– Gled deg til du skal begynne å studere i Bø, sier Thomas Valderhaug.

– Her skjer det så utrolig mye mer enn hva størrelsen på stedet tilsier. På campusen er vi en god blanding av studenter fra mange og ganske forskjellige typer studieretninger, noe som bidrar til at tilbudet innen studentaktiviteter utenfor studietiden er stort og variert.

Fadderuka gir venner for livet

Studentenes egen fadderuke er blant det første som møter deg når du kommer til Bø.

– Det lureste du gjør som ny student er å delta i fadderuka. Jeg kjente ingen på universitetet da jeg startet å studere her, og det gjorde nesten ingen andre i faddergruppen min heller. Vi ble i løpet av den første uka en solid og sammensveiset gjeng, som siden har holdt sammen.

– Bare våg å slipp hemningene, og bli med på alt det som stelles i stand. Du kommer til å oppleve masse morsomt sammen med dem som fort kan komme til å bli dine beste venner i studietiden.

Thomas anbefaler deg å bli godt kjent med fadderne dine.

– Nye studenter deles inn i faddergrupper, og gruppene ledes av én eller flere faddere. Fadderne er nåværende studenter, så de kan gi deg mange gode råd til hvordan du bør gripe an studietida. Disse kan du henvende deg til både under fadderuka og studieåret igjennom.

Fadderuka i BøFadderne bidrar til å spre god stemning i løpet av dine første uker som student ved USN. Neste år er det kanskje du som ønsker nye studenter velkommen som fadder, sånn som Thomas gjorde? (Foto: USN)

Kroa i Bø

Både under fadderuka og gjennom resten av studieåret vil du etter all sannsynlighet stifte bekjentskap med den etter hvert så legendariske Kroa i Bø.

– Kroa er en konsertscene som ligger på campus, og er bøstudentenes eget studenthus, forteller Thomas.

– Her arrangeres alt fra store konserter, fester og julebord til quiz, filmvisninger, kafe og andre tilstelninger som studenter og studentforeninger setter i stand. Dette er stedet hvor du møter og blir kjent med studenter fra andre studieretninger. Kroa er på en måte hjertet av studentlivet i Bø.

Pasha opptrer på Kroa i Bø

Det er ikke sjelden det koker på Kroa, akkurat som her under konsert med hip hop-artist Pasha. (Foto: Kroa i Bø).

Kroa drives av studentene selv. Her kan alle søke om å få jobbe som frivillig, enten under enkeltarrangementer eller gjennom et helt eller flere studieår.

– Du kan for eksempel ta vakter i baren eller garderoben under konserter, eller så kan du engasjere deg i større grad ved å bli med i hovedstyret og være med på den daglige driften av Kroa.

– Slike verv, i tillegg til at de er veldig morsomme, er også gull verdt å ha på en CV når du endelig er ferdig å studere. Arbeidsgiver ser da at du har arbeidserfaring i tillegg til en solid utdannelse.

Frivillighet

I tillegg til å arrangere fadderuka og jobbe på Kroa, er det mange av studentene i Bø som er frivillige i studentfestivalen VIKO og i ulike linjeforeninger.

– VIKO er en aktivitets- og kulturfestival vi studenter i Bø arrangerer hvert år. Festivalen byr på ti dager med mye moro, og det er en god mulighet for studenter til å jobbe frivillig. Du kan også engasjere deg i en linjeforening om du ønsker å jobbe med arrangement som er mer relatert til det du studerer.

Ta-sjansen under VIKO i Bø 2015. foto.

God stemning i vinterlige omgivelser vil du garantert treffe på om du deltar på studentkulturfestivalen VIKO. (Foto: Peter Bjerg Jørgensen).

Thomas forteller at linjeforeninger som regel består av studenter fra samme studieretning som jobber for faglig og sosial utvikling for de ulike studieprogrammene.

– De inviterer gjerne ansatte og ledere fra arbeidslivet til campus for å holde foredrag for studentene, eller de ordner med bedriftsbesøk eller kurs. Ved å være med i en linjeforening får du mulighet til å skape deg et større nettverk av både studenter og arbeidsgivere, som du trolig vil møte igjen senere i arbeidslivet.

Ved campus Bø finnes linjeforeninger for følgende studieretninger:

Ingen egen linjerforening for din studieretning? Forsøk å starte opp en helt egen sammen med dine medstudenter! Ta kontakt med de eksisterende foreningene og hør om de kan hjelpe dere i gang.

Livet i Bø

Som student vil de fleste av ukedagene dine naturlig nok gå med til studering, men som regel har du kveldene og helgene fri.

– Bø er ikke store plassen, men det er nok å ta seg til her i tillegg til alt det studentene selv setter i stand på campusen.

– Bygda har både kultur-, idretts- og utelivstilbud, så du kan gå fra volleyballtrening på campus til teaterforestilling i kulturhuset Gullbring før du avslutter kvelden på bar i sentrum. Bø er også et drømmested for dem som er glad i friluftsliv. Her er du omgitt av vakker natur på alle kanter, så det mangler ikke på muligheter for aktive dager. Studentenes eget idrettslag, USN IL, driver med mange ulike idretter, og har lavterskeltilbud som alle kan delta på.

Sandvolleyball utenfor campus Bø. foto.

Sandvolleyball er bare én av mange populære idretter i Bø. USN IL driver med mange ulike idretter, og oppfordrer samtidig studenter til å starte opp egne lag om det ikke finnes fra før. (Foto: Peter Bjerg Jørgensen).

Uansett hva du måtte være interessert i, har Thomas en tindrende klar oppfordring til deg som skal begynne å studere i Bø til høsten.

– Lev studentlivet fullt ut mens du er i Bø. Bli med i en studentorganisasjon og gi deg selv muligheten til å få gode venner. Utdanning er det alle er her for, men det de fleste husker best fra studietiden er alle de flotte folkene de har møtt, og alle de gøyale opplevelsene de har tatt del i. La deg rive med, og skap dine egne minner for livet.