– Jeg har hatt en bratt læringskurve, både faglig og personlig. Internship var en perfekt avslutning på den treårige bachelor-utdannelsen. Jeg fikk samlet alt jeg hadde lært i teorien og virkelig prøvd det ut i praksis. Det var en forsmak på arbeidslivet, og jeg har lært mye både gjennom det sosiale samværet her og de faglige samtalene med kollegaene.

Julianna sier internship er et veldig godt alternativ til å skrive en vanlig bachelor-oppgave, med mange muligheter til å lære i bedriften.

– Man skriver også en oppgave til USN om man tar internship. Den har et likt oppsett som en bacheloroppgave. Dermed får du ferdigheter innenfor det å belyse og drøfte en problemstilling på bakgrunn av kunnskapen du har tilegnet deg gjennom det treårige studiet.

Julianna har fått fast jobb etter internshipet, og sier det var fint å føle at det hun hadde lært på studiet var verdifullt for firmaet.

– Dette er drømmejobben min. Nå er tittelen finansiell rådgiver, men jeg er allerede i gang med å ta flere eksamener som vil gjøre meg til autorisert finansiell rådgiver. Da vil jeg etter hvert få ansvar for min egen portefølje av kunder som jeg følger opp.

Hennes beste argumenter for å velge internship er:

• Koblingen mellom teori og praksis gir deg en ny forståelse for det du har lært på studiet. Det du lærer på USN er ferskvare, som du får tatt i bruk med en gang.

• Du blir kastet ut i arbeidslivet og får erfaring som er relevant for utdanningen og fordypningen din (Julianna hadde fordypning i finans).

• Du skaper relasjoner i arbeidslivet og blir kjent med mange dyktige mennesker. De kan du holde kontakten med uansett hva som skjer etter internshipet.

• Selv om du ikke får fast jobb etter internship, får du med deg en referanse fra sjefen din som kan bli gull verdt senere.

• Julianna opplevde å bli tatt imot som en kollega fra første dag, og at firmaet var interessert i den ferske kunnskapen hennes fra studiet, som var basert på oppdatert forskning.

– Hva er dine råd til andre studenter som vurderer internship i studiet?

• Trekk i de trådene som er tilgjengelige og bruk nettverket rundt deg. Jeg hadde en dyktig veileder som hjalp meg mye. Sett opp regelmessige møter og vær godt forberedt før timene, så får du maksimalt utbytte av veiledningen.
  • Det lønner seg å være frempå. Selv om du er utadvendt, kan det være ubehagelig å banke på dører til mennesker med høy kompetanse, men det er sånn du lærer og det blir satt stor pris på i bedriften.
  • Ikke tro at det er en lett vei. Det krever mye arbeid.

Daglig leder Fredrik Ringdal Steiner i Formuesforvaltning Drammen er storfornøyd med Julianna Frantzen Reiersrud , og vil gjerne fortsette med nye internships.

Bra å ha på CVen

Førsteamanuensis Lise Feirud ved USN Handelshøyskolen jobber mye med internship, og har kontakt både med studenter og bedrifter. Tidligere var hun leder i næringslivet, og sier hun alltid så positivt på de som hadde internship på CVen.

– I ett tilfelle ble det utslagsgivende for ansettelsen, fordi det skilte kandidatene fra hverandre, og referansen fra vertsbedriften var positiv. Internship er et veldig godt alternativ til å skrive bacheloroppgave. Det gir god og relevant arbeidserfaring og mulighet til anvendelse av teorier fra bachelor i økonomi og ledelse.