Karriereveileder: – Senk skuldrene før søknadsfristen

USN-student i design, kunst og håndverk.
USN-student. (Arkivfoto: Tine Poppe) Kopirett: USN

Karriereveileder Anne Holm-Nordhagen sier valget du tar i dag ikke må gjelde for resten av livet. Det er mange muligheter til å skifte retning underveis.

– Bestefaren din hadde kanskje  samme jobb hele livet. Foreldrene dine har antagelig  byttet jobb underveis, og du som er ung i dag må nok regne med at mye vil forandre seg i løpet av den tiden du er i yrkeslivet, sier Holm-Nordhagen.

Hun er universitetslektor på USN og programkoordinator for universitetets master i karriereveiledning. Holm-Nordhagen har jobbet som lærer og rådgiver i videregående skole i 10 år.

Nå er hun fast ekspert i USN-podden «Hva skal jeg bli - og hvordan skal jeg bli det?» Her gir hun gode råd til dem som lurer på hva de skal gjøre etter videregående.

Snart søknadsfrist for høyere utdanning

Nå som 20. april (forlenget søknadsfrist for høyere utdanning i 2022) rykker stadig nærmere, kan nok både ungdom og foreldre/foresatte kjenne på  press og usikkerhet. Man vil jo så gjerne velge riktig .

Men i dag er det livslang læring som gjelder, minner Holm-Nordhagen om.

– I et samfunn som er i stadig forandring, vil svært mange måtte skifte retning underveis. Det er heller ikke uvanlig at veien blir til mens man går, ved at du kanskje starter på en utdanning innen en retning, og justerer kursen etter hvert.

Anne Holm-Nordhagen er universitetslektor på USN og programkoordinator for universitetets master i karriereveiledning.

Hvem er du?

Selv er Anne Holm-Nordhagen utdannet sykepleier med videreutdanning innen psykiatri. Så tok hun PPU og ble lærer og rådgiver før hun tok master i karriereveiledning og ble ansatt på USN.

– Det viktigste spørsmålet er kanskje ikke hva skal jeg bli? men hvem er jeg? sier Holm-Nordhagen.

Hun mener det er lurt å starte med å tenke etter hvem du egentlig er som person, og hva som engasjerer deg. Deretter kan du bruke det som utgangspunkt for å peke ut en retning. Kanskje du ikke trenger å sette et endelig må for den reisen du har foran deg? Det kan nemlig være vanskelig å sette konkrete mål for en vei vi ikke aner hvor går.

Møt studentene på åpen dag 9. og 10. mars

Er du usikker på studievalget? 9. og 10. mars kan du møte USN-studenter på webinar, og kanskje finne studiet ditt.

Hvert webinar varer i en halvtime - og du kan stille spørsmål i chatten til studentene som deltar. Her får du muligheten til å bli kjent med veldig mange av USNs studier.

11., 18. og 25. mars blir det også mulighet til å besøke studiestedene våre fysisk, dersom situasjonen tillater det.

– Bør man velge med hodet eller hjertet?

– Jeg tror det er lurt å bruke begge. Drømmen er kanskje å kaste deg inn i det du synes er mest interessant og brenner for (hjertet).  Da kan det være greit å ta en liten sjekk samtidig på om det er mulig å leve av det, og om det finnes jobber du kan søke på (hodet).

– Det kan også være lurt å tenke på hva du har lyst til å drive med etter studiene. Hva slags jobb kunne du tenke deg? Vil du for eksempel jobbe alene eller sammen med andre? Vil du jobbe ute eller inne? Vil du jobbe med mennesker, eller trives du best med tall? Ta deg tid til å utforske dine egne preferanser, er rådet fra Anne Holm-Nordhagen.

Annes Holm-Nordhagens tips til deg som prøver å finne ut hva du vil bli (og foreldrene dine/foresatte):

• Ikke tenk så mye på hva du vil bli – men heller på hvem du er.
  • Stak ut en retning, mer enn å lande på et spesifikt yrkesvalg.
  • Senk skuldrene. Ikke tenk på valg av utdannelse som endelig.
  • Bruk både hodet og hjertet.