Ansvarsområder
Undervisning
- Vitenskapsteori og metode (master)
- Selvregulering, sosial kompetanse og sosiale og emosjonelle vansker (master)
- Relasjonskompetanse og livsmestring (master)
- Metode for forskning i barnehage og skole (Ph.D.)
- Digitalization and epistemic change (Ph.D.)
Veiledning
Masterstudenter i grunnskolelærerutdanningen (GLU)
Medlem av forskergruppen:
Pågående prosjekter
- Å forberede elever på høyere utdanning. En innovasjonsstudie om å fremme elevers tekstkyndighet (Regionale forskningsfond - et samarbeidsprosjekt mellom USN og Vestfold-Telemark fylkeskommune)
- Læringsarbeid i det digitale klasserommet (bokprosjekt hos Gyldendal Akademiske, støtte fra USN Profesjon)
- Videobaserte læringsformer i profesjonsutdanningen (ViP) (HK-DIR, Program for studentaktiv læring)
- "Rethinking reading comprehension in the digitalized world". Prosjekt tilknyttet LUDO (Læring og undervisning i digitale omgivelser)
- Grunnleggende ferdigheter 2018-2021, samarbeid med Vestfold og Telemark fylkeskommune (avsluttet)
- Understanding and promoting upper-secondary school students' critical reading and learning in the 21st century information society (The Norwegian Research Council, FINNUT) (avsluttet)
Kompetanse
Utdanning
2012 - 2018: Doktorgrad i pedagogikk, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
2009 - 2011: Mastergrad i pedagogikk, pedagogisk-psykologisk rådgivning, Pedagogisk Forskningsinstiutt, Universitetet i Oslo
2007 - 2008: Bachelorgrad i pedagogikk, Pedagogisk Forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo
2004 - 2007: Bachelorgrad i medievitenskap, Institutt for medier og kommunikasjon, Universitetet i Oslo
CV
Arbeidserfaring
2019 - d.d.: Førsteamanuensis, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Sørøst-Norge
2018 - 2019. : Førstelektor, Institutt for pedagogikk, Universitetet i Sørøst-Norge
2012 - 2018 : Stipendiat, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
2010 - 2012: Pedagogisk-psykologisk rådgiver, Bærum PPT
Verv og andre funksjoner
2023 - 2026: Eksternt medlem instituttråd, Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, Oslo Met
2023 - : Varamedlem fakultetsstyret, Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap, Universitetet i Sørøst-Norge
2020 - 2023: Eksternt varamedlem instituttråd, Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, Oslo Met
2014 - 2016: Styremedlem, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
Publikasjoner
Fagfellevurderte publikasjoner
Stenseth, Tonje (2024). Sider og skjermer i klasserommet: Å utvide elevers forståelse av lesing. I Stenseth, T. & Oddvik, M. (red.), Læring og undervisning i en digital verden. Gyldendal Akademisk
Stenseth, Tonje & Oddvik, Morten (Red.)(2024). Læring og undervisning i en digital verden. Gyldendal Akademisk
Stenseth, Tonje (2023). "Jeg får alltid opp det jeg søker på". Vg3-elevers digitale lesestrategier i en kompleks tekstverden. I K. Kverndokken & J.O. Bakke (red.), 101 måter å lese på (2. utg., s. 163-184). Fagbokforlaget.
Stenseth, Tonje (2021). Hvordan fremme studentaktivitet og engasjement for læring? En designbasert studie av omvendt undervisning og videorefleksjoner i lærerutdanningen. Acta Didactica Norden, 15(3) . DOI: https://doi.org/10.5617/adno.8313
Stenseth, Tonje (2021). Når målet er læring - har elevene gode nok digitale leseferdigheter? Norsk pedagogisk tidsskrift, 1, 4-16. DOI: https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2021-01-02
Stenseth, Tonje (2019). How and what students read. A study of evaluation and document selection processes in task-oriented reading. Doktoravhandling forsvart ved det Utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.
