Mjøndalen Fotball og USN med studie-samarbeid

MIF Fotball og USN har nettopp signert en avtale som skal sørge for at fotballtalentene i Mjøndalen får muligheten for tilrettelagte studier ved siden av fotballkarrieren.

- Det er viktig at idrettstalenter har noe å falle tilbake på etter endt karriére. Her kan vi være en samarbeidspartner ved å tilrettelegge studier hos oss. Så dette treffer samfunnsoppdraget vårt veldig godt, sier arbeidslivskoordinator ved USN Handelshøyskolen, Trond I. Østgaard.

LES OGSÅ: EM-vinner Kjetil Borch satser på både studier og idrett

- Våre spillere trenger å stå lenger i utdanningsløpet enn videregående skole. Dette samarbeidet håper vi skal gjøre det enklere for dem å velge en utdannelse her i distriktet kombinert med fotball hos oss, sier akademisjef i MIF Fotball, Arne Marcussen.

Avtalen har også muligheter for gjesteforedragsholdere fra MIF Fotball i undervisningen, og på arrangementer hos USN. Det kan også være aktuelt med studentprosjekter, internships og liknende hos MIF Fotball.

Men det er ikke bare unge talenter som skal nyte godt av samarbeidet. Etter- og videreutdanning for voksne spillere og ledere inngår også.

- Det er vel en erkjennelse at vi ikke har vært flinke nok på dette området før. Vi har nok hatt lekkasje av spillere fordi vi ikke har kunnet tilby en god nok total med fotball og utdannelse. Dette håper vi skal sette en stopper for det, sier Marcussen.

Østgaard tenker enda lenger:

- En av våre oppgaver er å synliggjøre karriéremulighetene i regionen, så vi håper de blir boende etter at både fotballkarriéren er over og studiene er fullført, sier Trond I. Østgaard.

LES OGSÅ: Får tilrettelagt studiene som toppidrettsutøvere

Student og toppidrettsutøver ved USN

Gjennom et samarbeid med Olympiatoppen legger Universitetet i Sørøst-Norge (USN) til rette for at toppidrettsutøvere skal kunne studere samtidig som de satser på idrett.

Frist for å søke om toppidrettsstatus er 1. september.

Prestasjonsmessig skal du være på et nivå som tilsier nødvendig reise og fravær på grunn av treningssamlinger og konkurranser nasjonalt og/eller internasjonalt. Dette nivået vil normalt tilsvare landslagsnivå/internasjonalt representasjonsnivå og eliteseriespill i lagidretter.

Tilretteleggingen kan være i form av:

•  Forlengelse av studieløpet.

•  Tilrettelegging av eksamen.

•  Fleksibilitet ved obligatorisk aktivitet.

Les mer om tilbudet på vår nettside «toppidrettstutøver og student».