Ansvarsområder
- Norskfaget i grunnskolelærerutdanningene (GLU 1.-7. og GLU 5.-10.- erfaring fra alle emner)
- PPU Norskdidaktikk
- Masterveiledning og undervisning på masternivå
- KFK-undervisning (fra 2019/20)
- Forskningsgruppeleder for forskningsgruppa for sosialsemiotikk, SFL og multimodalitet, sammen med Kirsten Linnea Kruse.
- 21.-23.april 2021: Arrangerte ph.d.-kurs i multimodalitet, med USN-kolleger og eksterne forskere, PEDRES-doktorgradsprogram.
Kompetanse
19.10.20/14.09.21: Ph.d.-veilederkurs med Prof. Kari Smith
13.09.2019: Disputas for graden philosophiae doctor (ph.d.): Førsteamanuensis
01.10.2013- 2018: Stipendiat ved programmet "Pedagogiske ressurser og læreprosesser i barnehage, skole og høyere utdanning", HBV. Avhandling om: Identitetskonstruksjoner i multimodale grunnskolelærerstudent-blogger i norskfaget. Veiledere: Professor Bente Aamotsbakken, USN og Professor Hildegunn Otnes, NTNU.
Høsten 2015: Tre ukers forskningsopphold ved Stockholm universitet, Campus Kista.
Våren 2015: Fire måneders forskningsopphold ved University of London, Institute of Education. Veileder: Gunther Kress.
2014: Phd.-kurs, 35 stp obligatoriske kurs:
Pedagogiske tekster og læreprosesser, HBV (10 stp)
Vitenskapsteori, forskningsetikk og forskningsmetode, HBV (10 stp)
Digitale tekster, problemer, teorier og metode, UiA (5 stp)
Språkvitenskapelige metoder, NTNU (10 stp)
Nasjonal forskerskole for Lærerutdanning - NAFOLs-kurs, 15 stp totalt:
PLU8023 Fagdidaktikk som forskningsfelt, våren 2016, 5 stp
PLU8014 Akademisk skriving, høsten 2015, 5 stp
PLU8018 Profesjonsteori for lærerutdannere høsten 2015, 5 stp
NAFOLs utenlandsseminar til London, England 2014
NAFOLs utenlandsseminar til München, Tyskland 2014
2013 - 2016: Student ved Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (lokalisert ved NTNU med støtte fra Forskningsrådet).
2008: Master i Pedagogiske Tekster. Norskfaglig rettet masterarbeid om oppgaver i norskfaglig, forlagsprodusert nettressurs for vgs. HiVe
2006: Historie årsstudium, HiVe
2001: Cand. mag. Nordisk 2 og Nordisk 3, mellomfag. HiVe
1988: Allmennlærer, 4-årig, med biologi og 2. avd.spesialpedagogikk, HiT
CV
Utdanning
se "kompetanse" over.
Arbeidserfaring:
2019 - d.d.: Førsteamanuensis ved USN
2018 - 2019: Universitetslektor / dr.gradsstipendiat ved USN
01.10.2013- 2018: Stipendiat ved HBV, nå USN
01.10. 2010-01.10.2013: Høgskolelektor ved HiBu, grunnskolelærerutdanningen, Campus Drammen. Fast ansettelse fra og med 2013. 1 års erfaring som studieleder i Drammen av pilot grunnskolelærer GLU 1.-7. (OFA) i 2010/2011 og prosjektansvarlig for OFA-flerkulturelt prosjekt i 2011/2012.
01.08.2009 - 01.10.2010: Norsklektor ved Kongsberg Videregående skole, underviste i norsk studiespes. og norsk yrkesfag, samt i faget kultur og kommunikasjon.
2001- 2009: Rosthaug videregående skole, norsklærer/norsklektor, undervisningserfaring fra norsk studiespes., norsk yrkesfag, historiefaget og fengselsundervisning i norsk og nyere historie.
1999-2001: Buskerud videregående skole, adjunkt i norsk
01.08.1990 til 1993: Hokksund Barneskole, kontaktlærer 1.-3. kl. + timelærer på alle trinn (foreldrepermisjon etter 1993)
01.08.1989 til 1990: Andenes ungdomsskole, adjunkt. Kontaktlærer.
1978-1989: Georg Sverdrups bokhandel, Kongsberg, medhjelper i ferier og utenom skole-/studietid + 2 år fast jobb: 1981/82 og 1983/84
Forskningsprosjekt:
2011 - 2014: GNU - Grenseoverskridende Nordisk Undervisning, 3-årig: http://projektgnu.eu/index.asp Forsker i morsmålsgruppen i hele perioden og koordinator for nordisk morsmålsgruppe fra høsten 2011 til ut 2012 – et EU-interreg prosjekt om nabospråk med Sverige, Norge og Danmark, der lærere, skoleledere, elever og forskere deltok. Høgskolene HiØ, HiVe og HiBu/HBV deltok fra Norge. I morsmålsgruppen fulgte vi elever og lærere ved Selvik og Gulskogen skole. Medforfatter med koordinasjonsansvar for morsmålsdelen av 2012-rapporten:
Christensen, O. Hansen, H. B., Hashemi, S.S., Johansen, R., Sebro, T., Snis, U.L., Steffensen, T., Rustand, K.A. (2012): «Barrierer og potensialer for grenseoverskridende undervisning i faget morsmål», s. 74-103: http://projektgnu.eu/filer/13kortlaegningsrapportgnu.pdf i Grenseoverskridende Nordisk undervisning (GNU) Barrierer og potensialer for grænseoverskridende nordisk undervisning. Kortlæggingsrapport juni 2012. GNU-EU-interregprosjekt: http://projektgnu.eu/publikationer.asp
Konferanser/seminarer - oppgaver og arrangøransvar:
2019: Paperframlegg på NSFL15-konferansen i Vestfold: En nivådelt modell for multimodal komposisjonsanalyse.
2013: WCCES: XV Comparative Education World Congress. NEW TIMES - NEW VOICES . Buenos Aires 24.-28. juni 2013. Paperframlegg: "Digitale tekster og demokrati" og chair for parallel paper session.
2013: Democracy and Diversity in Education. International conference 12th of March 2013, Buskerud University College. Chair for parallel paper session F: Democratic participation and democratic education and D: Rights and recognition in texts and teacher practices.
2011: Arrangør for seminar om flerkulturelle perspektiver for ansatte ved GLU-utdanningene I OFA. Jeløy Radio, Moss 11. og 12. august 2011. Prosjektleder for flerkulturelt prosjekt.
2011: Arrangør for developement of intercultural perspectives in our teacher education, OFA-seminar 8.mars. 2011. Papirbredden Drammen, HiBu. Prosjektleder for flerkulturelt prosjekt, HiBu
2011: Medarrangøransvar for OFA-GLU-konferanse i Åsgårdstrand 3. og 4. februar 2011, om perspektiver i grunnskolelærerutdanningen.
2008: Paper-framlegg på Eight International Conference on Learning and Eductional Media. IARTEM – The International Assosiation for Reserch on Textbooks and Educational Media. Tønsberg våren 2008 (HiVe): Didaktisk-kommunikativ analyse av oppgaver i nettressursen til læreverket Grip teksten for Vg1. (fra masterarbeidet mitt).