Økonomi og ledelse student Karoline ved Queensland University of Technology

Karoline studerer økonomi og ledelse og har vært et semester i Brisbane i Australia og studert på Queensland University of Technology, og sier til andre studenter som vurderer å gjøre det samme: bare GJØR DET!

Hvem er jeg?

Jeg heter Karoline og studerer økonomi og ledelse ved USN. I 5 semester utvekslet jeg til Brisbane i Australia.

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

Jeg tror det kan være faglig nyttig å reise på studieopphold i utlandet. En av grunnene til at jeg valgte å reise til QUT er at det er det er vanvittig mange flere fag å velge mellom. Å få inn akademisk engelsk hver dag i mange uker, og også en erfaring man absolutt bør få med seg.

Hvordan bodde jeg?

Jeg har reiste sammen med samboeren til Australia. Vi har bodd på en liten studioleilighet rundt 18 kvm. Det har vært trangt, men det har gått veldig fint. Jeg synes det har gått som forventet med å reise ut. Vi hadde arrangert bosted før vi kom, noe vi var glad for. Vi kjenner til andre her nede som ikke hadde arrangert dette, og de brukte over 14 dager på å finne et sted å bo.

Jeg må jo si at det at jeg er her med samboeren øker trivselsnivået betraktelig. Ellers så er det ekstremt viktig å bli kjent med folk. Har hovedsakelig blitt kjent med nordmenn, men det er alltid hyggelig å ha noen å dra på kino med, ta en øl eller annet.

Var det kulturforskjeller?

Jeg opplevde en ganske stor kulturforskjell i Australia kontra Norge. Nå har vi blitt vant til det. Folk her er veldig hyggelig, de tilbyr å hjelpe uansett hva det skulle være, de håndhilser og er på fornavn med deg som kunde, osv. Virkelig hyggelige mennesker! Ellers har vi reist litt, besøkt Byron Bay, Tangalooma, hoppet i fallskjerm, matet delfiner, snorklet, kjørt ATV osv. Mye gøy!

Hvordan var studiet?

Disse fagene tok jeg:

- Intercultural Communication and Negotiation Skills
- Managing Operations
- Leading Organisations
- Human Resources Issues and Strategy.

Det er stor forskjell i store forskjeller i skolesystemet i Australia kontra Norge. Her har jeg bare to avsluttende eksamener, og de varer kun i to timer, og man får bruke hjelpemidler. Vi får casen på forhånd og skal anvende teori for å løse den. Ellers er det kontinuerlig innleveringer, så jeg vil påstå det er ganske mye mer arbeid gjennom semesteret enn det er i Norge. Jeg synes nivået er litt lavere enn i Norge, det sier jeg fordi jeg har fått noen toppkarakterer, noe jeg ikke trodde jeg ville få med tanke på utfordringer med språk osv.

Anbefaler jeg utveksling?

Personlig har det vært en viktig erfaring. Jeg har vokst masse på å dra hit, utvikler meg hver eneste dag og føler litt at jeg kommer hjem som en annen Karoline enn hun som dro avgårde i juni. Håper dette er til hjelp for andre studenter som lurer på utveksling. Jeg sier bare; GJØR DET!
Les mer om Queensland University of Technology (QUT)
Dette reisebrevet handler om
done QUT
done Australia