Hvorfor master i synsvitenskap?
En master synsvitenskap vil heve din kompetanse som optiker, slik at du kan ta en utvidet klinisk rolle innen øye- og synshelse i samarbeid med andre profesjoner i helsevesenet. Det er et økende behov for optikere med spesiell kompetanse til å avdekke og behandle synsavvik hos barn. I tillegg blir det stadig flere eldre i befolkningen. Dette vil igjen øke behovet for at optikere i større grad kan avdekke og følge opp synssavvik og sykdomstilstander i øynene hos voksne.
Andelen personer med nedsatt syn øker. For at barn, voksne og eldre som er synshemmet skal kunne delta i læring, arbeid og samfunnsliv, har de behov for spesiell synsutredning og rehabilitering. Master i synsvitenskap gir optiker mulighet for spesialisering i optometrisk synsrehabilitering.
Optikerforbundets medlemsundersøkelse fra 2021 viser at de medlemmene som har en masterutdanning i snitt tjener 81436,- mer, enn de som kun har en bachelorutdanning.
Hva slags jobb får du?
Det er et behov for spesialkompetanse i synsvitenskap i private optometriske og oftalmologiske praksiser i hele landet. Både i offentlig øyehelsetjeneste og forvaltningen. Du kan etablere egen privat praksis der du tilbyr utredning av øyehelse og synsfunksjonen. Dette kan gjøres i samhandling med andre profesjoner med for eksempel utredning av synsfunksjonen, synstrening og tilpassing av løsninger for ulike yrkesgrupper for å optimalisere deres synsforhold.
Kontakt med arbeidslivet
Klinisk arbeid med pasienter er helt sentralt i utdanningen. Du vil få muligheter til å jobbe med pasienter både internt på universitetet og eksternt i privat eller offentlig praksis. Noen av emnene inkluderer obligatoriske praksisperioder på universitetet eller i offentlig praksis.
Studiet involverer mange eksterne forelesere med spesialkompetanse innen optometri og oftalmologi. Disse hentes fra private og offentlige virksomheter i Norge og i utlandet. Dette gir deg gode muligheter til å få bredde i ditt profesjonelle nettverk.
Dette lærer du
Du vil lære om tilpasning av spesielle kontaktlinser og videreutvikle dine ferdigheter og kompetanse innen klinisk optometrisk praksis.
Masteroppgaven vil gi deg kompetanse til å gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning. Masterprosjektet skal være forankret i den bedriften du er ansatt i, og skal gjennomføres der i samarbeid med fagmiljøet ved USN som tilfører den nødvendige forskerkompetansen.
Fordypninger/spesialiteter
Allmennoptometri – avansert klinisk optometri
Fordypning i allmennoptometri gir deg kompetanse til å undersøke og behandle enklere sykdomstilstander i øyets fremre segment, og kompetanse til å kunne samarbeide og samhandle om undersøkelse og behandlingsoppfølging av enklere øyetilstander relatert til AMD, diabetes og glaukom. Du får også kompetanse relatert til visuell ergonomi og arbeidsplassoptometri.
Fordypning i allmennoptometri består av emnene "Avanserte kliniske metoder, bakre- og fremre segment" og "Visuell ergonomi" eller «Terapeutiske medikamenter
Ortoptikk og pediatrisk optometri
Fordypning i ortoptikk og pediatrisk optometri gir kompetanse til å undersøke og behandle barn, unge, voksne og eldre med ulike synsproblemer, med spesiell kompetanse på samsynsproblematikk og synstrening av barn, unge, voksne og eldre med okulomotoriske og perseptuelle synsvansker.
Synsrehabilitering
Denne fordypningen gir deg nødvendige kunnskaper, ferdigheter og kompetanser for å kunne jobbe i fagfeltene synshabilitering og synsrehabilitering. Du kan velge mellom emner innen Optometrisk rehabilitering eller Synsrehabilitering etter hjerneslag og andre hjerneskader.
Fagfordypningen skal gi studenten kompetanse til å gjennomføre utmåling og utprøving av optiske hjelpemidler og avansert kompetanse i optometrisk rehabilitering.
Du vil få kompetanse til å utrede og behandle cerebralt betingede synsvansker, som bl.a. kan oppstå hos pasienter med hjerneslag. Videre er det et mål å gi studenten økt innsikt i livssituasjonen og utfordringer som oppstår, samt være i stand til å gi råd i saksbehandling og samarbeide og samhandle med tilstøtende (tverrfaglige) profesjoner.