EM-vinner Kjetil Borch satser på både studier og idrett

Kjetil Borch med foredrag i Bakkenteigensalen.
STUDIER OG IDRETT: Toppidrettsutøver og fersk gullvinner i EM, Kjetil Borch, kombinerer idrettskarrieren med studier ved Universitetet i Sørøst-Norge. Frist for å søke toppidrettsstatus er 1. september. (Foto: An-Magritt Larsen)

Fersk EM-vinner Kjetil Borch (28) er både toppidrettsutøver og student. Slik kan du også kombinere studier og idrett ved Universitetet i Sørøst-Norge.

Gjennom et samarbeid med Olympiatoppen legger Universitetet i Sørøst-Norge (USN) til rette for at toppidrettsutøvere kan studere mens de satser på idretten sin.

Presterer du på eliteserie- eller landslagsnivå og samtidig ønsker en utdanning for å ha noe å falle tilbake på?

Da kan du søke om å få toppidrettsstatus etter at du har takket ja til studieplass ved USN. Så langt i år har 41 idrettsutøvere søkt, og fristen er 1. september.

– Jeg har fått et tilpasset studietilbud som jeg synes er bra, og som kan kombineres med toppidrettskarrieren min. Jeg har permisjon fra studiene nå, og ser for meg å starte på mastergraden igjen til våren, forteller Kjetil Borch.

LES OGSÅ: Får tilrettelagt studiene som toppidrettsutøvere

Toppidrett og sjøkaptein

Horten-roeren kan skilte med VM-gull og OL-bronse i dobbelsculler, og nylig rodde toppidrettsutøveren inn til gull i singelsculler i Europamesterskapet 2018 i Glasgow.

Den ferske EM-vinneren er ferdig med kapteinsutdannelsen ved USN, og begynte på master i maritim ledelse for å sikte seg inn på en administrativ jobb i den maritime næringen i fremtiden.

– Vi har et positivt samarbeid med alle fakultetene for at toppidrettsutøvere skal kunne velge studiene de ønsker. Vi tror samarbeidet med både universitetet og Studentsamskipnaden vil styrke alle parter fremover på flere områder, sier avdelingsleder Jorunn Horgen i Olympiatoppen Sørøst (OLT Sørøst).

Portrett av avdelingsleder i Olympiatoppen Sørøst, Jorunn Horgen ikledd brettseilerutstyr.

Den regionale avdelingen under Olympiatoppen skal være en utviklingsarena for toppidrett i Buskerud, Vestfold og Telemark, og er etablert i samarbeid med USN.

– Sammen kan vi gi et tilpasset tilbud til talenter som har potensial til å ta siste steget mot en fremtidig toppidrettskarriere. Målet er å hente ut det beste fra regionens fagmiljøer og legge optimalt til rette for å utvikle morgendagens toppidrettsutøvere i nært samarbeid med særforbundene. I tillegg jobber vi med å tilrettelegge for å kombinere toppidrett og videre utdanning, forteller Horgen.

LES OGSÅ: Studiestart ved USN

Får egen møteplass

Hun har selv bakgrunn som toppidrettsutøver i brettseiling, og har både ingeniørutdannelse og en mastergrad i ledelse.

– Olympiatoppen Sørøst jobber for at unge talenter kan få de samme mulighetene. Noen av morgendagens utøvere vil kunne nå målene sine om toppidrettsprestasjoner, mens andre vil bli både morgendagens trenere, ledere og fremtidens engasjerte samfunnsborgere, sier Horgen.

En møteplass for toppidrett og utøvere som vil kombinere toppidrett og utdanning er under etablering ved campus Vestfold.

– Så langt har vi flest søkere på toppidrettsstudent fra håndballen. Vi er glad for at klubber som Falk Horten og Drammen Håndballklubb sørger for å tilrettelegge og oppfordrer sine beste utøvere til å kombinere idretten med studier, sier Horgen.

Kjetil Borch har unnagjort en bachelor i nautikk ved Fakultet for teknologi, naturvitenskap og maritime fag. Han begynte på masterprogrammet i maritim ledelse i 2013, samme år som han skulle til VM og prestere sammen med makker Nils Jakob Hoff.

LES OGSÅ: Gode tips til ferske USN-studenter

Borch med råd til studenter

Til årets studiestart var den ferske EM-vinneren hanket inn for å holde inspirasjonsforedrag for nye studenter ved Institutt for maritime operasjoner og Institutt for mikrosystemer ved campus Vestfold.

– Du kan ikke prestere hundre prosent på hvert eneste område. Jo bedre du kjenner ditt felt, jo bedre vet du at ikke alle oppgaver trengs å utføres hundre prosent. I etterkant ser jeg at mye kunne vært gjort annerledes. Det gjelder også på studiene, sa den ferske EM-vinneren fra scenen i Bakkenteigensalen.

Portrett av toppidrettsutøver Kjetil Borch.

– På den tiden hadde jeg ikke kunnskap om det som egentlig måtte gjøres. Jeg hadde ikke oversikt og klarte ikke å sortere det som var best for meg. På den andre siden hadde jeg all verdens av motivasjon og drivstoff på tanken, så jeg fikk bare kjøre på, fortsatte Borch.

– Hvis dere ikke har en plan eller har oversikten, bruker dere så utrolig mye energi på det dere ikke trenger å gjøre. Det er mitt beste råd. Finn ut det dere trenger å vite!

Etter å ha snakket om alt fra oppturer og nedturer, ambisjoner og kunnskap til mentale verktøy og prestasjonskultur, avsluttet Borch med følgende:

– Dere må prioritere de viktige tingene i livet først. Familien, kjæresten, samboeren, helsa og de du omgås med. Uansett hvor fullt livet deres er, har dere alltid tid til et par øl med gode venner!

LES OGSÅ: Jobber mens de studerer

Student og toppidrettsutøver ved USN

Gjennom et samarbeid med Olympiatoppen legger Universitetet i Sørøst-Norge (USN) til rette for at toppidrettsutøvere skal kunne studere samtidig som de satser på idrett.

Frist for å søke om toppidrettsstatus er 1. september.

Prestasjonsmessig skal du være på et nivå som tilsier nødvendig reise og fravær på grunn av treningssamlinger og konkurranser nasjonalt og/eller internasjonalt. Dette nivået vil normalt tilsvare landslagsnivå/internasjonalt representasjonsnivå og eliteseriespill i lagidretter.

Tilretteleggingen kan være i form av:

•  Forlengelse av studieløpet.

•  Tilrettelegging av eksamen.

•  Fleksibilitet ved obligatorisk aktivitet.

Les mer om tilbudet på vår nettside «toppidrettstutøver og student».