Stenseth, Tonje & Strømsø, Helge Ivar (2018). To read or not to read: A qualitative study of students' justifications for document selection in task-oriented reading. Scandinavian Journal of Educational Research, 63, 771-788. DOI: https://doi.org/10.1080/00313831.2018.1434828
Strømsø, Helge Ivar; Bråten, Ivar & Stenseth, Tonje (2017). The role of students' prior beliefs in recall and evaluation of information from texts on socio-scientific issues. Nordic Psychology, 69(3), 127-142 DOI: https://doi.org/10.1080/19012276.2016.1198270
McCrudden, Matthew; Stenseth, Tonje; Bråten, Ivar & Strømsø, Helge Ivar (2016). The Effects of Topic Familiarity, Author Expertise, and Content Relevance on Norwegian Students' Document Selection: A Mixed Methods Study. Journal of Educational Psychology, 108(2), 147-162. DOI: https://doi.org/10.1037/edu0000057
Stenseth, Tonje; Bråten, Ivar & Strømsø, Helge Ivar (2016). Investigating interest and knowledge as predictors of students' attitudes towards socio-scientific issues. Individual and Learning Differences, 47, 274-280. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.02.005
Fagfellevurderte konferansebidrag
Hontvedt, Magnus; Beal, Charlotte; de Lange, Thomas; Solem, Marit S. & Stenseth, Tonje (2023, 21.-25. august). A review of interactive use of video for learning and assessment in higher education. [Paperpresentasjon] The European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Thessaloniki, Hellas
Stenseth, Tonje & Lofthus, Liv G. (2023, 21.-25. august). Preparing upper-secondary school students for higher education. An innovation study on promoting students’ academic literacy. [Paperpresentasjon] The European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Thessaloniki, Hellas
Stenseth, Tonje; Egeberg, Gunstein C. & Ingulfsen, Line (2022, 22.-24. juni). Teachers' transformative agency and technology use in one-to-one classrooms - a mixed-methods study. [Paperpresentasjon] The European Association for Research on Learning and Instruction, special interest group 11 (EARLI SIG), Oldenburg, Tyskland
Stenseth, Tonje (2022, 10.-11. mai). Hvordan studieforberede elever i videregående skole? En mixed-methods studie av elevers kunnskapsarbeid med fokus på lesing. [Faglig presentasjon] Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy, Trondheim
Stenseth, Tonje (2022, 9.-10. mai). Video som studentaktiv og integrerende arbeidsmetode i lærerutdanningen. [Faglig presentasjon] Læringsfestivalen, NTNU, Trondheim
Stenseth, Tonje (2021, 3.-5. november). Exploration of flipped classroom and video reflections in teacher education. [Paperpresentasjon] Nordic Educational Research Association (NERA), Odense, Danmark
Stenseth, Tonje (2020, 4.-6. mars). Competent readers in digital contexts. [Paperpresentasjon] Nordic Educational Research Association (NERA), Turku, Finland
Stenseth, Tonje (2016, 11.-13. juli). Who and what to trust when selecting between different sources of information? [Poster presentasjon] The European Association for Research on Learning and Instruction, special interest group 2 (EARLI SIG), Genève, Sveits
Stenseth, Tonje; Strømsø, Helge Ivar; Bråten, Ivar (2014, 3.-7. april). "I remember what the text says but don't really think it's true (when it disagrees with me)". [Paper presentasjon]. American Educational Research Association (AERA), Philadelphia, USA
Annen formidling
Oddvik, Morten & Stenseth, Tonje (2024). Om verdien av å arbeide langsomt i endringens tid - et alternativ til "bevisstløs digitalisering". Bedre Skole, 1, 24-27.
Stenseth, Tonje (2023). Uenig med bekymret lærer: Lesing på papir og skjerm er ikke to motpoler. Kronikk. Varden [14.06.23]
Oddvik, Morten & Stenseth, Tonje (2023). Videolekser. Profesjonskonferansen 2023, campus Vestfold, USN.
Aagaard, Toril, Brazier, Eirik & Stenseth, Tonje (2022). Kildekritikk, konspirasjonsteorier og om behovet for å kunne lese digitale tekster: En samtale om temaer alle med ansvar for barn og unges læring i en digital tid bør ha et våkent forhold til. Teknologidagene, Kongsberg.
Stenseth, Tonje (2022). Digital lesing - hva, hvorfor og hvordan? Kurs for Utdanningsetaten i Oslo, hotel Bristol, Oslo.
Stenseth, Tonje (2022). Når målet er læring - har elevene gode nok digitale leseferdigheter? Presentasjon på litteraturfestivalen Ribsenfestivalen, Grimstad.
Stenseth, Tonje & Beal, Charlotte (Programdeltakere). (2022, 20.09.). Den om videorefleksjon for læring. [Audio-podkast-episode]. I NOKUT-podden. Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen.
https://soundcloud.com/nokutpodden/den-om-videorefleksjon-for-laering?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing
Stenseth, Tonje (2022). Omvendt undervisning som læringsdesign og betydningen for studentengasjement og aktiv læring. Presentasjon for OsloMet.
Stenseth, Tonje (2022). Bruk av egne studenter som informanter i forskning - muligheter og dilemmaer. Presentasjon for Høyskolen i Kristiania.
Stenseth, Tonje (2021). Bok og brett i klasserommet - hvordan fremme funksjonelle og tilpassede lesere? Kurs for Utdanningsforbundet.
Stenseth, Tonje (2021). Lesing som kjernekompetanse i kunnskapssamfunnet. Grenlandskonferansen, USN, Porsgrunn
Arstorp, Ann-Thérèse & Stenseth, Tonje (2020). Podcast "Digitale refleksjoner". Elevers digitale leseferdigheter. Intervju med Tonje Stenseth.
Stenseth, Tonje (2020). Derfor skal vi ikke kaste bøkene ut av klasserommet. Kronikk. Drammens Tidende
Stenseth, Tonje (2020). Lærer du best når du leser på brett eller i en bok? [Debattinnlegg]. Forskningsdagene, USN, Drammen
Stenseth, Tonje (2020). Utvikling av elevers digitale lesestrategier og leseprosesser. Lærerstudenter som forskere på sin egen praksis. Seminar for grunnskolelærerutdanningen (GLU)
Stenseth, Tonje & Jensen, Henning (2019). Hva kjennetegner god lesekompetanse i digitale omgivelser? Grenlandskonferansen, USN, Porsgrunn