55 elever fra idrettsfag på Re videregående skole deltok på fagdagen i regi av bachelorprogrammet «Trening, ernæring og helse» 29. november.
Tema for dagen var testing av fysiske ferdigheter og å bli bedre kjent med bachelorutdanningen trening, helse og ernæring. Universitetslektor Anne Sæther med kollegaer og studenter fra studiet hadde lagt opp til et program hvor elevene fikk testet VO2 maks-opptak, spenst og styrke i praksis.
Det var også satt av tid til et besøk på kjøkkenet for å snakke om ernæring i et treningsperspektiv.
Fikk testet oksygenopptak, spenst og styrke
– Det er gøy å komme litt vekk fra skolen og fint å se og oppleve hvordan testing fungerer i praksis, og ikke bare lese teori, sa Mats som også hadde gruet seg litt til løpetesten han gjennomførte under besøket.
Elevene fikk testet spensten på en kraftplattform som måler den fysiske kraften man klarer å genere ned i plattformen.
På studentidrettssenteret var det biomekanikk og baseøvelser som var tema. Her fortalte og viste universitetslektor og programansvarlig Anne Sæther og instituttnestleder Markus Vagle om åpne og lukkede kjeder i treningsøvelser i styrke. Elevene fikk praktisk erfare hvordan man kan jobbe med endring av bevegelsesbanen for å forsterke påvirkning av ulike muskler i en bevegelse der flere muskler er involvert.
Gode på ernæring
Elevene hadde mange spørsmål til førstelektor Astrid Kolderup Hervik om ernæring. Astrid måtte svare på om det var fordeler ved å ikke spise gluten, om de nye nasjonale kostholdsrådene om inntak av rødt kjøtt var kommet til av miljø- eller ernæringshensyn. Elevene hadde også spørsmål om Carnivore-dietten og om fasting.
– Det er et høyt faglig nivå på elevene fra Re, de scoret veldig bra på quizen om ernæring som jeg hadde forberedt, sa en imponert Astrid Koldrup Hervik om elevene.
Klassekontaktene Torstein Dynna og Fredrik Østrem var strålende fornøyd med dagen.
–Jeg håper dette er noe vi kan videreføre og som kan føre til et tettere samarbeid. Dette er en vinn-vinn-situasjon for begge parter, sa Torstein Dynna.
– Vi fikk et veldig godt utbytte faglig, som skapte sammenhenger mellom teori og praksis på en veldig god måte. Gode forelesere med godt innhold gjorde at mange elever ikke bare fikk faglig påfyll, men også et helt annet syn på høyere utdanning. I sum er dette noe våre elever treffes veldig godt av, sier Espen Næss Lund, avdelingsleder undervisning, Idrettsfag Re Vgs.