Anne-Erita Gunhildrud Berta

Førsteamanuensis
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for kultur, religion og samfunnsfag
Campus Vestfold (C1-54)
Sosialantropolog med etnografisk feltarbeid fra Sumatra, Indonesia (2012-13), og Aarhus, Danmark (2015-2017) i forbindelse med master- og doktorgrad. Masterarbeidet analyserer en gruppe nomadisk jeger-sanker-hagebrukeres tilpasning til et liv med avskoging og statlig press om bofasthet. Doktorgradsarbeidet utforsker små virksomhetseieres verdier og resiliens i en liberal markedsøkonomi. Har også PPU (2019) og erfaring som lærer i grunnskolen. Pågående forskningsprosjekter: Antropologisk metode som arbeidsmetode i barnehagen, Helhetlig læring gjennom lek i barnehagelærerutdanningen, Formativ vurdering og helhetlig vurderingspraksis i skole og barnehage.

Ansvarsområder

  • Emneansvar og faglærer i SRLE
  • Nettverksansvarlig og ressursperson i Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage (ReKomp).
  • Resurrsperson i DeKomp 
  • vår 2024: underviser jeg emnet Contemporary Studies in Kinship and Gender ved sosialantropologisk institutt, UiO Lenke her

Tidligere: 

  • Samfunnsfag grunnskolelærerutdanningen (GLU)
  • Ledelse, samarbeid og utvikling (LSU) i barnehagelærerutdanningen
  • Barnehagelæreren som pedagogisk leder (BLLEDP) i barnehagelærerutdanningen
  • Samfunnsfag i barnehagelærerutdanningen (SRLE)

 

Kompetanse

Forskningsområder

  • Antropologisk metode og vurdering i skole og barnehage 
  • Verdier (sosiale, moralske, materielle, holdninger, konflikt)
  • Minoriteter (makt, rasisme, diskriminering)
  • Kjønn (kjønnsidentitet, seksualitet, dikotomier, kjønnsrelasjoner, hetro-/homonormativitet, matriarkat/patriarkat, kvinnesamfunn)
  • Slektskap (familie, konflikt, relasjoner, arv, former for)
  • Religion og kosmologi (Ritualer og rituell praksis, identitet, tilhørighet, verdier)
  • Kultur (identitet, endring, begrepsfestelse, fellesskap, konflikter)
  • Økonomisk antropologi (utveksling, arbeid, kapitalisme, human economy, moralsk økonomi)

Metodisk kompetanse:

  • Kvalitativ metode
  • Etnografi
  • Feltarbeid
  • Komparasjon


Undervisningsområder:

  • Kvalitativ metode og feltarbeid som metode
  • Kultur
  • Verdens urfolk og urfolk og nasjonale minoriteter i Norge
  • Ledelse og organisasjonsarbeid
  • Organisasjonsteori
  • Politikk og (velferds-)stat
  • Barnehagelæreren som politisk aktør
  • Mangfold og minoriteter
  • Kjønn og slektskap
  • Sosial ulikhet
  • Nærmiljø/stedsbasert læring
  • Skoleutvikling
  • Helhetlig vurderingspraksis, formativ vurdering, læringsfremmende vurdering
  • Inkluderende lek
  • Profesjonelle læringsfellesskap
  • Akademisk skriving

CV

Phd. 2019 Max Planck Institute for Social Anthropology

MA 2014 Universitetet i Oslo

BA 2012 Universitetet i Oslo

2012 Tverrfaglige kjønnsstudier

Publikasjoner

 

Bøker

2021 Small is Good: Business and Morality among Danish Shopkeepers, LIT Verlag https://www.lit-verlag.de/isbn/978-3-643-91409-5

Fagfellevurderte artikler og kapitler

2021, “Freedom and Control: Analysing the Values of Niche Business owners in Aarhus, Denmark” i L. Yalçın-Heckmann (Red.) Moral Economy at Work: Ethnographic investigations in Eurasia. S.20-37, Berghahn Books https://doi.org/10.3167/9781800732353

Bokmeldinger

2018, Representing Italy Through Food, Naccarato, P. Nowak Z. and Eckert E. K. bokmelding i Anthropological Journal of European Cultures vol. 27, issue 2, 2018, s.135-137. https://doi.org/10.3167/ajec.2018.270208

Avhandlinger

2019, “Entrepreneurs Against the Market: Morality, Hard Work, and Capitalism in Aarhusian Independent Buinsesses”. Upublisert doktorgradsavhandling ved Martin-Luther Universität, Halle-Wittenberg.

2014, “People of the Jungle: Adat, Women, and Change among Orang Rimba”. Upublisert masteroppgave ved Universitetet i Oslo. https://www.duo.uio.no/handle/10852/40458

Publikasjoner i Cristin