Våre mål
-
Lærere er gode klasseledere i det digitale klasserommet
-
Lærere bruker digitale verktøy på en hensiktsmessig måte for å tilpasse undervisningen til hver elev.
-
Lærere bruker digitale verktøy på en måte som fører til økt læringsutbytte hos elevene (sammenliknet med analog undervisning.) Bruken styrker elevenes motivasjon for læring, elevenes læringskompetanse, elevenes medvirkning og elevenes kompetanseutvikling.
Bakgrunn
Partnerskapet mellom Holmestrand og USN har hatt et særlig søkelys på digitalisering og digital kompetanse i klasserommet. Kommunen har gjennom flere år jobbet aktivt og utviklingsorientert med området. Sammen med livsmestringskompetanse og språklig kompetanse er digital kompetanse et av satsingsområdene i strategiplan for Holmestrandsskolen.
Tiltaket favner praktiske workshops for hele grunnskolen (Spor 1-5) på klasseledelse og tilpasset opplæring i alderstilpassede spor. I tillegg kommer fordypning med «nerdedagene» for Digitalpedagogene med utforskende prosesser og læring i fellesskap samt en workshop spesielt for 1. og 2.trinns lærere om pedagogisk bruk av STL+.
Workshops for lærere på alle alderstrinn (Spor 1-5)
Felles prosess for alle lærere er deltagelse på to workshop samt et forarbeid der en bevisstgjøring av egen praksis skal skje og et mellomarbeid med konkret utprøving i klasserommet. Det vil også bli mulighet for å møtes på nett i mellomperioden. Den enkelte skole fortsetter videre utviklingsarbeid med mulighet for oppfølging og samarbeid.
Oppstartsmøte med skoleledelsen
Deltagere: Rektorer og skoleledelsen i Holmestrand
Dato: Onsdag 28.september.
Tid: 11.00-11.30
Sted: Teams, lenke blir distribuert.
Vi går igjennom tiltak, mål, de store spørsmålene og forankrer hva som skal til for å lykkes med tiltakene i Holmestrandsskolen.
Webinar med kursansvarlige
Deltagere: Alle lærerne i Holmestrandsskolen
Dato: Tirsdag 4. oktober
Tid: 30 min er satt av på fellestid
Sted: Lenker blir distribuert for spor 1-5.
Her får dere møte de kursansvarlige og få ytterligere informasjon om innholdet på workshopene og arbeid i klasserommet. Forarbeid og utprøvinger for å bevisstgjøre egen praksis vil bli presentert slik at dere er forberedt til vi møtes i workshop 1.
Forarbeid på skolene
Alle lærere gjør et forarbeid for egen refleksjon innen WS 1- tirsdag 25.oktober.
Workshop 1
1. og 2. trinn: Klasseledelse når elever leker med teknologi (Spor 1)
Deltagere: alle lærere på 1.og 2.trinn i Holmestrandsskolen
Dato: Tirsdag 25.oktober
Tid: 15.00-17.00
Sted: Kleiverud skole, personalrommet
Kursansvarlig: Aud Helene Kjæret, Institutt for matematikk og naturfag, USN.
På dette verkstedet ønsker vi å løfte frem lekens plass i barns møte med teknologi i skolen. Leken har fått en sentral plass i begynneropplæringen og i LK20 overordnet del står det at: Skolen skal la elevene utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang, og la dem få erfaring med å se muligheter og omsette ideer til handling. Kan lek med digitale duppeditter i vare ta barns nysgjerrighet, og samtidig være nyttige verktøy i utvikling av romforståelse og begrepsforståelse? Og hvordan kan du "lede læring når leken går alle veier – og hvordan kan du sikre at alle får være med?"
Dette skal vi undersøke gjennom å leke med en robot og lage en animasjonsfilm. Etter verkstedene prøver du ut oppleggene i klasserommet. Dersom du tillater det, ønsker masterstudentene Hanna Juvet og Martine Mosebekk Larsen å delta i gjennomføringen i klasserommet for å samle data til deres masteroppgave.
Vi gleder oss!
3. og 4. trinn: Fra konsument til produsent – klasseledelse i digitale klasserom (Spor 2)
Deltagere: alle lærere på 3.og 4.trinn i Holmestrandsskolen
Dato: Tirsdag 25.oktober
Tid: 15.00-17.00
Sted: Selvik skole, hallen
Kursansvarlig: Dag Rune Pedersen, Institutt for matematikk og naturfag, USN.
På dette verkstedet vil vi forsøke å ta elevene fra deres digitale hverdag som konsumenter til en ny rolle som produsenter. Produksjon, presentasjon og publikasjon vil være sentrale begreper.
- Hvilke ferdigheter har elevene fra før og hvordan kan disse brukes inn i rollen som produsenter?
- Hvordan lede læring der "flukten" fra det som skjer i klasserommet er bare et tastetrykk unna?
- Hvor kommer "frykten" for kaoset fra?
Vi skal snakke om det å produsere historier og presentere disse i det digitale klasserom. Multimodalitet gir nye muligheter for å benytte seg av elevenes kreativitet til å skape og presentere historier gjennom film, bilde og lyd.
