Ann-Thérèse Arstorp

Professor på kvalifiseringsvilkår

Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for pedagogikk
Campus Drammen (4226)
Ann-Thérèse forsker på profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) i lærerutdanningen. Hennes forskning omhandler både komparative studier av norsk og dansk lærerutdanning, studier i policy for lærerutdanningen, Future Classroom Labs og begrepsutvikling av PfDK.

Ansvarsområder

  • Leder av forskergruppen LÆDIME, "Læring, læringsdesign og digitale medier" sammen med Tonje Stenseth.
  • Medlem av forskergruppen SEPP, "Studies of Education Policy and Education Practice".
  • Emneansvar, faglig utvikling og koordinering av undervisning og veiledning, profesjonsfaglig digital kompetanse for lærere 11.-13. trinn (KfK).
  • Veiledning av masterstudenter og ph.d.-stipendiater

Forsker på:

  • profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) som begrep i lærerutdanningen.
  • PfDK i policy dokumenter (styringsdokumenter) for lærerutdanningen.
  • utvikling av teknologirike soner i lærerutdanningen.
  • norsk og dansk lærerutdanning.

Kompetanse

I Norge har Ann-Thérèse tidligere vært ansatt i Senter for IKT i utdanningen (som senere fusjonerte med Utdanningsdirektoratet) og her arbeidet nasjonalt med å støtte og veilede lærerutdanningen. Dette arbeide har involvert utarbeidelsen av Rammeverk for Lærerens Profesjonsfaglige Digitale Kompetanse, utvikling av MOOC i PfDK til Kompetanse for Kvalitet, nasjonale nettverkssamlinger for Profesjonsfaglig Digital Kompetanse i lærerutdanningen, etableringen og utviklingen av et nasjonalt nettverk for Fremtidens Klasserom.

Ann-Thérèses doktorgradsarbeid undersøkte spenningsfeltet mellom de politiske forventningene til anvendelsen av digital teknologi i lærerutdanningen overfor den faktiske anvendelse, sett fra underviserens perspektiv. Doktorgradsarbeidet var et etnografisk inspirert feltstudie på en lærerutdanning i København.

Ann-Thérèse Arstorp har en bakgrunn som underviser i den danske folkeskole og på lærerutdanningen i København. Hun har faglig ansvar for studietilbudet i PfDK for lærere på 11.-13. trinn og for en ny master i PfDK som er på vei.

Kompetanse

  • inngående kjenskap til profesjonsfaglig digital kompetanse, forfatter til rammeverk for profesjonsfaglig digital kompetanse
  • forskningsinteresser: policyutvikling (særlig nordisk), lærerutdanning, kompetanseheving i lærerutdanning, utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse
  • metodologisk kompetanse knyttet til etnografisk metode, forskningsintervju, kvalitative analyser og dokumentanalyse.
  • lang undervisningserfaring fra grunnskole og lærerutdanning

CV

Publikasjoner

Arstorp, A-T. (in press). Digital teknologi som diskursivt artefakt i den norske læreruddannelses policy [Digital technology as a discursive artefact in Norwegian TTeacher Education policy]. Norsk Pedagogisk Tidsskrift.

Arstorp, A-T. (2022). Student assistants in Future Classroom Labs moving between figured worlds and becoming a resource for developing professional digital competence in teacher education? Nordic Journal for Digital Literacy, 17(2).

Arstorp, A-T. & Røkenes, F. M. (2022). Extended editorial. Special issue, Digitalization of primary- and lower-secondary school teacher education (Digilu) 2018-2020Nordic Journal for Digital Literacy, 17(1).

Arstorp, A-T (2021). 25+ years of ICT in policy documents for teacher education in Norway and Denmark (1992 to 2020): a study of how digital technology is integrated into policy documentsEducation Inquiry, 12(4), p. 365-389. DOI: https://doi.org/10.1080/20004508.2021.1972594

Olofsson, A. D.; Lindberg, O. J.; Pedersen, A. Y.; Arstorp, A-T; Dalsgaard, C.; Einum, E.; Caviglia, F.; Ilomäki, L.; Veermans, M.; Häkkinen, P.; Willermark, S. (2021). Digital competence across boundaries - beyond a common Nordic model of the digitalisation of K-12 schools? Education Inquiry, 12(4), p. 317-328. DOI: https://doi.org/10.1080/20004508.2021.1976454

Arstorp, A-T. (2020, 2. utg.) Hva er lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse? I:101 Digitale grep for økt profesjonsfaglig digital kompetanse - om didaktikk for anvendelse av digitale læringsressurser i fagene, Tor Arne Wølner (red.), Fagbokforlaget.

Arstorp, A-T. (2018) Future Classroom Labs in Norwegian Pre-service Teacher Education. In: Wu TT., Huang YM., Shadiev R., Lin L., Starčič A. (eds) Innovative Technologies and Learning. ICITL 2018. Conference proceedings. Springer, Cham, p. 288-292.

Kelentric, M., Helland, K., & Arstorp, A-T. (2017) Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse, Senter for IKT i utdanningen. 

Arstorp, A-T. (2015) Teknologi på læreruddannelsen - en forestillet eller en realiseret praksis? En virksomhedsteoretisk analyse af objekter, motiver og rettetheder på samfunds- institutions- og undervisningsniveau. Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Ph.d.-afhandling

Arstorp, A-T. & Heiberg, T. (2014) At lære at blive lærer med en teknologi. (Rapport om lærerstuderendes praktik med iPads). Professionshøjskolen UCC.

Arstorp, A-T. & Schrøder, V. (2012) Læreres teknologiforståelse : anskueliggjort gennem fire teknologi-perspektiver, I: Hasse, C. & Søndergaard, K. D. (2012). Teknologiforståelse på skoler og hospitaler, Aarhus Universitetsforlag, p. 43-63.

Arstorp, A-T. & Heiberg T. (2012) TechTutorer – en ny måde at integrere teknologi i læreruddannelsen? Professionshøjskolen UCC.

Arstorp, A-T. (2012) Læreruddannelsen før og nu - med et særligt blik på teknologi, Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet.

Arstorp, A-T., Heiberg, T., Pagaard, D. M. og Skov, K. (2011) Interaktive tavler i undervisningen – og perspektiver for integrering i læreruddannelsen, Professionshøjskolen UCC.

Arstorp, A-T. (2008) Udbredelse og anvendelse af læremidler - hvad skete der med Netpilot?, Forskningsprogrammet Medier og IT i et læringsperspektiv, Institut for didaktik, DPU/AU.

Arstorp, A-T. (2008) Kvalificering af børns søgning på internettet. Specialeafhandling, DPU.

Publikasjoner i Cristin