Statsviter med én million leksikonlesere

FAGANSVARLIG I SNL: Statsviter Dag Einar Thorsen bidrar i Store norske leksikon. (Foto: Stian Kristoffer Sande)

– Å bidra til SNL er verdifull formidling fordi man gjør mange mennesker litt klokere, sier Dag Einar Thorsen ved USN. Han har én million lesere i leksikonet.

Dag Einar Thorsen er førsteamanuensis i statsvitenskap ved USN og har fagansvar for statsvitenskap og politisk og økonomisk filosofi i Store norske leksikon. Artiklene han har ansvar for ble lest hele én million ganger i 2019, i følge ferske tall fra SNL.

– Det er veldig hyggelig å høre. Jeg har jo fagansvar for artikler og kategorier som ganske ofte er framme i nyhetene, så det overrasker meg faktisk ikke, sier han.

Stor tillit blant folk flest

SNL leses av folk i alle aldre, og skoleelever og studenter utgjør den største brukergruppen. 95 prosent av dem mellom 15 og 18 år kjenner nemlig til SNL.no, noe som gjør leksikonet mer kjent enn NRK.no i denne aldersgruppen.

Tilliten til SNL blant folk flest er også høy: 84 prosent svarte i en spørreundersøkelse at de stoler på leksikonet i stor eller svært stor grad. Den høye tilliten kan SNL blant annet takke fagfolk som Dag Einar Thorsen for.

– Det å skrive for SNL er noe som er varig, noe som de mange leserne kan ha glede av i flere år. Det er verdifull formidling fordi man bidrar til å gjøre mange mennesker litt klokere. Ikke minst tvinges man til selv å tenke klart når man skal skrive slik at de fleste kan forstå det, og det er i seg selv noe å ta med seg inn i jobben som forsker og forfatter, sier Thorsen.

Trenger flere fagansvarlige

Ved årsskiftet stod imidlertid flere leksikonkategorier uten fagansvarlig, og redaksjonen jakter etter fagfolk som kan formidle kunnskap innen alt fra barne- og ungdomslitteratur, fantasy, internasjonal politikk, sjøforsikring, skipsverft, tekstilkunst, treskurd og internasjonalt kunsthåndverk til programmering, basketball, sykepleie, handikapidrett og
jazzdans.

Thorsen oppfordrer flere kollegaer ved USN til å melde seg som fagansvarlige.

– Ja, definitivt. Det er mange som kunne hatt godt av å utfordre seg selv på denne måten. Du blir både en bedre forsker og en bedre lærer av det, sier han.

De 15 mest leste USN-artiklene

Første verdenskrig er lest 132 756 ganger, fagansvarlig er Eirik Brazier.
Den franske revolusjon er lest 110 213 ganger, fagansvarlig er Kai Peter Østberg.
Kommunisme er lest 74 645 ganger, fagansvarlig er Dag Einar Thorsen.
Demokrati er lest 68 998 ganger, fagansvarlig er Dag Einar Thorsen.
Holocaust er lest 60 612 ganger, fagansvarlig er Vibeke Kieding Banik.
Fascisme er lest 52 245 ganger, fagansvarlig er Dag Einar Thorsen.
Vikingtiden er lest 51 780 ganger, fagansvarlig er Bjørn Bandlien.
Nazisme er lest 50 772 ganger, fagansvarlig er Dag Einar Thorsen.
Maktfordelingsprinsippet er lest 49 071 ganger, fagansvarlig er Dag Einar Thorsen.
Romerriket er lest 46 899 ganger, fagansvarlig er Jon Wikene Iddeng.
Liberalisme er lest 43 396 ganger, fagansvarlig er Dag Einar Thorsen.
Sosialisme er lest 43 030 ganger, fagansvarlig er Dag Einar Thorsen.
Norges politiske system er lest 41 949 ganger, fagansvarlig er Dag Einar Thorsen.
Kapitalisme er lest 41 410 ganger, fagansvarlig er Dag Einar Thorsen.
Stjernetegn er lest 40 041 ganger, fagansvarlig er Geir Winje.

(Lenker til disse artiklene ligger i rapporten, som du kan laste ned her, PDF)

All tekst i denne artikkelen er hentet fra SNL sin årsrapport om USN. Last ned hele rapporten her, og finn flere forfattere og artikler som har blitt mye lest. (PDF)

USN i SNL 2019

Det siste året har USN drevet utstrakt formidlingsarbeid gjennom Store norske leksikon.

USNs artikler er lest 2,3 millioner ganger siste år. Det er en 30 % økning fra 2018.

13 fagansvarlige i leksikonet er tilknyttet USN. Det er 8 flere enn i 2018.

Disse fagansvarlige har ansvar for 25 fagområder og 1 510 artikler. Det er 21 % flere artikler enn i 2018.

Fagansvarlige med flest lesere i 2019 er:

Dag Einar Thorsen (263 artikler, lest 1 069 143 ganger).

Eirik Brazier (20 artikler, lest 220 536 ganger).

Bjørn Bandlien (156 artikler, lest 186 653 ganger.

I tillegg er 20 artikkelforfattere i leksikonet knyttet til USN. Disse har skrevet til sammen 344 artikler