Jeg er førstelektor på kvalifiseringsvilkår i norsk og norskdidaktikk ved Universitetet i Sørøst-Norge, og underviser i norsk på ulike utdanningsprogram, som grunnskolelærerutdanning, bachelor i språk og litteratur, master i språkdidaktikk og lektorutdanning. Jeg har bakgrunn som norsklærer i videregående skole (2007-2021). Ved USN underviser jeg først og fremst i litteratur og litteraturdidaktikk, men også i andre fagområder som grunnleggende ferdigheter.
Forskningsinteressene mine er litteratur, Ibsens dramatikk, nordiske klassikere i klasserommet, litteratur og sosial klasse, litteraturundervisning og litteraturdidaktikk. Innenfor litteraturdidaktikken er jeg spesielt interessert i klasserommets litteratursamtaler.
Ansvarsområder
Undervisning og veiledning
- SFNOR 3 Å lese klassikere (emneansvar og undervisning)
- SFNOR 4 Litteraturteori og litterær analyse (emneansvar og undervisning)
- LH-NOD1000, Norskdidaktikk (emneansvar og undervisning)
- MN-LSM4500, Lesing, skriving og muntlighet (undervisning og veiledning, masteremne)
- MN-LIT-1, Litteratur (undervisning og veiledning, masteremne)
- Veiledning av bachelor- og masteroppgaver
Publikasjoner
Lærebøker
Furevikstrand, T. E., Stjernholm, K., Eiesland, E. A., Tørset, E. Husby, G., Haraldsen, M., Furumo, M., Kaldahl, A-G., Bahl, J. M. R. (2022). Norsk for påbygging. Aschehoug.
Furumo, M., Gjerde, R., Løvold, H. P. og Magnussen, H. (2015). Norsk for påbygging. Aschehoug