Ragnhild Elnes Syvertsen tar lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk på campus Notodden, men kan fortelle at hun tidligere hadde andre planer for karrieren.

– Jeg har alltid vært glad i kunst og håndverk og hadde en liten drøm om å leve av kreativt arbeid og være kunstner. Men det er en tøff bransje der du ikke er garantert en stabil økonomi. Derfor fant jeg ut at jeg måtte legge en ny plan, forklarer Ragnhild.

Etter noen runder i tenkeboksen landet hun på at lærerutdanning kunne være et godt valg.

– Jeg ønsket å finne en trygg jobb med stabil inntekt, hvor jeg også kunne jobbe med hobbyen min. I tillegg synes jeg det er gøy å lære bort til andre, og derfor tenkte jeg at læreryrket var noe jeg kunne teste ut, sier hun

Nyttig med tidlig praksis

Siden lærerstudentene får praksis tidlig i studiene, ble Ragnhild fort sikker på at hun hadde valgt rett studium. Nå er hun snart ferdig utdannet og mener praksis har vært noe av det beste med studiene.

– Praksis har vært spennende. I første studieår var jeg på barneskolen, i mitt andre studieår hadde jeg praksis på ungdomsskolen. Da fikk jeg kjenne på hvordan det var å være en klasseleder, fikk lage egne undervisningsopplegg for elevene og jobbet med forskjellige arbeidsprosesser, forklarer hun.

Lærerstudent hjelper to studenter

Lærerne som har tatt den femårige lærerutdanningen i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk, kan undervise elever helt fra førsteklasse og ut videregående skole. Derfor er det spesielt nyttig med praksis hos forskjellige aldersgrupper. Da finner du fort ut hvilke trinn du trives best med, og hvor du bør søke jobb etter studiene.

– Det var artig å bli kjent med de forskjellige aldersgruppene og kjenne hvor tålmodighetsgrensa går. Jeg har lært mer om meg selv og er et steg nærmere på å finne min identitet som lærer, sier Ragnhild.

Studentutstilling

Å lage utstillinger er en del av studentenes arbeid med faglig formidling og dokumentasjon av eget arbeid. Studentene jobber fra idé til ferdig produkt med form, funksjon, materialvalg og teknikk og tilegner seg håndverksteknikker, materialkunnskap og kunnskap om verktøybruk.

Under kan du se bilder fra en studentutstilling som viste fram arbeider innen leire, tre og tekstil. For flere var dette et første møte med ett eller flere av materialene.

Studentutstilling leire

Oppgaven gikk ut på å bygge en vase på 40 centimeter. Et krevende byggeteknisk arbeid som alle lyktes med etter hardt arbeid, prøving og feiling. Studentene ble også kjent med ulike typer leire, overflatebehandling, modelleringsteknikk og brenning av leire på bål.

Studentutstilling tre

Oppgaven gikk ut på å spikke dekorerte smørkniver og skjeer av rått og tørt tre fra ulike treslag. Deretter fikk de prøve seg på å lage en krympeboks inspirert av samisk duodji (tradisjonelt samisk håndverk og kunsthåndverk). Selve boksen er laget i bjørk og lokket er laget i valnøtt.

Studentutstilling tekstil

Oppgaven hadde fokus på redesign og plantefarging, og tekstilene som ble brukt er rester fra hotell- og sykehus, som studentene farget og ga mønster gjennom teknikker som botanisk trykk, buntfarging, cyantyping og batikk.

Det beste med studiet

Den femårige lærerutdanningen i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk er nett- og samlingsbasert. Det vil si at undervisningen foregår på nett, med to til tre samlinger på Notodden hvert semester.

Det gjør studiene svært fleksible, og gjør at du kan ta lærerutdanningen uansett hvor du bor i landet.

Sophie tar lærerstudier på nett

Lærerstudenten stortrives med nettstudier

Sophie Henriette Aurland (27) mener nettstudier er en fantastisk mulighet som flere burde vurdere.

Det er ingen tvil om at Ragnhild har trivdes både med studier og praksis.

– Det beste er at jeg har lærere som har utfordret meg, slik at jeg kan yte mitt beste og finne min egen identitet som fremtidig lærer. Jeg elsker også at vi har tilgang til verkstedet utenfor undervisningstimene, så jeg kan jobbe med personlige prosjekter og kose meg med kreativitet og fantasi når jeg trenger det, sier Ragnhild.

På campus Notodden ligger virkelig alt til rette for deg som er kreativ. Her kan du jobbe med søm, veving og tekstiler, dreie, spikke og hamre tre eller forme, dreie og brenne leire. Verkstedene er oppe helt fram til klokka 23, så det er bare å boltre seg med materialer og kreativitet når du er der på samlinger.

Noen overraskelser underveis

Selv om Ragnhild har truffet blink med studiet, har hun fått seg noen små overraskelser underveis.

– Etter at jeg startet på utdanningen har jeg fått et helt annet perspektiv på hvor viktig jeg kommer til å være, og hvor viktig jobben jeg skal gjøre er. Jeg er stolt over utdanningen jeg tar, og vet at det ligger et stort ansvar på meg som lærer, men jeg ble nok litt overrasket over hvor stor rolle en lærer faktisk har, forklarer den snart ferdigutdannede lærerstudenten.

Det er et stort behov for lærere. Som lærer med den femårige lærerutdanningen i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, design, kunst og håndverk, vil du få ett annet undervisningsfag i tillegg til kunst-fagene. Det vil gjøre deg ekstra ettertraktet på arbeidsmarkedet og gir litt mer variasjon i arbeidshverdagen.

Ragnhild avslutter med å fremheve tre grunner til at andre bør ta lærerutdanning innenfor design, kunst og håndverk:

1. Du vil aldri kjede deg! Læreryrket har masse variasjon og er veldig givende.
  2. Siden studiet er nett- og samlingsbasert, er det fleksibelt og enkelt å kombinere med resten av livet ditt.
  3. Du får utforske, lære om spennende teorier og være kreativ på din måte.