Desentralisert ordning for kompetanseutvikling (Dekomp) er en statlig tilskuddsordning for kvalitetsutvikling i grunnopplæringen. Tiltakene i ordningen skal være forankret i lokale behov, skal treffe flest mulig lærere og ha direkte innvirkning på elevenes opplæring.
Målgrupper for kompetansetiltakene i tilskuddsordningen er lærere, ledere og andre i skoleorganisasjonen samt studenter og undervisere ved USN.
Nettressurser
Se under for nettressurser til bruk i skolens profesjonsfellesskap og lærerstudenter:
Kompetansekartlegging
For å finne skolenes lokale behov for tiltak, har vi utviklet en kartlegger. Kartleggeren er laget som en tredelt prosess. Det er skoleleder som gjennomfører prosessen med det ferdig utarbeidede materialet.
Grunnskolens faglige ressurser
Workshops i skole eller kommune
Vil dere ha en faglig workshop på egen skole eller i kommunen? Les mer her. Dere stiller med deltagere og lokale - vi stiller med faglærer i 1,5 - 2 timer. Statsforvalteren har gitt midler til dette fellestiltaket. På nettsiden om workshops legges det ut temaer og kontaktperson for hver workshop som kan bestilles til skolen/kommunen. Dere kan sende en forespørsel til kontaktpersonen. Begrunn hvorfor temaet er viktig som en del i deres utviklingsarbeid (prinsippet førstemann til mølla).
Responsprogrammer i matematikk og naturfag
Tema: Bruk av responsprogrammer for å fremme muntlige ferdigheter, underveisvurdering og økt kommunikasjon i realfag.
Målgruppe: Lærere på ungdomsskole og mellomtrinn som underviser matematikk og/eller naturfag.
Kontaktperson: Kjetil Liestøl Nielsen
Tidsramme: To digitale økter på rundt 2 timer hver, vårsemesteret 2025.
Den første dagen vil gå til å se på teori og eksempler på bruk av responssystem i undervisning, samt se på mulige programvarer. Vi kommer blant annet til å se på ulike måter å bruke responssystemer for å øke effektiviteten av faglige samtaler, inkludert en introduksjon til Peer Instruction-metoden, hvordan lage gode spørsmål til bruk av slike systemer, bruk av responssystemer for økt kommunikasjon mellom lærer og klassen underveis i en undervisningsøkt, samt bruk av responssystem for underveisvurdering.
Mellom den første og andre økten får man mulighet til å prøve ut noen av måtene å bruke responssystem i undervisning. Den andre økten vil gå til å diskutere hvordan dere syns det fungerte å bruke dette, vise frem oppgaver og spørsmål man har brukt og erfaringer fra disse, hva som fungerte bra, hva man må passe seg på, tips og triks osv.
Kunstig intelligens (KI), vertikale tavler og programmering
Målgruppe: Grunnskolelærere
Kontaktperson: Pål-Erik Eidsvig
Tidsramme: To klokketimer pr. nummererte punkt i personalgrupper eller faggrupper, våren 2025
Vi tilbyr tre ulike temaer
1. Bruk av kunstig intelligens i planlegging av undervisning i realfag, for eksempel ChatGPT
- Bruk av kunstig intelligens og prompt engineering, for eksempel ChatGPT
- Bruk av kunstig intelligens i egenvurdering, for eksempel ChatGPT
2. Noen av prinsippene til Peter Liljedahl og bruk vertikal tavler.
3. Praktisk programmering ved bruk av micro:bit.
- Lage en veibom som åpnes ved å trykke kode. Trenger micro:bit og servomotor.
- Lage ved hjelp av resirkulerte materialer en innretning som sorterer metall ikke metall. Trenger microbit, servomotor. I tillegg blant annet tom melkekartong, papp, en liten smothie flaske.
- Lage en innretning som visker bort regn fra bilruten. Utstyr micro:bit og servomotor.
- Ekstra,.Lage Buzzwire. Teller antall ganger en kommer borti en metallsløyfe.
Til aktivitet 3 har vi micro:bit og servomotorer. Antallet på deltagere bør helst ikke overstige15 personer. På en to timers økt er det tid til to aktiviteter. Deltagere må ha med seg noe materiell til kurset. Oppgis ved forespørsel.
Biologisk mangfold i skolens nærmiljø
Tema: Bli kjent med det biologiske mangfoldet i skolens nærmiljø. Fokus på planter
Målgruppe: Lærere i grunnskolen – naturfaglærere og andre som ønsker å lære litt mer.
Kontaktperson: Jorunn Simones
Tidsramme: En økt à 2-3 timer, mai-juni 2025. Tidsbruk, område og hovedfokus tilpasses skolens ønsker.
Denne dagen bruker vi en time inne før vi går ut i skolens nærmiljø. Velg områder der det er aktuelt å ta med elevene.
Vi velger noen fokusområder som passer for deres skole. Se eksempler nedenfor:
- Trær, blomsterplanter, mose og lav – kjenner dere lav eller mosearter?
- Hvordan bestemme arter: Digitale ressurser som artsorakel og andre ressurser. Hva passer for elever?
- Spiselige ville vekster i nærmiljøet.
- Rødlista arter og fremmedarter.
- Aktiviteter knyttet til planter.
- Oppsummert: Få øynene opp for det som vokser i skolens nærmiljø, og hvilken betydning dette biologiske mangfoldet har.