Eksempler på problemstillinger forskningsgruppen jobber med:
- Hvilke didaktiske muligheter og utfordringer finnes det ved bruk av ulike digitale verktøy i klasserommet?
- Hva kjennetegner digitalt kompetente lærere?
- Hvilke fordeler kan digitale verktøy bidra med i elevenes tekstarbeid?
- Hvordan kan KI brukes for å øke elevenes skrivekompetanse?
- Hvordan kan video brukes for å fremme elevenes muntlige ferdigheter i fagsamtaler?
- Hvordan kan elementer fra spill og escape room bidra til læring hos lærerstudenter?
- Hvilket ansvar har lærerutdannere for å utvikle studentenes digitale kompetanse i ulike fag?
Medlemmene i forskergruppen bruker ulike metoder, blant annet dokumentanalyse, intervjuer, observasjoner, metodetriangulering (engelsk: mixed methods), aksjonsforskning, intervensjonsstudier og kvantitative undersøkelser.
De fleste medlemmene i gruppen tilhører Institutt for pedagogikk, men også fagmiljøer som språk, samfunnsfag og estetiske fag er representert i gruppen.
Forskningsgruppen har både stipendiater og masterstudenter med selvstendige prosjekter som er relevante for gruppens overordnede tematiske fokus.
Samarbeidspartnere og nettverk
LÆDIME samarbeider med forskere fra ulike forskningsgrupper ved USN og relevante nasjonale og internasjonale miljøer.
På USN har vi etablert et samarbeid med disse forskningsgruppene:
- Læremiddelhistorie og læremiddelanalyse
- Veiledning i profesjon og utdanning
- I-Merse
- Utdanningspolitikk og utdanningspraksis
- Nettverk for interaksjonsanalyse
Nasjonalt samarbeider vi blant annet med Høgskolen på Vestlandet, Universitetet i Agder, Høgskolen i Volda, Høgskolen i Østfold, OsloMet, Universitetet i Oslo og NTNU.
Internasjonalt samarbeider vi med forskere gjennom ulike forskernettverk.
Internasjonale institusjoner vi samarbeider med:
- Umeå universitet (umu.se/)
- Københavns Professionshøjskole (kp.dk/)
- Professionshøjskolen Absalon (phabsalon.dk)
- Universitetet i Rennes (univ-rennes.fr)
Forskningsprosjekter
Pågående prosjekter
- SIMPROF (Simulert praksis i lærerutdanningen). Kontaktperson: Agnete Bueie.
- Samarbeid med Åssiden skole (Drammen kommune) og ATEA. Kontaktpersoner: Agnete Bueie og Tonje Stenseth.
- KI-prosjektet (USN Profesjon). Kontaktperson: Cecilie Aurvoll.
- Escape spill, samarbeid mellom USN og universitetet i Rennes. Kontaktperson: Liv Lofthus og Magnus Sandberg.
- Elevers digitale tekstpraksiser – pedagogiske og didaktiske tilnærminger. Bokprosjekt med støtte fra NFFO. Planlagt utgivelse Gyldendal Akademisk, høst 2025. Kontaktpersoner: Morten Oddvik og Tonje Stenseth.
- Videobaserte læringsformer i profesjonsutdanningen (ViP). Kontaktperson: Tonje Stenseth.
Avsluttede prosjekter
- Læring og undervisning i en digital verden. Gyldendal Akademisk. Antologi utgitt januar 2024.
- Kontaktpersoner: Morten Oddvik og Tonje Stenseth.
- Å forberede elever på høyere utdanning. En innovasjonsstudie om å fremme elevers tekstkyndighet. Regionale forskningsfond, et samarbeidsprosjekt mellom USN og Vestfold-Telemark fylkeskommune.
- Kontaktpersoner: Tonje Stenseth.
- Læring og undervisning i en digital tid (LUDO) var i perioden 2018-2021 et sentralt utviklingsprosjekt ved USN som flere av gruppens medlemmer også forsket på. Målet med prosjektet var å utvikle en grunnskolelærerutdanning som bedre kunne forberede studenter til å være lærere i klasserom preget av digital teknologi.
- Kontaktperson: Toril Aagaard