– Jeg valgte kulturledelse fordi jeg har lyst til å jobbe innenfor kultursektoren. Jeg har lyst til å jobbe med ungdom - å lage kulturarenaer for dem. Det sier Rian Madigan Flavin, student på bachelor i kulturledelse.

Kulturledelsesstudiet er for folk som vil jobbe i kreative næringer, med festivaler, konserter, kunstgallerier, museer, kultur for barn og unge, og andre kulturtilbud. Her lærer vi om publikumsutvikling, kultursektoren, kulturbransjene og ledelse, forteller Rian.

– Det jeg liker best med utdanningen i kulturledelse er praksisen vi kan velge å ha i et helt semester i 3. studieår. Studiet er ikke bare ren teori, det er en blanding.

Favorittfagene til Rian er Kultur og samfunn i endring og valgfaget Kultur for barn og unge. Kultur for barn og unge handler om å forstå og tilrettelegge et kulturtilbud for de yngre. Faget er særlig viktig for Rian som vil jobbe med kultur for ungdommer etter Bachelorstudiet i Kulturledelse.

Ved siden av studiet jobber Rian som frivillig på Studentkroa i Bø. Han jobber i teknisk-gruppa og får mye bra praktisk erfaring med seg herfra:

– Det er på en måte en ekstra praksisplass gjennom de 3 årene vi er her. Man får attest når man er ferdig, så det veldig bra for CV-en.

Samarbeid med festivaler

Universitetet i Sørøst-Norge har samarbeidet med med bransjefestivalen by:Larm i Oslo, Globusfestivalen i Drammen, Slottsfjellfestivalen i Tønsberg og Osafestivalen på Voss i emnet Festival and Event Management.

Rian Flavin forteller at å jobbe på by:Larm var et høydepunkt. Han anbefaler alle å gjøre noe slikt, selv om man ikke tenker å jobbe med festivaler i framtiden:

– Å jobbe på By:Larm ga et fantastisk, og litt stressende, innblikk i hvordan det er å være artistvert under en festival som by:Larm. Det var lange dager, men det gikk veldig fort. Jeg ble kjent med veldig mange og lærte mye om hvordan man kommuniserer med forskjellige folk, både muntlig og skriftlig. Det var en bra måte å lære seg viktige ferdigheter for framtiden, og en trygg måte å trene på å være litt utenfor sin komfortsone.

Tuva Digre studerer også Kulturledelse på USN og hadde praksis på by:Larm. Det ga mersmak:

– By:Larm er et av mine aller beste minner i livet. Det er noe jeg kommer til å ta med meg videre i livet for alltid. Det at vi får oppleve slike ting, samtidig som vi lærer, er nettopp grunnen til at jeg valgte Kulturledelse.

Kulturstudentene Emilie Sætre, Tuva Digre og Marius Norli i praksis på by:Larm

– Vi får henvendelser fra festivaler og arrangementer i hele landet om mulig samarbeid med våre studenter. Vi tilrettelegger for dette fordi det er lærerikt og gir viktig praktisk erfaring. Mange hatt fått jobb eller engajsement etter frivillig praksis, forteller Steffen Fagernes Johannessen.

Praksis som gir studiepoeng er nå lagt til 3. studieår, sier Johannessen.

Tett på arbeidslivet

Tuva forteller at foreleserne på studiet er svært opptatt av å knytte studiet opp mot arbeidslivet.

Steffen forteller at fagmiljøet har jobbet for å lage et studieopplegg der studentene er tett på kulturlivet og arbeidsmarkedet. Med praksis, studieture og gjesteforelesere skal studentene få møte sentrale og lokale aktører i kulturbransjen, slik som Blå, By:Larm, Kulturtanken og den Kulturelle Skolesekken, Kulturrådet, Filmens Hus, Kulturytring Drammen og Norsk Publikumsutvikling. Vi samarbeider også med viktige regionale aktører som bl.a. Telemarkfestivalen, Ælvespeilet, Østafjelske Kompetansesenter for Musikk, Verdensarvsenteret NIA, Notodden Bluesfestival og Bøker i Bø.

Steffen og de andre foreleserne på Kulturledelse synes det er positivt at mange studenter jobber frivillig på kulturarrangementer som Tons of Rock og Øyafestivalen, og anbefaler også Kulturledelse studentene å jobbe som frivillige på den legendariske Kroa i Bø, Telemarkfestivalen, VIKO, Bø Jazzklubb og andre lokale kulturtilbud. Dette gjør byen og studentmiljøet levende, og det gir studentene arbeidserfaring og nettverk som de vil komme til å få bruk for i kulturbransjen senere.

Trives i Bø

Både Tuva og Rian trives godt på campus Bø. I 2022 ble Bø kåret til Norges beste studiested. På campus er det rundt 2000 studenter, og det passer Rian veldig godt. Han forteller det er lett å bli kjent med folk, og at han ikke føler at han bare er en student i et hav av mange andre. Han er også glad for at han har fått jobb på biblioteket som studentvakt.

Tuva er også fornøyd med både studiested og klassen:

– Jeg synes USN campus Bø er helt fantastisk, jeg er storfornøyd med både studentmiljø, forelesere, medstudenter og egentlig alt på studiet. Jeg trives spesielt godt i klassen, vi er som en liten familie.