Vi forsker på læring og undervisning av matematikk i barnehage, skole og høyere utdanning ut fra ulike perspektiver og målsetninger.
Forskningsgruppen arbeider strategisk og langsiktig for å konsolidere og videreutvikle et solid fagmiljø innen matematikkdidaktikk som er anerkjent nasjonalt og internasjonalt.
Vi har flere prosjekter som involverer både nasjonale og internasjonale partnere.
Gruppen bidrar per i dag med betydelig forskningsbasert kompetanse til lærerutdanning, videreutdanning av lærere og utvikling av praksis i skolene i regionen.
Pågående forskningsprosjekt:
Developing Human Rights Values in Mathematics Teacher Education: Education with and by Youth (ViMTE)
Kontakt: Yasmine Abtahi
Målet med prosjektet er å utvikle teori og pedagogiske metoder for styrke kunnskapen om etikk, menneskeverd og demokratisk deltaking i matematikkundervisningen.
Prosjektet er finansiert gjennom Norges forskningsråd (NFR) og tilhører porteføljen Utdanning og kompetanse.
Mathematical toolkit design North-South
Kontakt: Suela Kacerja (USN)
I dette prosjektet samarbeider matematikkdidaktikere ved USN, Høgskolen på Vestlandet (HVL) og Universitetet i Cape Town (UWC) om å utforme forskningsbaserte verktøykasser (toolkits) til undervisning i matematikk innenfor samfunnsrelaterte temaer.
Prosjektet er finansiert gjennom UTFORSK-programmet til Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir).
Mer om prosjektet (usn.no)
Mathematics Education in Indigenous and Migrational contexts: Storylines, Cultures and Strength-based Pedagogies (MIM)
Kontakt: Annica Andersson (USN)
I dette prosjektet undersøker forskningsmiljøer ved USN, UiT Norges arktiske universitet, Michigan State University (USA) og University of New Brunswick (Canada) hvordan ulike språk og kulturer kan hindre, støtte eller utfordre læring i matematikkfaget.
MIM-Posjektet er finansiert gjennom FINNUT-programmet til Norges forskningsråd (NFR).
Mer om prosjektet (usn.no)
Migration in Mathematics Classrooms: Promoting intercultural dialogue in school mathematics (MMC)
Contact: Yasmine Abtahi (USN)
In this project researchers from USN, University of Bristol, University of Ottowa collaborate to study the impact of student migration on mathematics learning from the perspectives of students and teachers.
The MSC-project is supportd by the Social Sciences and Humanities Research Council of Canada.
Social and political issues in mathematics education: a participatory research with secondary school teachers (SPME)
Kontakt: Yasmine Abtahi (USN)
Forskningsområder i matematikkdidaktikk:
Sosiopolitisk forskning i matematikkdidaktikk
Kontakt: Annica Andersson, Yasmine Abtahi, Suela Kacerja, Beth Herbel-Eisenmann
- Human interaction in mathematics education contexts
- Mathematics and language(s), culture(s) and ethnomathematics
- Mathematics and sustainabilityResearch within the Socio-Political, as for example power, privilege and politics of mathematics learning, and Critical Mathematics Education
Pågående og aktive prosjekter innen dette forskningsområdet:
- TRACE-prosjektet «Att spåra matematiklärarutbildningen i praktiken» Kontakt: Annica Andersson
- The Ethical and the critical responsibilities of mathematics educators
Kontakt: Yasmine Abtahi - Mathematics education and issues of social and ecological justice
Kontakt: Yasmine Abtahi og Annica Andersson - Teaching indices as mathematical models and as entry points to critical discussions - Design and research of a teaching toolkit to be used in teacher education Kontakt: Suela Kacerja
- Mathematical modelling in education in a critical perspective
Kontakt: Suela Kacerja - Fake news, news media and mathematics education
Kontakt: Suela Kacerja og Yasmine Abtahi - Tools for mathematics education and the Zone of Proximal Development
Kontakt: Yasmine Abtahi
Bevis og argumentasjon
Kontakt: Andrea Hofmann
Dette forskningsområdet fokuserer på følgende aspekter:
- Elevers og læreres arbeid med matematiske resonnementer, argumentasjon og bevis
- Rollene matematiske resonnementer, argumentasjon og bevis spiller i matematikkfaget og i samfunnet
- Representasjoner i matematiske resonnementer, argumentasjon og bevis
Matematikkdidaktikk i barnehage og begynneropplæring
Kontakt: Siv Svendsen
Dette forskningsområdet fokuserer på fire aspekter:
- Utvikling av matematisk tenkning og handling hos barn i 3-6 års alderen
- Utvikling av matematisk tenkning og handling hos barn på første til fjerde trinn
- Barnehagelæreres orkestrering av lekbaserte matematiske læringsaktiviteter
- Læreres orkestrering av lekbaserte matematiske læringsaktiviteter i første til fjerde trinn