Les denne sida på kvensk
Les denne sida på nordsamisk
Kan matematikkfaget bidra til mer likeverd og sosial rettferdighet i skolen? Og kan faget selv bli styrket av mangfoldet av språk og kulturer?
Spenninger i klasserommet
Vi vil undersøke hvordan ulike språk og kulturer kan hindre, støtte eller utfordre læring i matematikkfaget. Særlig er vi opptatt av klasserom der det er mange forskjellige språk og kulturer, inkludert norsk.
Urfolk har gjennom kolonialisering opplevd slike utfordringer undervisningen i generasjoner. Vi ser i dag det samme i klasserom med elever og lærere fra andre minoritetsgrupper, og det oppstår nå spenninger i norske klasserom.
Bakteppet for forskningsprosjektet er at vi lever i en tid med samfunnsendring og migrasjon.
Utvikle en styrkebasert pedagogikk
Vi vil finne ut hvordan klasserom med forskjellige språk og kulturer påvirker læringen til alle elevene. Gjennom analyse av positive opplevelser og erfaringer som enkeltpersoner og grupper uttrykker i egne fortellinger, vil deres styrker og ressurser bli identifisert. Basert på dette vil vi utvikle det som kalles styrkebasert pedagogikk og utforske pedagogiske muligheter – først i Norge, for så å koble det til parallell forskning i Canada og USA.
Jobbe i partnerskap
Vi vil bruke deltakende forskning. Det betyr at vi jobber i partnerskap med gruppene og lokalsamfunnene som er ment å dra nytte av arbeidet. Forskningen vil, med empiriske, teoretiske, metodologiske og praktiske resultater bidra innen forskningsfeltet for matematikkundervisning.
Stemmene til elever og lærere skal bli hørt
Som forskere har vi gjort noen verdimessige vurderinger rundt hva vi ønsker å oppnå. Vi ønsker å fremme undervisning som ivaretar mangfoldet i klasserommet, ved å la stemmene til elever og lærere bli hørt. Forskningen vil påvirke dagens barn og kommende generasjoner: deres læring, deres forhold til seg selv og andre, deres (matematiske) identiteter og deres muligheter for fremtidig statsborgerskap og arbeidsliv.
Publikasjoner:
- Andersson, A., Ryan, U., Herbel-Eisenmann, B., Huru, H.L. & Wagner, D. (2022). Norwegian news media texts addressing mathematics education and minoritized groups. Educational Studies in Mathematics. DOI 10.1007/s10649-022-10161-5
- Huru, H. L., Ollila, N. M. og Simensen, A. M. (in process). HiCuA-rammeverket: design av matematikkoppgaver med utgangspunkt i tradisjonskunnskap i kvensk og sjøsamisk kultur. I G. Figenchou, S. S. Karlsen og H. C. Pedersen (Red.), Didaktikk for mangfold. Samiske emner i skole og lærerutdanning. Universitetsforlaget.
- Huru, H.L., Andersson, A., & Wagner, D. (accepted for publication). “No, we own the forest like the child owns their mother”: mathematical abstraction and detachment in land-based pedagogies. In Horn-Miller, K., & Kress, M. (ND). Land As Relation: Teaching and Learning through Place, People and Practices. Canadian Scholars Press.
- Andersson, A., & Wagner, D. (2021). Culturally Situated Critical Mathematics Education. In Andersson, A. & Barwell, R. (2021). (Eds.). Applying Critical Mathematics Education (p. 24-46). Leiden, The Netherlands: Brill. doi: https://doi.org/10.1163/9789004465800
- Simensen, A.M., Huru, H.L., Wagner, D., Herbel-Eisenmann, B., Andersson, A. (2022, July). Constructs and methods for identifying patterns of interaction in mathematics classrooms. Working Group accepted at the International Group for the Psychology of Mathematics Education.
- Andersson, A., Herbel-Eisenmann, B., Huru, H.L., & Wagner, D. (2022, October). Principal’s storylines about languages in mathematics class. Short Research Report accepted at the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Nashville, TN.
- Sjøberg, M.H., & Perlander, A. (2022). Science Student Teachers’ sense-making of Research and Development in a short post-master teacher education program [Paper presentation]. NERA 2022 conference, Reykjavik.
- Andersson, A., Herbel-Eisenmann, B., Huru, H. & Wagner, D. (2022). Expectations of Norwegian school leaders regarding multilingual mathematics classrooms. [Paper presentation]. NERA 2022 conference, Reykjavik.
- Andersson, A., Herbel-Eisenmann, B. & Wagner, D. (2021). MIM: Mathematics Education Responsive to Diversity: A Norwegian, Canadian and American Research Collaboration". PME-NA 42. Mexico: Mzatlán.
- Ryan, U., Andersson, A., Herbel-Eisenmann, B., Huru, H.L. & Wagner, D. (2021). “Minoritised mathematics students are motivated by gratitude”: An analysis of storylines in Norwegian public media. Mathematics Education and Society conference 11. Austria: Klagenfurt.
- Andersson, A., Ryan, U., Herbel-Eisenmann, B., Huru, H.L. & Wagner, D. (2021). Storylines in news media texts: A focus on mathematics education and minoritized groups. In Olanoff, D., Johnson, K., & Spitzer, S.M. (2021). Proceedings of the forty-third annual meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Philadelphia, PA.
- Andersson, A. (2021). MIM: Mathematics education responsive to diversity: Possibilities for South-North collaborations? Abstract accepted at the SANORD conference, Norway: Bergen.
USN:
- Hasse Høyer-Hansen (2021). «Elevers storylines om læring i matematikk: Fortellinger fra et flerkulturelt matematikkklasserom.»
- Tine Kristiansen (in progress). «Vurdering i mangfoldige matematikklasserom: Hva mener minoritetselever vi kan gjøre for en mer rettferdig vurdering i matematikk?»
- Oda Kjær Eriksen & Siri Vindal (in progress). «Flerspråklighet i klasserommet - Matematikklæreres narrativer og erfaringer fra klasserommet med elever med norsk som andrespråk.»
UiT:
- Elisabeth Wirkola (in progress). «Kultur, klass och matematikk»
- Mattis Christiansen (in progress). «Anvendelse av modeleringsmodellen ved bedriftsbesøk for elever på 10. trinn»
- Noora Marie Ollila (in progress). «Minoriserte kulturer i matematikkopplæringen: Ett kvensk og samisk kultur perspektiv»