Studiebarometeret er en nasjonal spørreundersøkelse om studiekvalitet som kommer fra  Kunnskapsdepartementet hvert år, og den gjør det enkelt å sammenligne studentenes opplevelse på studiet de går på.

I årets undersøkelse kommer det blant annet frem at landets mest fornøyde ingeniørstudenter igjen studerer konstruksjonsteknikk, som er en av studieretningene til å bli maskiningeniør ved USN.

Her gir studentene i snitt 4,6 poeng på en skala fra 1 til 5 på spørsmålet om overordnet tilfredshet med studiet. Det er høyest blant alle ingeniørstudenter i hele landet.

– Godt læringsmiljø

Ingrid Kristiansen og Steffen Gaustad går bachelor i maskiningeniør på campus Porsgrunn. De er fornøyde med undervisningen, veiledning og det faglige og sosiale læringsmiljøet og mener at det beste med studiet er foreleserne:

– Vi er 20 studenter i klassen så vi blir godt kjent med både hverandre og med foreleserne. Vi blir nesten som en liten familie, som hjelper hverandre med det som trengs.

De nevner spesielt studieprogramansvarlige Mladen Jecmenica og verkstedleder Øyvind Johansen:

–  Mladen føles nesten som en ekstra bestefar som husker hva vi jobber med faglig og lurer på hvordan det går. Øyvind har ansvaret for verkstedet som vi kan bruke så mye vi vil. Han hjelper oss både med faglige oppgaver og private ting.

Steffen og Ingrid trekker også fram at studentene blir aktivt involvert i undervisningen. Foreleserne ber studentene legge fram forslag til løsninger på ulike problemer. Så går de gjennom alle forslagene sammen og snakker om hva som er bra, og hva som må løses på en annen måte.

– Når de involvere oss slik i undervisningen får vi en mye dypere forståelse av faget og metodene vi skal lære, mye mer enn vi ville fått om vi bare ble fortalt løsningen.

Hun forteller også at de faglig ansvarlige gjør undervisningen engasjerende og alltid er positive når studentene trenger veiledning:

– Foreleserne er enkle å gå til og svarer kjapt på alt vi spør om, både på e-post og andre steder. Vi føler oss sett og tatt på alvor. Det gjør det også tryggere å legge dem fram forslag, og lettere å spørre når vi lurer på noe.

USN tilbyr en rekke ulike ingeniørutdanninger

De ulike ingeniørutdanningene ved USN gir deg mulighet til å jobbe med mye forskjellig. Felles for dem alle er at de lar deg løse tekniske utfordringer og bidrar til å skape og designe innovative løsninger.

Ikke minst gjennomføres ingeniørutdanningene i tett samarbeid med det lokale næringslivet, og studiene har praksisperioder med utplassering hos små og mellomstore bedrifter til industrigiganter som for eksempel Kongsberg Gruppen og Aker Solutions.

Ingeniørstudier gir deg utallige muligheter til å bestemme din egen karrierevei, og du kan finne spennende muligheter i en rekke ulike bransjer over hele verden.

På bachelornivå kan du velge mellom disse utdanningene

På masternivå kan du velge mellom disse utdanningene

Det går fint an å jobbe som ingeniør etter en treårig bachelorutdanning, men du kan også fortsette med masterutdanning innenfor en rekke ulike fag.

Blant masterprogrammene gir fem av dem rett til å bruke tittelen sivilingeniør, og disse er merket med stjerne.

Portrett av Melissa.

Ingeniørstudenten fikk lederjobb under praksis i studiet

Gjør som Melissa – start karrieren i studietiden. Praksis i studiet ga henne lederjobb.