– Det er ikke lett å vite hvem som har de beste rådene. Derfor er det lurt å snakke med flere, og å være åpen, sier Anne Holm-Nordhagen.

Hun er universitetslektor på USN og programkoordinator for universitetets master i karriereveiledning. Anne har jobbet som lærer og rådgiver i videregående skole i 10 år. Nå er hun fast ekspert i USN-podden «Hva skal jeg bli - og hvordan skal jeg bli det?»

Her gir hun gode råd til deg som lurer på hva du skal gjøre etter videregående.

Hennes anbefaling er å være nysgjerrig og snakke med forskjellige mennesker, fordi alle har forskjellige opplevelser og erfaringer.

Hvem bør du høre på, og hvordan vet du forskjellen på gode og dårlige råd? Bilde av jente og rådgiver.Hvem bør du høre på, og hvordan vet du forskjellen på gode og dårlige råd?

Bruk nettverket

Anne sier alle har et nettverk rundt seg. Aller nærmest er det kanskje foreldre, steforeldre, onkler, tanter og søsken. Så har jo alle disse også sine nettverk av venner, kollegaer og andre som du kanskje har blitt kjent med. Dermed er det ganske mange du kan spørre, og de aller fleste mennesker synes det er hyggelig å bli spurt om råd.

– Det er fort gjort å tenke at noen ikke er noen vits i å snakke med, fordi de har erfaring fra noe helt annet enn det du er interessert i. Men husk at alle opplevelser gir kunnskap, og at alle som har levd en stund har lært noe, sier Anne.

Hun sier det også er viktig å huske på at det finnes gode ressurser på skolen din. Der er det rådgivere som er utdannet i å gi råd. Dersom det ikke er satt opp egne timer for dette, bør du ta initiativet til en samtale selv. Lærerne vil også kunne hjelpe deg, sier Anne.

Foreldrene dine vil hjelpe deg

Når det gjelder råd om livet etter videregående, kommer vi jo ikke utenom de voksne som er aller nærmest, nemlig foreldrene dine eller andre foresatte. Selv om de kanskje har vokst opp i en helt annen tid, er de verdt å lytte til.

– De kjenner deg aller best og de vil deg bare vel. Selv om de kanskje kan virke litt sjefete, ønsker de aller fleste foreldre å hjelpe barna sine, ikke å gjøre det kjipt for dem.

Kunsten å skille mellom gode og dårlige råd handler mye om å balansen mellom å være åpen og nysgjerrig, samtidig som du er litt kritisk, sier Anne. Vær nysgjerrig for bakgrunnen for de rådene du får?  Hva er argumentene bak, og er du enig i dem? Er du sikker på at rådene passer med slik du ønsker å leve livet ditt, eller handler de mer om drømmene til den som gir deg rådene?

– Ikke glem at råd bare er, ja nettopp råd. De er ikke fasiten for livet ditt. Når alt kommer til alt, er det du som må avgjøre om dette er rett for deg, sier Anne.

Episode 2 - velge retning

Dette bør du tenke på når du skal velge utdanning

Det er så mange utdanninger å velge mellom. Hvordan skal du forholde deg til alle tilbudene og all informasjonen som finnes? Hvordan velger du det rette?