Hedda Helene Berntsen

Førsteamanuensis

Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for friluftsliv, idrett og kroppsøving
Campus Bø ()
Hedda Berntsen er interessert i hva som motiverer, trener-utøverrelasjonen, hvordan ferdighetsutvikling skjer, trenerutdanning og idrettsglede.

Ansvarsområder

 

 

Kompetanse

 

 

CV

Utdannelse

PHD i idrettspsykologi fra Norges Idrettshøgskole (2019)

Tittel på avhandlingen: Teaching and understanding "need supportive" coaching: Developing and implementing a coach development program

Master i pedagogikk fra pedagogisk forskningsinstitutt ved Universitetet i Oslo

Masteravhandlingen Barnets frihet - farvel? Utforsket mulighetene barn i ulike pedagogiske institusjoner har for å opprettholde høy grad av egenstyring av tid, bevegelsesfrihet og egenstyring av handlinger.

Temaer som motivasjon, utvikling og læring er sentrale begrep på pensum i masterstudiet i pedagogikk ved pedagogisk forskningsinstitutt ved universitetet i Oslo. Spesielt teorier om motivasjon engasjerte Hedda.

Bachelor of Arts fra Middlebury College, VT, USA

I Bacheloroppgaven sin utforsket Berntsen sammenhengen mellom bevegelse og læring, som helseeffekten av fysisk aktivitet, positive emosjoner forbundet med mestring og bevegelse, og hvordan bevegelse i et tredimensjonalt miljø har potensialet til å utvikle de kognitive prosessene i hjernen, og øke kreativiteten.

Idrettskarriere

Verdensmester i "Døds" på Frogerbadet 2014 - skikkelig skummel moro-gren.

Freestylelandslaget (2007-2014)

Skicross er råkult! Deltakelse i VM (to ganger), OL (en gang), X-games (tre ganger). OL sølv fra Vancouver, X-games sølv fra 2008 og 2012.

Kabelwakeboard på Norsjø Kabelpark og NM medaljer 2007-2008. Denne grenen er veldig akrobatisk - bra stemning på Norsjø Kabelpark.

Alpinlandslaget (2000-2003) 

Denne idretten krever ekstrem dedikasjon for å være i toppen. Utvuikling av ferdigheter på dette nivået er ekstremt interessant. Deltakelse i OL (en gang) og VM (to ganger). Bronse i slalåm fra VM i St. Anton i 2001.

Telemarklandslaget (1997)

Telemark er gøy! Superkult i puddersnø. Vant VM i telemark klassisk og bronse i kombinasjonen i Meiringen, Sveits 1997.

Publikasjoner

Kronikker

Berntsen, H. (2019). Hvordan tilrettelegge for motiverte utøvere, trivsel og sportslig utvikling?https://www.nih.no/forskning/prosjekter/forskningsprosjekter-ved-nih/coaching-av-unge-utovere-i-utvikling/

Berntsen, H. & Kristiansen, E. (2019). Feilaktig syn på hva som er god "coaching" gir utbrenthet, frafall og mistrivsel: Derfor bør treners samhandlingsferdigheter kvalitetssikres på lik linje med idrettsspesifikk-kompetanse. https://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nih-bloggen/berntsen-hedda/feilaktig-syn-pa-hva-som-er-god-coaching-gir-utbrenthet-frafall-og-mistrivsel/

Berntsen, H. & Kristiansen, E. (2018). Derfor blir idrettsungdom drittlei! https://forskning.no/barn-og-ungdom-kronikk-kultur/derfor-blir-idrettsungdom-drittlei/1251000 Mest leste kronikken på forskning.no i 2018.

Berntsen, H. (2017). Slik dreper du idrettsgleden til barnet ditt (chronicle). https://forskning.no/forskeren-forteller-sport-barn-og-ungdom/slik-dreper-du-idrettsgleden-til-barnet-ditt/358143

Berntsen, H. & Gjesdal, S. (2015). Bredde er topp. https://blogg.forskning.no/nih-bloggen/bredde-er-topp/1103876

 

Artikler, bokkapitler og raporter

Berntsen, H., Ivarsson, A., & Kristiansen, E. (2019). Need-supportiveness and athlete well being: Coaches' competence-support at risk in the elite sport context throughout the season. Current Issues in Sport Science (CISS). doi:https://doi.org/10.15203/CISS_2019.010

Berntsen, H. & Kristiansen, E. (2019). Successful coach learning: Digital workbook informed by pedagogical principles. International Journal of Sports Science and Coaching. DOI: 10.1177/1747954119835439 https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1747954119835439

Berntsen, H. & Kristiansen, E. (2019). Guidelines for Need-Supportive Coach Development: The Motivation Activation Program in Sports (MAPS). International Sport Coaching Journal, 6 (1), 88-97. DOI: 10.1123/iscj.2018-0066 https://journals.humankinetics.com/view/journals/iscj/6/1/article-p88.xml

Berntsen, H. & Kristiansen, E. (2018). Perceptions of need-support when "having fun" meets "work hard" mentalities in the elite sport school context. Sport Coaching Review. DOI: 10.1080/21640629.2018.1525862 https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21640629.2018.1525862 

Lemyre, P-N. & Berntsen, H. (2016). Eierskap over drivkraften til å drive med idrett. I: Ungdomstreneren. A. Wallinus-Rinne (red.). Oslo, Norway: Akilles.

Berntsen, H., Lemyre, P-N. & Røe, L. (2014)- Fra klubb til verdenstopp: Kartlegging av OL- og VM-medaljørers utviklingsmiljøer. Oslo: Norges Idrettshøgskole.

Berntsen, H. (2011). Barnets frihet – farvel? I C. W. Beck og S. E. Vestre (Red), Innesperring eller frisetting: Artikler i samfunnsrettet pedagogikk (s. 124-132). Oslo: Didakta Norsk Forlag.

Bøker og PhD-avhandlingen

Berntsen, H. (2019). Teaching and understanding "need supportive" coaching: Developing and implementing a coach development program. Oslo: Norges Idrettshøgskole.

Berntsen, H. & Aamodt, K. A. (2013). Jeg greier det! Lær barnet ditt å mestre idrett året rundt. Oslo: Kagge forlag. Kjetil Andre Aamodt og jeg skrev boken for å inspirere foreldre til å ta med barna ut å leke og drive med idrett – fordi det er gøy. 

Berntsen, H. (2010). The Play Spirits’ Playground. Saratoga Springs, NY: Kitanie. Rett før de Olympiske vinterlekene i Vancouver 2010 fikk Hedda ideen om å skrive om ”the Olympic Spirit” på en litt annen måte. Barnebokens budskap handler om at lidenskapen til å være i bevegelse finnes i alle verdens kroker. Jessica Riley, Heddas venninde fra USA redigerte boken, samt fikk den publisert. 

Berntsen, H. (2008). I hundre med Hedda – 100 treningsøkter for barn og unge i skole og idrettslag.Oslo: Akilles. Med hjelp fra toppidrettsutøvere, trenere og fagpersoner ved NIH samlet Hedda inn ferdige planlagte treningsøkter/kroppsøvingsopplegg som er organisert etter kompetansemålene i lærerplanen – 06 for 7. og 10. trinn. Målet med boken var å bidra til at flere elever skulle oppleve gleden ved å være i aktivitet.