Over tre dager i november samlet MIM-prosjektet internasjonale forskere til formidling og dialog om matematikkundervisning i urfolks- og/eller migrasjonskontekster.
Konferansen tiltrakk seg 45 presenterende deltakere fra Norge, Canada, USA og Sør-Afrika, og åtte av disse var forskere, ph.d.-stipendiater, undervisere og masterstudenter knyttet til MIM-prosjektet. Konferansen bød også på tre hovedinnlegg ved professor Kathy Nolan fra University of Regina, professor Beth Herbel-Eisemann fra Michigan state University og førsteamanuensis Kate le Roux fra University of Cape Town.
Artiklene som ble lagt fram på konferansen er nå publisert i Journal of Mathematics and Culture (JMC), fordelt over to spesialutgaver med samme tittel: Mathematics Education in Indigenous and Migrational Contexts: Storylines, Cultures and Strength-based Pedagogies.
- Journal of Mathematics and Culture Volume 17 number 3 (wordpress.com)
-
Journal of Mathematics and Culture Volume 17 number 4 (wordpress.com)
– Vi er stolte over disse bidragene, og håper at lærerutdannere, ikke bare innen matematikk, men alle fag der undervisningen foregår i urfolks- og/eller migrasjonskontekster, kan dra nytte av disse, sier professor Annica Andersson, som leder MIM-prosjektet.
Hun legger til at artiklene i JMC er skrevne på en slik måte at de også bør appelere til lærerutdanningstudenter.