Unntak for utøvende kunst- og musikkstudier

I spesielle tilfeller kan søkere til kunst- eller musikkstudier bli kvalifisert uten å dokumentere generell studiekompetanse. Søkere må dokumentere spesielle faglige evner på høyt nivå nasjonalt/internasjonalt innenfor utdanningsområdet.

Opptakskravet til grunnstudier er normalt generell studiekompetanse. Ved opptak til kunst- og musikkstudier kan du i helt spesielle tilfeller bli kvalifisert uten generell studiekompetanse.

Du kan bli kvalifisert uten generell studiekompetanse, hvis:

• Du søker et studium innenfor utøvende eller skapende kunst eller musikk.
  • Du dokumenterer et høyt nasjonalt/internasjonalt nivå innenfor utdanningsområdet til studiet du søker på.

Vi gjør oppmerksom på at nivået som kreves er svært høyt, og få søkere vil kunne bli kvalifisert uten generell studiekompetanse.

Etter at du har registrert søknad, må du varsle oss på e-post opptak@usn.no om at du søker på dette grunnlaget. Husk å oppgi søkernummeret ditt.

Har du spørsmål? Kontakt oss på opptak@usn.no!