Ansvarsområder
Inneværende studieår er mine arbeidsoppgaver:
- Norsk i GLU (1-7) (Drammen og Hallingdal)
- DeKomp (workshops og veiledning - vurdering, lesing og skriving)
- SIMPROF (Simulert praksis i lærerutdanning - en ny arena for profesjonsutvikling, 2023-2025).
Jeg har tidligere undervist i de fleste norskfaglige emner på ulike trinn og kurs, også ppu og ulike KFK-kurs. Tidligere har jeg også undervist i vit-met, i UH-ped-emnet "Lærerutdanner i en digital tid" og i PhD-emnet "Digitalization and Epistemic Change" (PEDRES-programmet). Jeg har også holdt skriveseminar for masterstudenter i GLU.
Kompetanse
Interesseområder:
- Norskdidaktiske emner
- Læremidler
- Læring i digitale omgivelser
- Pedagogisk bruk av digitale verktøy
- Vurdering
- Lesing
- Skriving
Undervisningsområder:
- Norsk
- Norskdidaktikk
Jeg er en av forfatterne av læreverket Grip teksten, et læreverk for studieforberedende utdanningsprogram i videregående. Vg1-boken var ferdig i 2020, Vg2-boken i 2021 og Vg3-boken var ferdig våren 2022.
Jeg var veileder i prosjektet "Ungdomstrinn i utvikling", innenfor satsingsområdene lesing og skriving i prosjektperioden (2011-2015) for skoler i Buskerud og Vestfold.
Jeg har vært med på å utvikle KFK-kurset PfDK-mooc (profesjonsfaglig digital kompetanse for lærere på 1-10. trinn). Her har jeg bidratt inn i norskdelen.
Jeg var med å lede prosjektet LUDO (Læring og undervisning i digitale omgivelser) sammen med Toril Aagaard (2018-2021).
I årene 2020-2023 var jeg faglig leder for USNs DeKomp-samarbeid med Vestfold Telemark fylkeskommune, i samarbeid med EVU.
Jeg er prosjektleder for SIMPROF (Simulert praksis - en arena for profesjonsutvikling) (2023-2025).
Doktorgrad
Fra august 2011 til juli 2015 var jeg stipendiat med prosjektet "Elevers forståelse og bruk av lærerkommentarer på skriftlige tekster i norskfaget". Phd-program: ILS, UV, Universitetet i Oslo. Forskerskole: NAFOL. Veileder: Frøydis Hertzberg og Synnøve Matre. Forskergruppe: SISCO. Disputerte juni 2017.
I avhandlingen undersøker jeg hvordan elever på ungdomstrinnet forstår og bruker lærerkommentarer i norskfaget. Delstudie 1 undersøker forståelse og bruk av lærerkommentarer gitt i prosessorienterte skriveforløp, mens delstudie 2 undersøker forståelse og bruk av lærerkommentarer til heldagsprøve. I delstudie 3 undersøker jeg elevenes tilbakemeldingspreferanser.
Avhandlingen min fikk tittelen "Slike kommentarer er de som hjelper" - Elevers forståelse og bruk av lærerkommentarer i norskfaget. Den består av tre artikler og en kappe. Med unntak av artikkel 1 er avhandlingen tilgjengelig på nett: https://www.duo.uio.no/handle/10852/55724
CV
Utdanning:
- Cand.philol, med hovedfag i norskdidaktikk
- Veiledningspedagogikk
- IKT for lærere
- Historie
- Øk/adm.fag
- Praktisk-pedagogisk utdanning (ppu)
Prosjekter:
2018- 2021: Forfatter av læreboken Grip teksten (vg1-vg3 studieforberedende) Aschehoug forlag - ny lærebok i forbindelse med fagfornyelsen
2018-2021: LUDO (læring og undervisning i digitale omgivelser). Er delprosjektleder (20%) og sitter i prosjektgruppen.
2013-2015: Revisjon av læreverket Grip teksten (vg1-vg3 studieforberedende), Aschehoug forlag
2010: Forskningsprosjekt knyttet til interaktive tavler
2009-2013 : Medforfatter av heldigitalt læreverk for fagplanen Grunnleggende norsk for språklige minoriteter; Lingua Planet (Aschehoug forlag)
2007-2011: FOU-prosjektet "’Multiplisitet, myndiggjøring, medborgerskap. Inkludering gjennom bruket av biblioteket som læringsarena". Samarbeidsprosjekt mellom to grunnskoler, Drammensbiblioteket og Høgskolen i Oslo.
2006- 2008: Medforfatter av læreverket "Grip teksten" for studiespesialiserende utdanningsprogram, videregående skole. Forfatter av nettstedet til dette læreverket.
2000-2003: Prosjektet "Valg, vurdering og kvalitetssikring av læremidler" i regi av UFD, administrert av Høgskolen i Vestfold.
To rapporter: 1. Lærebokvalg - en formalisert og systematisk prosess? (Skriftserien Høgskolen i Vestfold, rapport 11/2002) 2. Er det sammenheng mellom bruk og valg? (Skriftserien Høgskolen i Vestfold, rapport 11/2003)
Publikasjoner