– Jeg skal ikke påstå at det ikke har vært krevende. Det må det nesten være, hvis man skal ta en utdanning med en viss tyngde. Men det har vært overkommelig – og det har absolutt vært verdt det.

Det sier Lavdim Alihajdaraj som tok eksamen etter ett og et halvt år med samlingsbasert styrerutdanning på Universitetet i Sørøst-Norge, finansiert av Utdanningsdirektoratet.

Han har alltid visst at han ønsket å jobbe med mennesker, og han er ikke i tvil om at han har havnet på rett plass som virksomhetsleder i to barnehager i Færder kommune.

– Drivkraften har hele tiden vært å kunne jobbe med barn og unge – og gjøre en forskjell. Og for meg handler ledelse i bunn og grunn om muligheten til å påvirke og skape bevegelse hos andre.

– Hva var det som motiverte deg til å gå inn på en slik utdanning ved siden av jobben?

– Barnehagesektoren er i stadig endring, og det stilles stadig høyere krav til innholdet i barnehagene, og det tilsier at det også stilles høyere krav til den som styrer og har et overordnet ansvar. Jeg brenner for profesjonene og for jobben. Og for å kunne gjøre jobben best mulig, ønsket jeg mest mulig påfyll og kompetanse. Så jeg var veldig motivert for å søke.

Styrerrollen er kompleks

Lavdim peker på at samfunnet er i stadig endring, og at de som jobber med barn og unge må endre seg i takt med samfunnet.

– Som virksomhetsleder har jeg det daglige ansvaret i barnehagene, pedagogisk, personalmessig og administrativt. Det er mitt ansvar å sørge for at vårt pedagogiske arbeid er i tråd med barnehageloven og rammeplanen. Det går mye tid til møter, administrative og praktiske oppgaver. Men jeg jobber også kontinuerlig med å finne og skape gode nok rammer og rom til å legge opp til felles refleksjonsprosesser over egen praksis, sier han.

Susanne Frydeborg-Olsen har studert Barnehagepedagogikk for andre enn barnehagelærere på USN

Flere veier til å bli leder i barnehage

Har du allerede pedagogisk utdanning, men er ikke kvalifisert til å bli pedagogisk leder i barnehage? Da kan en videreutdanning hjelpe deg.

Har gitt økt trygghet i rollen

Lavdim anbefaler andre i hans posisjon å vurdere mulighetene for å ta styrerutdanningen:

– Noe av det mest verdifulle for meg har vært prosessene som ble satt i gang hos meg selv. Man lærer mye teori, men man lærer også mye om seg selv som leder. Hvordan er jeg som menneske i møte med de jeg skal lede? Det er både skummelt og lærerikt med den innsikten.

Lavdim sier han nå er mye mer bevisst over de valgene han tar. Han har også fått noen perspektiver på hva som er viktigst for barnehagene han leder, og hva som er viktigst for de ansatte.

– Det er tross alt vi som personalgruppe – sammen – som skal male de store linjene i det vi jobber med. Og med større trygghet i rollen, har også engasjementet for jobben økt, og jeg er enda mer motivert enn før til å stå på enda mer for barna og barnehagen.