Christian Møller-Skau er utdannet vernepleier og har hatt ulike stillinger i helse- og sosialsektoren siden 2004 (fra miljøterapeut til leder).

Da han var på jakt etter nye utfordringer, ble svaret å studere helsefremmende arbeid på USN

Dette er en studieretning innenfor master i samfunn og helse.

Denne masteren har totalt fire studieretninger fordelt på tre campuser. Du søker opptak til en av studieretningene. Studiet kan gjennomføres både på deltid og på heltid.

– Helsefremmende arbeid har flere fellestrekk med en vernepleiers syn på muligheter og løsninger, og ikke i stor grad begrensninger og hinder, sier Christian.

Dette perspektivet var en viktig grunn til at han valgte denne studieretningen. Han ønsket også å få ny kunnskap om samfunnet og helse på et samfunnsperspektiv.

– Jeg valgte også masterstudiet fordi jeg ønsket meg mer kunnskap om vitenskapsteori og metode. Da kan jeg i større grad forstå forskning og hvordan kunnskap dannes.

Nå jobber Christian som universitetslektor på USN.

Han sier det mest interessante med studieretningen helsefremmende arbeid var:

• Synet på at helse ikke er et resultat av hva individet gjør, men også hvordan settinger som bolig, skole, arbeid, nærmiljø og politiske beslutninger påvirke helse og livskvalitet.
  • Masterprosessen var veldig lærerik og nyttig for meg. Selv om den var krevende, gav den god innsikt i et spesifikt interesseområde. I tillegg fikk jeg god kunnskap om metodisk tilnærming og forskning som kunne besvare min problemstilling.
  • Mitt 15 studiepoengs valgfag ble gjennomført som internasjonal utveksling på et europeisk universitet. Her lærte jeg både om ulikheter i samfunnet, hvordan kronisk sykdom er koblet til helse og livskvalitet og hvordan geografi (hvor vi bor, hvordan vi reiser til jobb osv.) kan påvirke helse.

5 grunner til hvorfor vernepleiere bør ta en master

Vernepleier og vurderer master? Her er grunnene til hvorfor en master er nyttig for deg.

–Hvem vil du anbefale studiet til?

– Jeg vil anbefale denne masteren til alle som ønsker å øke kunnskapen sin om helse og livskvalitet, både på individ og samfunnsnivå. Dersom du ønsker en ekstra utfordring, og i tillegg vil skaffe deg internasjonal erfaring, har USN også mange flotte samarbeidspartnere.

Christian mener en slik master er viktig, fordi den gjør deg i stand til å hjelpe mennesker med bedre helse og økt livskvalitet. Det kan du gjøre både ved å fokusere å mulighetene og evnene til hver enkelt, men også gjennom å arbeide med helse i et større samfunnsperspektiv.

– Du har selv fått jobb på USN etter masterstudiet. Har du andre eksempler på hva man kan jobbe med?

–  Man kan selvsagt jobbe innenfor helse- og omsorgssektoren, men studieretningen helsefremmede arbeid gir også muligheter i andre deler av samfunnet. Du vil ha relevant kunnskap og kompetanse til å som gjør at du kan arbeide innen frivilligheten, med rådgivning eller i universitetssektoren.

Christian mener det flotte med denne masteren, er at du har mulighet til å ta ulike fag som gir deg dybdekunnskap innenfor et tema du ønsker å dykke ned i.