Ansvarsområder
I sitt forskningsarbeid er Toril Aagaard spesielt opptatt av utdanningskvalitet og utvikling i teknologirike læringsmiljø. Hvordan forholder lærere seg til spenninger som oppstår når teknologi forårsaker at tradisjonelle didaktiske praksiser ikke fungerer som før? Hvordan utforskes teknologiens pedagogiske potensialer? På hvilke måter kan teknologi brukes til å aktivisere elever/studenter i utforskende læringsarbeid? Hvilken pedagogisk risiko er forbundet med bruk av teknologi i utdanning? Toril Aagaard har permisjon fra jobben som førsteamanuensis i pedagogikk i lærerutdanningen for å være prosjektleder for LUDO «Læring og undervisning i digitale omgivelser».
Kompetanse
PhD i utdanningsvitenskap fra Institutt for lærerutdanning og skoleforskning v/Utdanningsvitenskaplig Fakultet, Universitetet i Oslo
Avhandling: Technology vs. traditions? A study of how Teachers of Norwegian and Media approach technology-mediated affordances and constraints.
CV
University College of South East Norway
2015 – Post-doctoral educational researcher, teacher educator and project leader
2009 – 2015 Doctoral student
2004 – 2009 Assistant Professor in Pedagogy
Telemark Institute for Research, Notodden
2007 – 2009 Researcher (20 %)
Norwegian Business School
2004 Assistant professor
2002-2004 Educational Consultant, HR-consultant, Project leader for ”The assistant professor in Focus”
Ministry of Church Affairs, Education and Research (Part-time engagement)
1999 Summarizing and presenting consultation statements
Practical pedagogical work
1993-2000 Diverse work with children and youth
Selected internal work assignments:
August – December 2017: Member of a work-group designing a Scholarship for Teaching and Learning model for USN.
August – October 2017: Leading the group applying Norwegian Agency for Digital Learning in Higher Education for project funding. USN received 20 million NOK.
August 2016 – December 2016: Member of a work-group suggesting strategies for how to develop educational quality and digital competence in a merged institution.
Selected external work assignments:
January 2016 – : Norwegian Agency for Digital Learning in Higher Education: Member of the expert group on “Digitization, quality and active learning”.
July – August 2017: Norwegian University of Science and Technology: Commission member. Evaluation of Associate Professor Competence.
September – October 2017: Norwegian University of Science and Technology: External assessor of applications for innovation funding
September 2016 – January 2017: Norwegian Agency for Quality Assurance in Education: Member of the expert committee evaluating applications for teacher education accreditations.
August 2016 – February 2017: University of Oslo, Department of Teacher Education and School Research: Evaluating the “digital exam model”.
2015 – : Diverse peer reviews for academic journals.
Publikasjoner
Publications:
Aagaard, T., Lund, A., Lanestedt, J., Ramberg, K. R., & Swanberg, A. B. Sammenhenger mellom digitalisering og utdanningskvalitet–innspill og utspill. Uniped, 41(03), 289-303.
Aagaard, T., Breivik, J., Erikson, I. C., Hjukse, H., Swanberg, A. B., Steen-Utheim, A. T., & Tveiten, O. (2018). Teknologi og nye undervisningspraksiser. Uniped, 41(02), 133-146.
Aagaard, T., Halvorsen, H., Lanestedt, J., Lund, A., Ramberg, K. R., Solheim, L. L., & Swanberg, A. B. (2017). Digitalisering for utdanningskvalitet: Status i norsk høyere utdanning. Norgesuniversitetets skriftserie nr. 3/2017. Hentet 24.10.2017 fra https://norgesuniversitetet.no/skriftserie/digitalisering-for-utdanningskvalitet
Aagaard, T..& Silseth, K. (2017). Aagaard, T., & Silseth, K. (2017). Teachers’ assessment of digital stories: challenges and dilemmas. Nordic Studies in Education, 37(03-04), 231-242.
Aagaard, T. (2015) Technology vs. traditions? A study of how teachers of Norwegian and Media approach technology-mediated affordances and constraints. Oslo: Akademika Forlag.
Aagaard, T. (2015) Når teknologi møter fagtradisjoner i norsk og mediefag på videregående skole. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge, 9(1)
Aagaard, T. (2014) Teachers' approaches to digital stories - tensions between new genres and established assessment criteria. Nordic Journal of Digital Literacy (3) p. 194-215
Aagaard, T. & Lund, A. (2013) Mind the Gap: Divergent Objects of Assessment in Technology-rich Learning Environments. Nordic Journal of Digital Literacy, p. 225-243
Aagaard, T. & Klemsdal, L. (2009). Læringssamtalen fra ord til handling. Om utvikling av læringssamtalen som pedagogisk grep i oppvekstenhetene i Arendal: Utviklingsprosess og –produkt. Oslo: AFI. Retrieved at: http://www.hioa.no/var/ezflow_site/storage/afi/files/n2009-10.pdf
Kongsgården, P. & Brethvad, Toril Aagaard (2006). Nye vurderingsformer - en katalysator for endring av læringsarbeid. FoU prosjekt 2005-2006. Notodden: Høgskolen i Telemark, EFL.
Selected presentations
Aagaard, T. (2017). Developing Educational Quality in a Digital Age. ECER 2017; 2017-08-23 – 2017-08-25.
Aagaard, T. (2017) Digitalisering, aktiv læring og UH-pedagogisk utdanning. Læringsfestivalen. https://www.ntnu.no/documents/1241075345/1275092331/4b-aagaard-3.pdf/63d7a06f-af17-4023-95bb-10d9682665a0
Aagaard, T. & Hjukse, H. (2016) Digital narratives: a tool for promoting reflections on actions? ECER; 2016-08-23 – 2016-08-26.
Aagaard, T & Vennebo, K. (2016). Hvordan forberede lærere og ledere for arbeid i teknologirike skoler? Skolen i Digital Utvikling. https://www.ntnu.no/documents/15057351/1271910444/sdu2016-1c-aagaard-vennebo.pdf/3d304058-2529-4f8c-853f-5c6d26e320d9
Aagaard, T. (2015). Technology vs. traditions? ECER; 2015-09-08 – 2015 – 09-11.
Forskergrandprix (2015). https://tv.nrk.no/serie/kunnskapskanalen/mdfp15003114/03-01-2015
Aagaard, T. (2011) Assessing technology mediated learning: When assessment events don’t play by traditional rules. NERA 2011; 2011-03-10 - 2011-03-12.
Aagaard, T. (2011) Assessment in technology rich environments: When educational events don’t play by the rules. ISCAR Congress 2011; 2011-09-05.
Aagaard, T. (2010) Equipped with Laptops. Expanding the Context for Assessment in High School. ECER 2010; 2010-08-25 - 2010-08-27.