Nye ministudioer på USN

HAR TRO PÅ PODCAST:  Podcaster og visedekan Pia Bing-Jonsson inviterte leder for USN Digital Stig Wahlstrøm inn i ministudioet på campus Vestfold. Foto
Bilde av studiobord med mikrofoner
Bilde av lydmikser
Bilde av mikrofon

– Dette er jo kjempeproft, her kan du senke skuldrene. Pia Bing-Jonsson snakker om USNs nye ministudioer, som er tilrettelagt for at det skal være enkelt å komme i gang med podcast.

Visedekanen på Fakultet for helse- og sosialvitenskap vet hva hun snakker om. Sammen med førsteamanuensis Kristin Jordal laget hun Kristin og Pias Metodepodcast for et år siden .

I starten lå den bare på Canvas, fordi de var usikre på kvaliteten. Etterhvert skjønte de at dette var noe studentene var glade for, og bestemte seg for å legge podcasten åpent.

– Studentene våre har brukt den i to runder. De har meldt tilbake at det er en fin måte for å få inn kunnskap om noe som er veldig vanskelig å lese om. Podcasten handler om forskningsmetode, men vi forsøker å ta det ned og snakke om det på en enkel måte.

Studentene til Bing-Jonsson og Jordal tar master, er voksne og har mye å holde på med ved siden av studiene.

Skaper variasjon i læringen

– Studentene forteller at de hører på podcasten mens de støvsuger, reiser, lager mat eller gjør andre ting. Det er et format som er enkelt å høre på, og det skaper en variasjon. Vi lærer på ulike måter. Noen liker å høre, noen liker å se. Podcast kan være en metode blant flere. Det kan brukes til det jeg vil kalle overflatelæring, også jobber vi med dybdelæringen på campus.

Bing-Jonsson forteller om mye usikkerhet da de skulle starte med podcast. Det var vanskelig å redigere og ikke minst det å skulle legge inn lydeffekter og andre opptak i ettertid.

De nye studioene er tilrettelagt så mest mulig kan gjøres ferdig under selve opptaket.

–  Nå er det jo lett å komme i gang. Det er bare å trykke på en knapp. På panelet i studioet ligger lydeffektene klare på egne knapper. Du kan enkelt koble inn telefonen, hvis du skal ha en telefonsamtale. Det er også enkelt å legge inn lydklipp, dersom du har gjort opptak av intervjuer tidligere, og det er veldig enkelt å justere stemmene på de som sitter rundt bordet.  Det er som natt og dag i forhold til da vi startet.

Stjerner i øynene

Fakultet for helse- og sosialvitenskap har nettopp startet prosjektet LOVU-banken med DIKU-støtte på fem millioner kroner. Prosjektet vil inkludere podcast, og Pia Bing-Jonsson tok med seg USNs prosjektgruppe inn i det nye podcaststudioet på campus Vestfold.

– De fikk stjerner i øynene da de så hvor proft det var, og hvor lett det er å få til, sier en begeistret Pia Bing-Jonsson.

(LOVU = Lærings- og vurderingsbank for felles læringsutbytter for helse- og sosialfagutdanningene.)

Prosjektgruppe på USN tester ut ministudioet i Vestfold - foto

Kan brukes til alle typer lydproduksjon

Stig Wahlstrøm leder USN Digital, som er en av tre utviklingsavtaler USN har med Kunnskapsdepartementet.

Han sier satsingen på gode studioer er helt i tråd med i prosjektets tre fokusområder:

• Studentreisen
  • Forskerreisen
  • Digital kompetanse

– På samme måte som at mange ikke lenger ser lineær TV, foretrekker en del også å høre på lydproduksjoner når det passer dem. Podcast har blitt en ny kanal for formidling, og kan brukes både til formidling av fag og forskning og til undervisning. De nye studioene kan brukes til alle slags lydproduksjoner og opptak, enten du bare vil nå egne studenter via Canvas, eller ønsker å publisere en serie podcaster som er tilgjengelige for alle, sier Wahlstrøm.

Han mener podcast-formatet byr på muligheter for profilering og omdømmebygging for USN, gjennom formidling av fagkompetansen på universitetet.

– Det kan være smale podcaster, eller podcaster som henvender seg til et bredt publikum gjennom for eksempel forskningsformidling. En sentral del av digitaliserings-strategien vår er å invitere regionen og nasjonen inn i USNs aktivitet, og å sørge for at kunnskapen vår kommer ut i samfunnet. Jeg tror podcast også kan være bra for rekruttering. Hvis folk hører på USN, snakker om USN og bryr seg om USN, så vil kanskje flere studenter tenke på USN når de skal søke studier om noen år.

Samme oppsett på alle campusene

Wahlstrøm sier et viktig mål med de nye studioene er at de skal være enkle å bruke.

Det bekrefter overingeniør Bjørn Ivar Haugdal ved USN eDU (Enhet for Digitalisering og Utdanningskvalitet). Det er han som har montert studioene, som nå snart finnes på alle åtte campuser.

–  Litt av poenget er at utstyret skal finnes på alle campuser, og at det skal være helt likt. Etter fem-ti minutters kurs kan du bruke utstyret.  Det er ferdig koblet opp, så det er bare å reservere rommet og sette seg ned og spille inn. Fordelen her er at alt kan gjøres live, så du slipper å måtte redigere etterpå, fordi redigering krever teknisk kompetanse. Når du er ferdig med opptaket, ligger materialet klart på minnekortet, sier Haugdal.

VIDEO: Her lærer du alt du trenger for å komme i gang

Ministudioer på USN

Det finnes nå studioer på fem campuser (Vestfold, Porsgrunn, Notodden, Drammen).

Planen er å installere på Ringerike, Kongsberg og Rauland over nyttår.

Studioene er finansiert av Avdeling for infrastruktur.

Studioene kan brukes til alle slags lydopptak, ikke bare podcast.

Les mer om podcast

eDU har en nettside med mye informasjon om hvordan du kan bruke podcast i undervisningen.

USN Digital

Les om hvordan USN Digital skal bidra til å oppfylle universitetets digitaliseringsstrategi.