Samlet NIBS-nettverket

Jeffrey B. Hall, UiO, innleder på KECIBN 2023. foto
KECIBN: Jeffrey B. Hall, UiO, innleder på konferansen Knowledge Exchange Conference on IB Teaching and Learning in Norway (KECIBN 2023). Foto: USN

Tilbakeblikk på høstens kunnskapsutvekslingskonferanse på USN for NIBS-skoler i Norge.

USN var nylig vertskap for KECIBN 2023, den første kunnskapsutvekslingskonferansen i Norge for Network for International Baccalaureate Schools (NIBS):

Nettverket Norwegian IB Schools (NIBS) (norwegianibschoolsnibs.org) består av et 20-talls IB-skoler over hele landet, og konferansen er knyttet til Desentralisert ordning (DeKomp) i kompetanseløftet.

KECIBN-konferansen er spesifikt rettet mot å arbeide forsknings- og kunnskapsdelingsbasert. Årets konferanse hadde et overordnet mål om å være kunnskapsutvekslings- og aktørengasjement-sentrert.

Mål for KECIBN 2023
  • Bringe nettverket av norske IB-skoler (statlig støttet) tettere sammen, dette var første gang en slik konferanse var tilgjengelig for IB lærere.
  • Aktørengasjement for kunnskapsdeling, kunnskapsutveksling og kunnskapsutvikling for IB skoler.
  • Spesielt fokus på Knowledge Exchange Dialog Sessions, KEDS. OISE og USN veiledet KEDS sesjonene.
  • Faglig påfyll og inspirasjon for videre samhandling og samarbeid fra innledere.
  • Kunnskapsutveksling gjennom parallelle presentasjoner fra skolene og «Round Tables» med «Job Alikes»-sesjoner. Deltakerne møttes på tvers av skolene med like roller.
  • Muligheter for å etablere nyttige kontakter og bygge nettverk på tvers av skoler.
Mer om KECIBN 2023

På programmet var Universitetet i Oslo representert ved professorene Tobias Christoph Werler og Jeffrey B. Hall, som gav forskningsbasert påfyll vedrørende Students’ real participation og Chapter 9A and legal regulation – students’ rights in the Norwegian school system.

James Nottingham fraThe Learning Pit, gjestet konferansen begge dager og hadde et variert og kunnskapsutveksling basert opplegg der deltagerne fikk være med å designe fremdriften.

IPEDs egen Hedda H. Berntsen engasjerte deltagerne innenfor Autonomy supportive teaching and student engagement, learning and well-being.

Aktørengasjement var gjennomgående et viktig «buzz word» for konferansen og som åpnet for omveistenking og bidro som en suksessfaktor.

Universitetet i Toronto stilte med et team på to fra OISE, Continuing & Professional Learning og International & Innovation: henholdsvis Elisabeth Rees-Johnstone og Michael Cassidy. Rees-Johnstone er kjent i kanadisk og internasjonal sammenheng gjennom etablering av InnovED (Accelerator) og for å ha vært med på å utvikle FNs Sustainable Development Goals (SDGs) og mål for OECDs Education 2030. Cassidy arbeider med innovasjon internasjonalt. I tillegg deltok representant fra dekanens kontor for Partnership, Brian Kalakula.

Kunnskapsdeling og utviklingsarbeid

NIBS blir veiledet av University of Toronto, Ontario Institute for Studies on Education (OISE), Continuing & Professional Learning og Innovation & Education i samarbeid med USN, Institutt for Pedagogikk (IPED) og EVU (Etter og videreutdanningsenheten).

Prosjektet kom i gang for fire år siden. I disse årene har OISE bidratt med en rekke verksted for IB-skoler, skolene har arbeidet med kunnskapsdeling og utviklingsarbeid for lærere. Høsten 2023 bidro også USN med et verksted for NIBS.

Betydelig behov

Konferansen KECIBN, 2023 ble gjennomført i samhandling med OISE og ledet av begge universitet.

Fra NIBS og fra IB-skolene er evalueringen etter KECIBN 2023 preget av varmt engasjement og takknemlighet.

Vi har mottatt gode tilbakemeldinger og ser at behovet for en slik konferanse er betydelig, fordi dette ikke var hverdagskost for IB-skolene å kunne kunnskapsdele, da skolene er spredt utover hele landet.

Et nytt samlingspunkt

Konferansen bidro til etablering av et nytt samlingspunkt nasjonalt, der lærerne kan delta på denne muligheten for å utvikle samhandling og nettverk.

OISE, Continuing & Professional Learning, er en av verdens ledende aktører for tilrettelegging av livslang læring og USN, EVU og IPED har knyttet spennende, interessant og viktige kontakt for framtiden gjennom denne konferansen.

KECIBN 2024 blir planlagt ut fra et ønske om å videreføre søkelys på aktørengasjement og kunnskapsutveksling mellom universitet, nettverk og norske IB skoler.