Med hjerte for alle og blikk for den enkelte i ALLE MED er undervisningsplanleggingen viktig for å lykkes med dybdelæringen.
Hvordan kan skoler jobbe med utforskende læring? I opplæringen- og skolefritidsordningens verdigrunnlag gis skolene et mandat. Elevene skal utfolde skaperglede, engasjement og utforskertrang, og få erfaring med å se muligheter og omsette ideer til handling. Filmene gir støtte til kunnskap- og ferdighetsutvikling for profesjonsfellesskap i arbeidet med utforskende læring.
Et av målene i "Alle med" er at alle barn og unge opplever mestring hver dag. Under finner dere filmer som støtte til skolers systematiske arbeid med underveisvurderingen i ungdomstrinnet med sluttvurderingen (etter 10. trinn) som endepunkt. Vi anbefaler å bruke nettleseren Firefox.
Med hjerte for alle og blikk for den enkelte i "Alle med" er begrepene kreativitet, elevengasjement, å lære å lære og læringsbevis sentrale i LK20.
I nytt læreplanverk (LK20) og revidert forskrift til opplæringslova, kapittel 3, understrekes det at skolen skal legge til rette for elevmedvirkning og stimulere til lærelyst i underveisvurderingen. Universitetet i Sørøst-Norge har utarbeidet videoer som støtte til skolenes arbeid med underveisvurderingen. Tiltaket er et bidrag i prosjektet "Alle med".
Kongsbergregionens skoler samarbeider med Universitetet i Sørøst-Norge med å utvikle kunnskap om tverrfaglig undervisningsplanlegging og dybdelæring. Formålet er å gi innsikt og lære på tvers i og mellom skoler i dette arbeidet, og at elevene skal oppleve forståelse i opplæringen og se sammenhenger mellom fagene. På denne nettsiden kan skolene finne videoer og PP fra skoleåret 2020/2021 og det kommer flere presentasjoner fra 1. oktober 2021.