Alle som har hatt en sommerjobb eller deltidsjobb, har også hatt en sjef. Kanskje gjelder det deg? Har du noen gang tenkt over hvordan sjefen din utøvde ledelse? Det er nemlig store forskjeller på ledere.

Nå må vi passe på å si at bachelor i økonomi og ledelse ikke er en ren lederutdanning. Men hvis du ønsker en solid forståelse for økonomi og ledelse, organisering, markedsføring, administrasjon og salg, ja da kan dette være studiet for deg.

– Jeg var veldig usikker på studievalget, men søkte økonomi og ledelse fordi det har en stor bredde. Du blir ikke låst til et spesielt yrke hvis du studerer økonomi og ledelse, sier førsteårsstudent Jacob Bergfald.

Han kommer fra Ski, og ville gjerne studere i nærheten av Oslo. Derfor valgte han campus Drammen.  Jacob synes det er kjempefint at det er så mange muligheter med dette studiet. Før han søkte, gjorde han mye research på nettet.

– Det var mye som virket bra med USN, for eksempel mentorprogrammet og utvekslingsmulighetene. Jeg har veldig lyst til å studere et semester i Europa.

Vil bli siviløkonom

Planen til Jacob er å fortsette med master for å bli siviløkonom.  Han har blitt med på USNs OLA-ordning, som innebærer at han hver uke får hjelp av mer erfarne studenter til å mestre fagene.  Jacob er med i matematikk-gruppene, der de blant annet øver på å løse tidligere eksamensoppgaver.

– Jeg har hatt veldig stor nytte av å være med i OLA-ordningen, og skal absolutt fortsette med det.

– Har du tenkt på hva du vil jobbe med senere?

– Det er jo så mange muligheter med bachelor i økonomi og ledelse, men noe av det jeg kunne se for meg er å  lede en bedrift, jobbe med markedsføring eller jobbe i politiets økokrim, sier Jacob.

Selv om USN er et av landets største universiteter, så er miljøene mindre på campusene våre. Dette er en av grunnene til at studentene trives på USN Handelshøyskolen. Du blir kjent med foreleserne dine og med de andre på kullet ditt.

Ved hver av disse campusene er det ulike valg- og fordypningsemner. Så selv om økonomistudiet er en bred og fleksibel utdanning, så vil du ha mulighet til å fordype deg innenfor et fagområde du synes er spesielt interessant,

Hva betyr dette egentlig?  Vel, det gir deg jo muligheten til å tenke på både hvor du har lyst til å studere og hva du har lyst til å fordype deg i. Flere muligheter altså enn om du måtte forholdt deg til bare et eneste studiested med en begrenset mengde muligheter.

Kobler deg på arbeidslivet i studietiden

På hjemmesiden til bachelor i økonomi og ledelse vil du kunne lese mer om studiemodellene på de fem campusene. Hvis du finner en kombinasjon av fag som du liker, kan du jo klikke deg videre inn på campussiden og lese mer om hvordan det er å studere på akkurat dette stedet.

Uansett hvor du velger å studere, så følger utdanningen et nasjonalt rammeverk og er veldig lik. Og etter et du er ferdig ,vil du sitte igjen med en faglig bredde innenfor økonomifaget.  Det gjør deg kvalifisert til en rekke spennende stillinger, både i privat næringsliv og i det offentlige.

På USN Handelshøyskolen tar vi dagsaktuelle temaer inn i undervisningen. Vi har også aktuelle gjesteforelesere og tett kontakt med næringslivet i nærheten av campus. Vi kan tilby muligheter for å teste det du lærer på skolebenken i praksis, via blant annet interships og mentorordninger.

Mange av studentene våre har faktisk fått jobb i samme bedriften som de hadde internship i, selv om det ikke finnes noen garanti for det. Uansett vil både internship og mentorordning gi deg en forsmak på arbeidslivet. Vi kaller å koble arbeidslivet på studiet.

Hvis du ønsker enda større tyngde, kan du bygge på med en master i økonomi og ledelse. Det tilbyr vi også her på USN Handelshøyskolen, og da kan du smykke deg med en siviløkonom-tittel.

Internasjonal anerkjent bachelorutdanning

Bachelor i økonomi og ledelse ved USN Handelshøyskolen er akkreditert av EFMD, det europeiske akkrediteringsorganet for handelshøyskoler. Det betyr høy internasjonal kvalitet i utdanningen.