– Industrimasterprogrammet er virkelig noe jeg kan anbefale. Det er utrolig bra å få linket praksis med teori underveis i studiene. Og man skulle kanskje tro at løpet gikk over fire år når man bare studerer 50 prosent – men på bare ett ekstra år får du både mastergrad og tre års arbeidserfaring, påpeker Sindre Steinsvik.

Drømmebedriften med i ordningen

30-åringen går andre året på USNs industrimasterprogram i mikro- og nanoteknologi. Ordningen innebærer at studenten studerer halvparten av tiden, og jobber i en relevant bedrift resten av tiden. I løpet av tre år har du fullført en mastergrad mens du har fått både verdifull arbeidserfaring og lønn. Sindre fikk høre om ordningen da han studerte satellitteknologi i Narvik, ved Universitetet i Tromsø.

– Noen representanter fra USN var her for å presentere et annet industrimasterprogram, og jeg syntes det virket som en veldig bra ordning. Da jeg oppdaget at det fantes innen mikro- og nanosystemteknologi også, skjønte jeg at det var noe for meg, forteller han.

Etter å ha søkt, fikk han en liste over aktuelle bedrifter å jobbe hos. Gleden var stor da han så at Kongsberg Space Electronics sto på listen. Denne bedriften – som på tross av navnet sitt holder hus i Horten – er en del av Kongsberg Gruppen, og leverer elektronisk utstyr og komponenter til satellitter.

– Jeg hørte for første gang om dem da de holdt en bedriftspresentasjon for studenter under et besøk på Andøya Space Center, og syntes det virket som et veldig bra sted å jobbe. Med en bachelorgrad i satellitteknologi passer de perfekt for studieretningen min, fastslår han.

Lønn og læring på samme tid

Han fikk kontrakt med drømmebedriften, og dermed bar det sørover, noe Sindre og kjæresten fra Tønsberg ikke hadde noe imot. Sindre, som selv er fra Sandnes, har blitt spesielt glad i Vestfold-klimaet – og med lønn under studiene har paret kunnet kjøpe hus sju minutter unna arbeidsplassen hans.

– Det er ikke mange studenter som har muligheten til det. Å få lønn under masterutdanningen er fantastisk, konstaterer han.

Han stortrives på arbeidsplassen, og medgir at læringskurven har vært bratt.

– Mye er vanskelig, og det er spennende. Jeg lærer stadig noe nytt, og har flinke kollegaer som deler av kompetansen sin.

Å lage testutstyr – det vil si utstyr som tester bedriftens øvrige produkter – er en viktig del av det Kongsberg Space Electronics gjør. Den første tiden gikk Sindres jobb ut på å bruke dette testutstyret, for å verifisere at produktene har egenskapene de skal ha.

– Da fikk jeg kjennskap til hvordan hele testprosessen er. Jeg var veldig «hands on» på produktene – koblet dem til og testet dem, forteller han, og legger til at bakgrunnen som elektriker kommer godt med i jobben.

Sindre har nemlig jobbet som elektriker i ti år, og tok bachelorgraden via den såkalte Y-veien, hvor du får opptak til studier på bakgrunn av fagbrev.

Godt miljø

Nå foregår jobben foran PC-skjermen, hvor Sindre utvikler selve testutstyret.

Sindre jobber foran en pc

Jobben til Sindre går ut på å tegne testutstyr som verifiserer at bedriftens øvrige produkter holder det de lover.

– Jeg lager elektriske skjemaer og mekaniske tegninger – hele underlaget for at testutstyret skal kunne produseres, forteller han.

Dette året er han på jobb to dager i uka og studerer de tre resterende dagene. Første året var det omvendt.

– Vi har forelesninger to dager i uka, og én dag til egenstudier. I tillegg har vi en del laboratorieøvelser i fellesskap med de ordinære masterstudentene. Fra fjerde semester begynner vi å arbeide med masteroppgaven, både i studietiden og også noe i arbeidstiden, forteller han.

Sindre er én av tre industrimasterstudenter ved Kongsberg Space Electronics, og roser det gode miljøet på jobben.

– Her er det trivelige arbeidskollegaer og et godt sosialt miljø som det er lett å komme inn i, sier han.

Gir studentene en unik pakke

Kristin Imenes, førsteamanuensis og programkoordinator ved Institutt for mikrosystemer, er ikke i tvil om at industrimasterprogrammet gir studentene mange fordeler.

– Du får relevant yrkeserfaring underveis i studiet, og veien mellom teori og praksis blir vesentlig kortere. Gode relasjoner til medstudenter gir deg også et større nettverk og koplinger ut til andre bedrifter. Utdanningen trener deg dessuten i egenskaper som holdninger, kommunikasjonsevner, kreativitet, kritisk tenkning og problemløsning, som er nødvendige for å passe inn på en arbeidsplass. Denne pakken av erfaringer gjør at du skiller deg positivt ut på arbeidsmarkedet, fastslår hun.

Benjamin får lønn og arbeidserfaring mens han tar regnskapsmaster

Benjamin From har allerede ansvar for egne kunder i det internasjonale selskapet BDO, mens han tar næringsmaster i regnskap og revisjon.