Studier med minstekrav/fagkrav for søkere med grunnlag i realkompetanse eller dispensasjon

Noen studier har minstekrav/fagkrav som gjelder for alle søkere. Kravene gjelder også deg som søker på grunnlag av realkompetanse, eller om dispensasjon fra kravet om generell studiekompetanse.

Tabellen viser hvilke studier som har fag- og praksiskrav for søkere med grunnlag i realkompetanse eller dispensasjon fra kravet om generell studiekompetanse. For studier som ikke står i tabellene er det ingen ekstra krav. Fagene referer til fagbetegnelser og timer i Kunnskapsløftet, men kan også dekkes med tilsvarende fag fra tidligere ordninger i videregående opplæring eller likeverdige ferdigheter.

Merk at dersom et studium har spesielle opptakskrav, for eksempel krav om snittkarakter i spesielle fag, må du oppfylle disse kravene selv om du søker på grunnlag av realkompetanse eller om dispensasjon.

Søker du på grunnlag av realkompetanse, gjelder kravene i tabellen i tillegg til de ordinære opptakskravene.

Studieprogram

Fag- og praksiskrav:

Arkitektonisk lysdesign Matematikk 1P/2P/1PY/2PY (KL), eller 3 uketimer (R-94)

Barnehagelærer

Bestått matematikk fra Vg1 (KL) eller GK (R-94)

Minimum 3 år barnehagepraksis*

Lærerutdanning (grunnskolelærer, lektor og faglærer) Kan ikke søkes på grunnlag av realkompetanse/dispensasjon på grunn av kravet om skolepoeng

Engelsk

140 timer engelsk

Ingeniør

Matematikk R1 og R2 og Fysikk 1 (spesielle opptakskrav HING)

Ingeniør: Tresemesterordningen

224 timer matematikk

IT og informasjonssystemer/IT og ledelse

Jus

Marinteknisk drift

Natur- og miljøfag

140 timer naturfag

Nautikk

Norsk

393 timer norsk

Optometri

Radiograf

Realfagskurs 224 timer matematikk
Siviløkonom Matematikk R1 (eller S1 og S2)

Skipsfart og logistikk

Spansk

112 timer spansk

Spesialpedagogikk

Matematikk og samfunnsfag på nivå med videregående opplæring

Statsvitenskap

Sykepleier

- Gjennomsnittskarakteren 3 eller bedre i norsk (393 timer).

- Gjennomsnittskarakteren 3 eller bedre i matematikk (fellesfag 224 timer). Kan også dekkes med et av følgende programfag: S1, S2, R1 eller R2.

- Karakterkravene kan ikke realkompetansevurderes eller vurderes for dispensasjon.

Vernepleier

Økonomisk-administrative utdanninger:
- Eiendomsmegling
- Forretningsjus og økonomi
- Innovasjon og entreprenørskap

- Markedsføringsledelse
- Internasjonal markedsføring og reiseliv
- Økonomi og ledelse

224 timer matematikk

*Praksiskrav gjelder kun deg som søker på grunnlag av realkompetanse. Du må dokumentere arbeid fra barnehage, disse tre årene kan ikke dekkes av relevant utdanning.