Jeg er særlig interessert i å undersøke hvordan ny teknologi knytter sammen og endrer måten vi skaper mening og utvikler læringsaktiviteter på. Ved å bruke sosiokulturelle og dialogiske perspektiv undersøker jeg lærings- og vurderingspraksiser i og på tvers av ulike institusjoner.
Mine forskningsbidrag er spesielt fokusert på unges læring på tvers av formelle og uformelle læringspraksiser som for eksempel skole og fritid, på læring og vurdering i avanserte digitale simuleringer i høyere utdanning og på nyere former for vurderingssamtaler knyttet til det 21 århundrets behov for læring og forståelse.
Ansvarsområder
Undervisning og veiledning:
- Uformelle læreprosesser i barne og ungdomskulturen (MP-SUL4300) Master i Pedagogikk
- Teaching and Learning in Maritime Context (MP-5083) Master of Maritime Management
- Learning in and through XR (MASMIS) Master of Science of Management Information Systems (HH)
- Profesjonsemne i Pedagogikk. Lektorutdanningen i historie (HH)
- Pedagogikk på Lærerutdanningene (GLU 5-10). Bachelor og Master nivå
- Underviser i etter- og videreutdanning for lærere innen IKT i Læring
- Veileder studenter på Bachelor, Master og PhD nivå
Forskningsprosjekter:
- 2020-2025. Prosjektleder for USNs delprosjekt i Professional Education and Simulation-based Training (PROSIM). (NFR)
- 2022 - 2023. Prosjektleder for Arbeidslivsrettet bruk av AR i Kongsberg (USN Profesjon)
- 2021-2022. Prosjektleder for USNs delprosjekt i AR i Kongsberg (RFF Viken)
- 2020-2024. Pedagogisk rådgiver i ledergruppen i Senter for Fremragende Utdanning (COAST) (DIKU)
Forskergrupper
- Med-leder i forskergruppen Overganger og livsløpsendringer hos ungdom og unge voksne (TRALAYA)
- Forskergruppemedlem i den inter-disiplinære forskergruppen I-Merse https://www.usn.no/i-merse/
- Forskergruppemedlem i SEPP
- Forskergruppemedlem i Nettverk for interaksjonsanalyse (NIA)
Tidligere prosjekter:
- 2019-2020. Prosjektleder for Blended Learning in Maritime Master Educations. (MARKOM2020)
- 2016-2020. Prosjektdeltager i Tracing Learning Outcomes in Policy and Practice (LOaPP)/ Læringsutbytte i politikk og praksis. NFR. https://app.cristin.no/projects/show.jsf?id=536560
- 2019-2020. Prosjetdeltager i Det er lærer du skal bli, delprosjektet Profesjonsverkstedet.
- 2012-2016. Ph.D kandidat i Knowledge in Motion across Contexts of Learning (KnowMo). NFR
- 2015-2016. Prosjektdeltager i Profesjonslæring i "Teacher Support Teams"
Annet:
- "Spill og Gaming som verktøy for inkludering". Deltager i paneldebatten arrangert av STATPED ved Arendalsuka 2019
- "Gaming i undervisningen" Lærerstudenter i pedagogikk prøver ut forskningsbasert undervisning med gaming i undervisning på ungdomsskoletrinnet, innslag fra NRK Østlandssendingen
Kompetanse
Mine forskningsinteresser er:
- Læring på tvers av hverdags- og akademiske kontekster
- Ungdomskultur og ungdommers bruk av digitale ressurser
- Simulatorbaserte lærings-og vurderingspraksiser i helse, biomedisin & maritim
- AR i yrkesutdanninger
- Pedagogisk veiledning
CV
Linkedin profile: https://www.linkedin.com/in/astrid-camilla-wiig-b9b88b128/
Utdanningsbakgrunn:
- PhD. Tittel på avhandling "Connecting everyday and academic learning practices,- a teacher challenge?"
- University of California, Berkely. Scholarship at Graduate School of Education
- Cand Polit. "Elektronisk ransel". Hovedfag i pedagogikk ved PFI, UiO
- 4-årig allmennlærerutdanning, Høgskolen i Oslo og Akershus
Bakgrunn (arbeidsliv)
- 2019 - Førsteamanuensis ved Universitetet i Sørøst-Norge
- 2011-2019. Førstelektor ved Universitetet i Sørøst-Norge
- 2001-2011. Prosjekleder, kompetanseuvikler og endringsleder i Telenor Business Consulting
- 2000-2001. Forlagsredaktør i Aschehoug Kompetanse, H. Aschehoug & Co. AS
Verv:
- Arbeidsgruppemedlem for utvikling av PhD-utdanningene, USN
- Styringsgruppemedlem i DigTekLab, USN
- Studentrepresentant i FOU-utvalget (Høgskolen i Buskerud og Vestfold)
- Studentrepresentant (vara) i Programutvalget for ph.d.-programmet i pedagogiske ressurser og læreprosesser i barnehage og skole (PEDRES, USN)
- Nettverksleder for Vestfolds nettverk for veiledning
Publikasjoner
Nye publikasjoner:
- Aagre, W. & Wiig, A.C. (2022). Ungdomskunnskap: hverdagslivets kulturelle former. (Red. 3. utg.) Fagbokforlaget. ISBN: 9788245035438
- Wiig, A.C. (Forthcoming). Exploring the interactional practice of assessment: Students as competent contributors in evaluating their own competence. In Prøitz, T.S.; Wermke, W. & Aasen, P. (eds). Unpacking the policy and practice nexus: educational structure and agency compared. Springer