Vi vil se nærmere på muligheter og utfordringer det digitale klasserommet gir, både for de som får til mye og de som får til mindre.
Vi sees!
5.-7.trinn: Digitalt escape room kan være med å muliggjøre tilpasset opplæring (Spor 3)
Deltagere: alle lærere på 5.- 7.trinn i Holmestrandsskolen
Dato: Tirsdag 25.oktober
Tid: 15.00-17.00
Sted: Hof skole, kultursalen
Kursansvarlig: Liv Lofthus, Institutt for pedagogikk, USN.
I dette verkstedet ønsker vil vi teste ut hvordan escape room i One Note kan brukes i undervisningen, og hvordan man kan lage og gjennomføre disse. Escape room er en form for spill, og har i seg elementer av spillbasert læring. Dette kan være en måte å øke elevenes motivasjon for læring ved å legge til rette for økt samarbeid, kreativitet, problemløsing og kommunikasjon. Når kan spillbasert læring være en nyttig tilnærming? I hvilken del av læringsarbeidet kan det være et godt supplement i undervisningen? Tilnærmingen kan være relevant i alle fag, og vi jobber med programvare som er kjent for lærerne, One Note.
I første workshop tester vi ut noen digitale escape rooms og diskuterer hvordan dette kan brukes i egen undervisning og i arbeidet med tilpasset opplæring. Etter verkstedet prøver du ut spillet i klasserommet
Mellomarbeid og møtepunkt på nett
Deltagere: alle lærere i Holmestrandsskolen
Dato: Tirsdag 10. januar 2023
Tid: 15.00-15.30, tid er satt av på fellesstid
Sted: Teams,lenker blir distribuert for spor 1-5
Mellom workshop 1 og 2 har dere et mellomarbeid der dere skal jobbe med konkrete utprøvinger i klasserommet. Her er møtepunkt på nett for å utveksle erfaringer og lære med hverandre.
Workshop 2
1. og 2. trinn: Klasseledelse når elever leker med teknologi (Spor 1)
Deltagere: alle lærere på 1.og 2.trinn i Holmestrandsskolen
Dato: Tirsdag 7. februar
Tid: 15.00-17.00
Sted: Kleiverud skole, personalrommet
Kursansvarlig: Aud Helene Kjæret, Institutt for matematikk og naturfag, USN.
På dette verkstedet ønsker vi å løfte frem lekens plass i barns møte med teknologi i skolen. Leken har fått en sentral plass i begynneropplæringen og i LK20 overordnet del står det at: Skolen skal la elevene utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang, og la dem få erfaring med å se muligheter og omsette ideer til handling. Kan lek med digitale duppeditter i vare ta barns nysgjerrighet, og samtidig være nyttige verktøy i utvikling av romforståelse og begrepsforståelse? Og hvordan kan du "lede læring når leken går alle veier – og hvordan kan du sikre at alle får være med?"
Dette skal vi undersøke gjennom å leke med en robot og lage en animasjonsfilm. Etter verkstedene prøver du ut oppleggene i klasserommet. Dersom du tillater det, ønsker masterstudentene Hanna Juvet og Martine Mosebekk Larsen å delta i gjennomføringen i klasserommet for å samle data til deres masteroppgave.
Vi gleder oss!
3. og 4. trinn: Fra konsument til produsent – klasseledelse i digitale klasserom (Spor 2)
Deltagere: alle lærere på 3.og 4.trinn i Holmestrandsskolen
Dato: Tirsdag 7. februar
Tid: 15.00-17.00
Sted: Selvik skole, hallen
Kursansvarlig: Dag Rune Pedersen, Institutt for matematikk og naturfag, USN.
På dette verkstedet vil vi forsøke å ta elevene fra deres digitale hverdag som konsumenter til en ny rolle som produsenter. Produksjon, presentasjon og publikasjon vil være sentrale begreper.
- Hvilke ferdigheter har elevene fra før og hvordan kan disse brukes inn i rollen som produsenter?
- Hvordan lede læring der "flukten" fra det som skjer i klasserommet er bare et tastetrykk unna?
- Hvor kommer "frykten" for kaoset fra?
Vi skal snakke om det å produsere historier og presentere disse i det digitale klasserom. Multimodalitet gir nye muligheter for å benytte seg av elevenes kreativitet til å skape og presentere historier gjennom film, bilde og lyd.
Vi vil se nærmere på muligheter og utfordringer det digitale klasserommet gir, både for de som får til mye og de som får til mindre.
Vi sees!
5.-7.trinn: Digitalt escape room kan være med å muliggjøre tilpasset opplæring (Spor 3)
Deltagere: alle lærere på 5.- 7.trinn i Holmestrandsskolen
Dato: Tirsdag 7. februar
Tid: 15.00-17.00
Sted: Hof skole, kultursalen
Kursansvarlig: Liv Lofthus, Institutt for pedagogikk, USN.
