Responsibilities
PhD supervision: 1) Mental health among elderly immigrants. 2) Health promotion among elderly relatives at home. 3) Advanced care planning for elderly at home.
Competences
- Migrationhealth
- Culturesensitive healthcare
- Ethnic diversity in higher education
- Healthpromotion and public health
- Health- and welfare policy
- Theory of proffessions and interdiciplinarity
- Medical Anthropology
- Qualitative research; narraive ethnography, participant observation, actionresearch
- Philosophy of science
CV
Education:
- Nurse - RN
- Social anthropologist - Cand Polit (UiO)
- Ph.D. (UiO)
Researchprojects:
-
Co-supervisor in the PhD-project: "Sustainable family caregiving: Empowering family caregivers to older recipients of homecare" in the NFR-project "HEIME": "More good days at home: Advancing health promoting practices in municipal healthcare services for older recipients of home care". (2021-2024)
-
Co-supervisor in the PhD-project::«Advanced care planning for elderly at home» (Kreftforeningen, Dam.) (2021-2024)
-
Mainsupervisor in the Phd-project: "What are the implications of GP and municipal services on the structural vulnerabilities of older immigrants with MH/SUD?" in the NFR-project ROMEO (nr. 600090-10): "Does the structural organisation of care affect pathways in municipal services for older people with mental health/substance use disorders?" (2020-2024)
- Mentor/co-supervisor in the pilotproject: "Competence development in supervision of nursing students with Norwegian as a second language in practical studies in nursing homes." (2021-2022)
- Projectleader "Akademisk Språkkafé - An actionresearchproject" (ISH/FHS/Library/USN) (2018-2020)
- Ph.D. project: "Migration and health - An ethnographic study of elderly Pakistani women in Norwegian society" (2016)
- Prosjektdeltaker evalueringsprosjekt EVASAM: "Evaluering av Samhandlingsreformen - St. meld. nr 49 og dens helsefremmende og sykdomsforebyggende effekt i kommunene, spesielt i kommuner med mange immigranter." (NIBR/HBV [NFR]) (2013-2015)
Publications
-
Ssanova, S., Hougen, M. & B.L. Sverre (2022). Å bygge broer. Helseressurser og sosial kapital blant eldre somaliere i Norge. (Building bridges - Health resourses and social capital among old Somali immigrants in Norway.) Tidsskrift for omsorgsforskning. Vol.8, Utg.2. S. 30–44. https://doi.org/10.18261/tfo.8.2.3
-
Sverre, B.L., Frisnes, H., Sandsleth, M. G. & Stenhammer, A. (2022). «Jeg blir sett, bekreftet positivt, og det gir mot» – Psykososialt læringsmiljø i Akademisk
språkkafé. (“I am seen, confirmed positively, and it gives me courage” – Psychosocial learning environment in an academic language café). Uniped, 45, nr. 1-2022, s. 27–38. https://doi.org/10.18261/uniped.45.1.4 -
Artikkel Aftenposten 28.09.21, s.26: Forsker: I Norge eldes innvandrere raskere enn andre
-
Artikkel Aftenposten nettavis 25.09.21 https://www.aftenposten.no/norge/i/mrLl80/forsker-de-hadde-god-helse-da-de-kom-men-i-norge-eldes-innvandrere-r
-
Intervju NRK Buskerud radio 28.09.21
-
Intervju Forskningsdagene 2021: https://www.forskningsdagene.no/artikler/savner-hjemlandet-ekstra-mye-som-gammel!t-12870
-
Frisnes, H., Sverre, B. L., Sandsleth, M. G., Stenhammer, A. & Jensen, L. H.
(2020). Faglig og språklig utvikling hos studenter med norsk som andrespråk i Akademisk språkkafé – praktisk medvirkningsbasert aksjonsforskning. I S. Gjøtterud, H. Hiim, D. Husebø & L. H. Jensen (Red.), Aksjonsforskning i Norge, volum 2: Grunnlagstenkning, forskerroller og bidrag til endring i ulike kontekster (Kap. 14, s. 391–417). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.121.ch14 -
Sverre, B. L., Jensen, L. H., Stenhammer, A. S., Sandsleth, M. G. og H. Frisnes (2020). Sluttrapport AKADEMISK SPRÅKKAFÉ – ASK. Et medvirkningsbasert aksjonsforskningsprosjekt. USN skriftserien nr. 54, 2020.
-
Sverre, B.L., Stenhammer, A., Sandsleth, M., Jensen, L.H., Frisnes, H. (2019). Delrapport 2 fra prosjektet Akademisk språkkafé for sykepleierstudenter - Et medvirkningsbasert aksjonsforsknings-prosjekt. USN skriftserien nr. 17, 2019.
-
Sverre, B.L., Stenhammer, A., Sandsleth, M., Jensen, L.H., Frisnes, H. (2019). Delrapport 1 fra prosjektet Akademisk språkkafé for sykepleierstudenter - Et medvirkningsbasert aksjonsforsknings-prosjekt. USN skriftserien nr. 15, 2019
-
Sverre, B. L. (2018). "Integrasjon som helsefremmende prosesser" I: Debesay, J. og Tschudi-Madsen, C. (red.) Migrasjon, helse og profesjon. Kap. 4, s. 60-77. Oslo: Gyldendal.
-
Sverre, B.L. (2018). Kjenner ikke igjen bildet av studenter med norsk som andrespråk - Universiteter og høyskoler har lovpålagt plikt til å ta ansvar for studenter som har norsk som andrespråk. Kronikk Khrono, 14.11.18. https://khrono.no/norsk-sprak-sykepleie/profesjonsstudenter-med-norsk-som-andresprak/248285
-
Hougen, M., Martinsen, A., Ssanova, S. og Sverre, B. L. (2018). Kronikk: "God helse for alle er et felles ansvar. Vi må legge til rette for gode fellesskap, også for eldre immigranter." Forskning.no 31.05.18. https://forskning.no/meninger/kronikk/2018/05/god-helse-alle-er-et-felles-ansvar-eldre-immigranter-innvandrere
-
Sverre, Beate Lie. (2016). Migrasjon og helse - En etnografisk studie av eldre pakistanske kvinner i det norske samfunnet. PhD avhandling UiO. Oslo: Universitetet i Oslo.
-
Sverre, Beate Lie, Solbrække, Kari Nyheim, Eilertsen, Grethe (2014). Stories of pain and health by elderly Pakistani women in Norway. Scandinavian Journal of Public Health 42, 15. P.96-97.
-
Sverre, Beate Lie. (2005). Disiplinering til et kall? Et antropologisk blikk på sykepleierutdanningen i den norske velferdsstaten. Hovedfagsoppgave. Oslo: Universitetet i Oslo.