Gregg Roland Schneider var skolelei, uten vitnemål fra videregående og hadde lave tanker om egne mattekunnskaper. Men se nå! Nå studerer Gregg til å bli dataingeniør hos oss.

– Jeg sluttet på videregående etter to og et halvt år og dro til militæret, sier han og rister på hodet.

Mye har forandret seg siden han 18 år gammel lukket skolebøkene og fikk jobb i Forsvaret. Tolv år etter dykker han langt ned i fag han aldri trodde han skulle snuse på.

– Jeg har drevet med dataprogrammering som hobby, men alltid tenkt at jeg ikke er god i matte og fysikk. Der tok jeg feil! Jeg måtte bare skjønne hva jeg skal bruke det til.

– Jeg trenger en utdannelse i bunn for fremtiden. Min generasjon skal jobbe lenge, sier Gregg.

Mange veier til ingeniørdrømmen

Kona pushet Gregg til å studere data. Og det er han glad for. Gregg tar bachelorgraden til å bli dataingeniør ved campus Kongsberg.

Han er beviset på at det er mulig å bli ingeniør uten fullført videregående og fordypning i matte og fysikk.

–  Det er ikke alle som vet hva de skal bli når de velger videregående. Det går an å velge feil og fortsatt bli ingeniør, sier Gregg.

Dataingeniørstudent Gregg Roland Schneider står inne på campus KOngsberg i trappeoppgang sammen med instituttnestleder Mari Lange og smiler til kamera.  Gregg Roland Schneider studerer i et teknologisk smørøye i Kongsberg med flere ledende teknologiselskaper et steinkast unna campus. Her sammen med instituttnestleder Mari Lange.

Veien til ingeniørdrømmen startet med et ettårig forkurs ved USN der Gregg tok opp norsk, teknologi og samfunn, matte og fysikk. I dag syns han disse fagene er interessante fordi han skjønner mer nytten av dem i arbeidslivet.

– Det er noe helt annet å studere når fagene er tilpasset det jeg ønsker å drive med. Jeg fikk en helt annen motivasjon enn før. Jeg syns faktisk fysikk er gøy!

Hos oss kan du også velge en tresemesterordning der du tar opp manglende matte og fysikk samtidig som du starter på førsteåret i ingeniørfag. Du kan også ta Y-veien til ingeniør, som er et studietilbud for deg med yrkesfaglig bakgrunn med fagbrev.

Må jeg være være ekstra god i matte?

Du må ikke være et mattegeni for å oppnå drømmen om å jobbe som ingeniør. Det viktigste er at du som ingeniørstudent er motivert for å bruke matematikk og fysikk.

Hvis du har dårligere karakter enn 3-4, må du være forberedt på å jobbe litt ekstra i begynnelsen for å tette kunnskapshullene.

Som student i Kongsberg kommer Gregg tett på næringslivet i teknologibyen, og spennende karrieremuligheter åpner seg i et internasjonalt miljø. Vi tilpasser fagene for behovene i arbeidslivet, og praksisplasser finner du et steinkast unna campus.

Industrien leverer også reelle utfordringer til bachelor- og masteroppgaver, og du jobber gjerne i team med studenter fra både maskin, data og elektro.

Ettertraktet som USN-ingeniør

Ingeniører er svært etterspurt i arbeidslivet i en tid hvor digitaliseringen, automatiseringen og robotiseringen går i ekspressfart. Og som Gregg, trenger du ikke å komme fersk fra videregående for å oppfylle ingeniørdrømmen.

– En stor overgang fra å jobbe til å studere. Dagene blir lange, men jeg har høy motivasjon fordi jeg vet mer nå hva jeg vil bli. Jeg vil bli dataingeniør!

Gregg kan tenke seg å jobbe med «big data» eller datasikkerhet når han er ferdig med studiene.

– Jeg har god tid til å velge en vei. Mye skjer innen databransjen. Jobber som ennå ikke fins, vil dukke opp, sier han.

to ingeniørstudenter

5 grunner til hvorfor du bør studere ingeniørfag ved USN

– Det styrker undervisningen vår at vi har en tett kontakt med praksisfeltet, eller til virkeligheten om du vil.