I dette verkstedet ønsker vil vi teste ut hvordan escape room i One Note kan brukes i undervisningen, og hvordan man kan lage og gjennomføre disse. Escape room er en form for spill, og har i seg elementer av spillbasert læring. Dette kan være en måte å øke elevenes motivasjon for læring ved å legge til rette for økt samarbeid, kreativitet, problemløsing og kommunikasjon. Når kan spillbasert læring være en nyttig tilnærming? I hvilken del av læringsarbeidet kan det være et godt supplement i undervisningen? Tilnærmingen kan være relevant i alle fag, og vi jobber med programvare som er kjent for lærerne, One Note.
I første workshop tester vi ut noen digitale escape rooms og diskuterer hvordan dette kan brukes i egen undervisning og i arbeidet med tilpasset opplæring. Etter verkstedet prøver du ut spillet i klasserommet
Workshop for 8.-10. trinn
8.-10.trinn: Digitalt escape room kan være med å muliggjøre tilpasset opplæring
Deltagere: alle lærere på 8.- 10.trinn i Holmestrandsskolen
Dato: Tirsdag 28. mars
Tid: 14.30-16.30
Sted: Hof skole
Kursansvarlig: Liv Loftsjord, Institutt for pedagogikk, USN
Patrycja Barwinska, Institutt for matematikk og naturfag, USN.
I dette verkstedet ønsker vil vi teste ut hvordan escape room i One Note kan brukes i undervisningen, og hvordan man kan lage og gjennomføre disse. Escape room er en form for spill, og har i seg elementer av spillbasert læring. Dette kan være en måte å øke elevenes motivasjon for læring ved å legge til rette for økt samarbeid, kreativitet, problemløsing og kommunikasjon. Når kan spillbasert læring være en nyttig tilnærming? I hvilken del av læringsarbeidet kan det være et godt supplement i undervisningen? Tilnærmingen kan være relevant i alle fag, og vi jobber med programvare som er kjent for lærerne, One Note.
Før vi møtes vil vi at deltagerne skal spille et digitalt escape room vi sender i forkant. På verkstedet tester vi ut escape rooms som er delvis digitale , delvis fysiske og vi diskuterer hvordan dette kan brukes i egen undervisning og i arbeidet med tilpasset opplæring. Etter verkstedet prøver du ut spillet i klasserommet.
Videre utviklingsarbeid på skolene
Hver skole tar sitt utviklingsarbeid med seg videre, etter ønske så kan det være mulighet for oppfølging av USN. Ta gjerne kontakt med nettverksansvarlig Anita Flaen Mæland dersom et samarbeid er ønskelig
Andre tiltak
STL + verksted for 1.og 2.trinns lærere
Deltagere: lærere på 1. og 2.trinn i Holmestrandsskolen
Datoer og tid:
- Webinar: Sees sammen på fellestid,egen lenke blir sendt ut.
- Workshop: Onsdag 2. november kl 12.00-17.00 på Hof Skole
- Oppfølgingsmøte på Teams: Onsdag 11.januar kl 14.00-15.30
Ansvarlig: Sissel Eilevstøl Roås
STL+ - skrive seg til lesing med lydstøtte.
STL+ vil bli presentert som en helhetlig arbeidsform der en skriver i alle fag for å styrke elevenes språk-, lese- og skriveferdigheter. I løpet av dagen vil vi komme inn på:
- Språket og begrepenes betydning for å lære å lese
- Lese-, stave- og skriveutviklingen
- Sirkelen for undervisning og læring
- STL+ - en balansert leseundervisning
I tillegg til den teoretiske innføring i arbeidformen vil det legges vekt på å at deltakerne får konkrete tips og praktiske erfaringer som de kan ta med tilbake til klasserommet. Det vil også være god tid til spørsmål og drøftinger av problemstillinger dere som deltakere har.
Digitalpedagogene på DigTekLab
Deltagere: Digitalpedagogene i Holmestrand
Datoer og tid:
- Torsdag 3. november 09.30-14.00
- Torsdag 19.Januar 09.30-14.00
Sted: DigTekLab, USN, Campus Notodden
Ansvarlig: Anita Flaen Mæland
Her skal vi utforske, skape og lære sammen med utgangspunkt i mikrokontrolleren Micro:bit . Vi ser på hva den lille brikken kan gjøre og hvordan den kan brukes inn i fag, mellom fag og i tverrfaglige prosjekter.
Dere kan velge mellom ulike startoppdrag eller skape noe helt selv. Fokuset er på utforskerrollen og problemløsning.
- Eksempelvis hvordan kan vi få til en datainnsamling med mikrokontrolleren og hva kan vi bruke statikken til?
- Uttesting av sensorer som kan kobles som energikalkulatorer eller til smarthusfunksjoner
- Hvordan kan vi bruke Micro:bit inn i skaperverksted med lys, lyd og bevegelse?
- Skattejakt! Hva kan vi finne med radiosignaler?
- Vi setter hjul på mikrokontrolleren og tester robotbattle eller synkrondans
Vi gleder oss til å se hva dere vil utforske! Etter den første dagen på DigTekLab blir vi sammen enige om hva vi skal gjøre over nyttår.