Idrettselever fikk teste fysiske ferdigheter på USN

Foreleser foran elever i auditotium
Universitetslektor Anne Sæther ønsker elevene fra Re VGS velkommen

Idrettselevene fikk teste maksimalt oksygenopptak og flere andre fysiske ferdigheter under fagdagen på Universitetet i Sørøst-Norge.

55 elever fra idrettsfag på Re videregående skole deltok på fagdagen i regi av bachelorprogrammet «Trening, ernæring og helse» 29. november.

Tema for dagen var testing av fysiske ferdigheter og å bli bedre kjent med bachelorutdanningen trening, helse og ernæring. Universitetslektor Anne Sæther med kollegaer og studenter fra studiet hadde lagt opp til et program hvor elevene fikk testet VO2 maks-opptak, spenst og styrke i praksis.

Det var også satt av tid til et besøk på kjøkkenet for å snakke om ernæring i et treningsperspektiv. 

Fikk testet oksygenopptak, spenst og styrke

Mats fra Re VGS var plukket ut til å teste VO2 maks. Førsteamanuensis Eivind Andersen passer på at alt går riktig for seg.

– Det er gøy å komme litt vekk fra skolen og fint å se og oppleve hvordan testing fungerer i praksis, og ikke bare lese teori, sa Mats som også hadde gruet seg litt til løpetesten han gjennomførte under besøket.

 

Elev fra Re VGS tester spenst på kraftplattform.

Elevene fikk testet spensten på en kraftplattform som måler den fysiske kraften man klarer å genere ned i plattformen. 

På studentidrettssenteret var det biomekanikk og baseøvelser som var tema. Her fortalte og viste universitetslektor og programansvarlig Anne Sæther og instituttnestleder Markus Vagle om åpne og lukkede kjeder i treningsøvelser i styrke. Elevene fikk praktisk erfare hvordan man kan jobbe med endring av bevegelsesbanen for å forsterke påvirkning av ulike muskler i en bevegelse der flere muskler er involvert.

Anne Sæther hjelper en elev fra Re VGS med riktig teknikk.

Gode på ernæring

Elevene hadde mange spørsmål til førstelektor Astrid Kolderup Hervik om ernæring. Astrid måtte svare på om det var fordeler ved å ikke spise gluten, om de nye nasjonale kostholdsrådene om inntak av rødt kjøtt var kommet til av miljø- eller ernæringshensyn. Elevene hadde også spørsmål om Carnivore-dietten og om fasting.

Elever og foreleser gjennomfører quiz på storskjerm.

– Det er et høyt faglig nivå på elevene fra Re, de scoret veldig bra på quizen om ernæring som jeg hadde forberedt, sa en imponert Astrid Koldrup Hervik om elevene.

Klassekontaktene Torstein Dynna og Fredrik Østrem var strålende fornøyd med dagen.

Torstein Dynna og Fredrik Østrem. Begge smiler. I bakgrunn elever fra Re VGS

Jeg håper dette er noe vi kan videreføre og som kan føre til et tettere samarbeid. Dette er en vinn-vinn-situasjon for begge parter, sa Torstein Dynna.

– Vi fikk et veldig godt utbytte faglig, som skapte sammenhenger mellom teori og praksis på en veldig god måte. Gode forelesere med godt innhold gjorde at mange elever ikke bare fikk faglig påfyll, men også et helt annet syn på høyere utdanning. I sum er dette noe våre elever treffes veldig godt av, sier Espen Næss Lund, avdelingsleder undervisning, Idrettsfag Re Vgs.

Slik kom fagdagen til:

  • Fagdagen med Re vgs ble initiert som en del av et pågående prosjekt «Promotering og studentgjennomstrømning ved bachelorutdanningen Trening ernæring og helse». Dagen hadde til hensikt å nå ut til potensielle søkere til studiet og knytte kontakter med aktuelle samarbeidspartnere – både faglig og i et rekrutteringsøyemed.
  • Fagmiljøet ved «Trening ernæring og helse» ble tidlig involvert, og i regi av programansvarlig ble detaljene lagt i samarbeid med fagmiljøet ved Re vgs. Vi ønsket å imøtekomme aktuelle faglige ønsker om innhold fra Re vgs, og samtidig knytte dette opp til våre fagområder ved studiet. 
  • Studenter ved «Trening ernæring og helse» har gjennom høsten vært involvert i prosjektet «Promotering og studentgjennomstrømning ved bachelorutdanningen Trening ernæring og helse», og inn mot fagdagen med Re har de vært viktige støttespillere. De bidro med sin tilstedeværelse gjennom dagen og var med rundt på stasjonene. De fikk snakket mye med elevene fra Re, noe de opplevde som både lærerikt og fint. 
  • Ansatte i faggruppen opplevde dagen som meningsfull, og dehar lagt et godt grunnlag for å gjennomføre liknende dager også i fremtiden.