Anja Synnøve Bakken

Anja Synnøve Bakken

Førsteamanuensis
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for språk og litteratur
Campus Drammen (12034A)
Anja Bakken er førsteamanuensis i engelskdidaktikk ved Institutt for Språk og Litteratur, GLU engelsk og underviser i emner innenfor interkulturell læring og utvikling av tekstkyndighet i engelskfaget. Hun har har bred erfaring som språklærer i norsk skole og gikk i 2009 over i lærerutdanning. Siden den gang har hun undervist og veiledet studenter på alle nivå i lærerutdanninga, inkludert videreutdanning for lærere, ved Nord Universitet og NTNU.

Kompetanse

Anja Bakken har doktorgrad i engelskdidaktikk og master i engelsk fra NTNU. Forskningsinteressene hennes omfatter bl.a. kritisk og multimodal tekstkyndighet i engelskfaget, lærebokanalyse, lærplanhistorie, kritisk diskursanalyse og språkutvikling og inkludering i flerspråklige læringskontekster.        

Publikasjoner

Fagfellevurderte publikasjoner

Bakken, A.S., Hundal, A.K. &, Sakshaug, L.L. (2022). Når minoritet blir majoritet. En kasusstudie av flerspråklighet og språklæring ved en skole med ett stort minoritetsspråk. Nordand: nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, (17) 2, 98—114, https://doi.org/10.18261/nordand.17.2.3

Bakken. A.S. (2021). Introducing critical literacy and multimodal perspectives into film pedagogies for the EAL classroom. In S. Ørevik & S. Diamantopoulou (eds). Multimodality and English: Affordances of multimodal texts in the teaching and learning of English as an additional language. Routledge.

Bakken, A. (2019). Questions of autonomy in Norwegian English teachers’ discursive practices. Educational Research, 61:1, 105-122, https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00131881.2018.1561202?journalCode

Bakken, A. & Lund, R. E. (2017). Why should learners of English read? Norwegian English teachers’ notions of EFL reading. Teaching and Teacher Education, 70(2018), 78-87. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X17308569

Bakken, A. (2017). Notions of EFL reading in Norwegian curricula, 1939–2013, Acta Didactica, 11(2),1.https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/4474/4212

Bakken, A. (2016). When teachers talk about films: An investigation into some aspects of English teachers’ discursive practices. Acta Didactica, 10(1), 5.

Konferansebidrag

Åberg, I. B. & Bakken, A.S. (2023). «Representations of coloniality in social studies textbooks». NERA conference, OsloMet, 15 – 17 March. Nordic Education Research

Bakken, A.S. & Murray, H. M. (2022). «Colonial acts in EFL textbooks – relations between colonizer and colonized in Norwegian primary school textbooks». Nord-konferansen samisk og urfolk 2022, 19. – 21. oktober. Nord universitet.

Murray, H. M. & Bakken, A.S. (2022). «How implicit content relating to indigenous identity and cultural affiliation presented in English and Social Studies textbooks for grades 5-7 in Norwegian schools”. (Conference presentation on Zoom). Indigenous Research Conference, 4 February, 2022, Høgskolen i Innlandet.

Hundal, A.K., Sakshaug, L.L., & Bakken, A. (2022). «Transspråking og inkluderende språkpraksiser ved bruk av bildebøker». Forskningskonferanse om norsk som andrespråk, NOA. Digital konferanse Zoom, 3. – 4. februar, 2022, Høgskolen i Østfold

Bakken, A.S. (2021). Critical literacy for deeper learning through text-based approaches. Conference presentation – European Day of Languages, 27 September, on Zoom.

Hundal, A.K., Sakshaug, L.L., & Bakken, A. (2019). «Når minoritet blir majoritet: Språkopplæring i flerspråklige læringskontekster der den minoritetsspråklige elevgruppa er like stor som eller større enn den majoritetsspråklige elevgruppa». Forskningskonferanse om norsk som andrespråk, MONS 18, Trondheim.