MIM bak to spesialutgaver av JMC

Annica Andersson. Foto
STOLT: – Vi er stolte over disse bidragene, og håper lærerutdannere og -studenter kan dra nytte av disse, sier professor Annica Andersson, som leder MIM-prosjektet. (Foto: Annett Staaland)

Artiklene som ble lagt fram på den den internasjonale MIM-konferansen i Alta i 2022 er nå presentert i to spesialutgaver av Journal of Mathematics and Culture (JMC).

Over tre dager i november samlet MIM-prosjektet internasjonale forskere til formidling og dialog om matematikkundervisning i urfolks- og/eller migrasjonskontekster.

Konferansen tiltrakk seg 45 presenterende deltakere fra Norge, Canada, USA og Sør-Afrika, og åtte av disse var forskere, ph.d.-stipendiater, undervisere og masterstudenter knyttet til MIM-prosjektet. Konferansen bød også på tre hovedinnlegg ved professor Kathy Nolan fra University of Regina, professor Beth Herbel-Eisemann fra Michigan state University og førsteamanuensis Kate le Roux fra University of Cape Town.

Artiklene som ble lagt fram på konferansen er nå publisert i Journal of Mathematics and Culture (JMC), fordelt over to spesialutgaver med samme tittel: Mathematics Education in Indigenous and Migrational Contexts: Storylines, Cultures and Strength-based Pedagogies.

1. Journal of Mathematics and Culture Volume 17 number 3 (wordpress.com)
  2. Journal of Mathematics and Culture Volume 17 number 4 (wordpress.com)

– Vi er stolte over disse bidragene, og håper at lærerutdannere, ikke bare innen matematikk, men alle fag der undervisningen foregår i urfolks- og/eller migrasjonskontekster, kan dra nytte av disse, sier professor Annica Andersson, som leder MIM-prosjektet.

Hun legger til at artiklene i JMC er skrevne på en slik måte at de også bør appelere til lærerutdanningstudenter.

JMC. Logo

Journal of Mathematics and Culture

En fagfellevurdert tidsskrift støttet av the North American Study Group on Ethnomathematics (NASGEm.org)

Innholdet i tidsskriftet undersøker krysningspunktene mellom matematikk og kultur både i vestlige og ikke-vestlige samfunn, blant både matematikkfagfolk og ikke-fagfolk.

Les mer: Journal of Mathematics and Culture (wordpress.com)