Studentpresten for alle

Studentprest Pernille Astrup trer inn i 100 prosent-stilling ved HSN fra nyttår.
For alle: Studentprest Pernille Astrup sier hun er en prest som er tilgjengelig for alle, uansett om de er troende eller ei. Foto: Nils Andreas Kalve.

USN har i Pernille Astrup fått en studentprest på fulltid. Hos henne skal alle studenter få lov til å lufte ut om frustrasjon, stress og la tårene trille. – Ingen problemer er for store, ingen er for små, sier Astrup.

- Jeg er glad for at jeg nå kan være en mer tilgjengelig studentprest, sier Pernille Astrup, som fra 1. januar trådde ut av deltidsstillingen som nettprest for Sjømannskirken, og inn i fulltidsstillingen som studentprest ved Universitetet i Sørøst-Norge.

43-åringen jobber til daglig på campus Vestfold. Nå ser hun frem til å være mer tilgjengelig for alle høgskolens studenter. Derfor ønsker hun å klargjøre for studenter hva hennes rolle i høgskolesystemet er.

- Jeg er en prest for alle, ikke bare kristne. Jeg er her for alle, og jeg vil at dem som ikke studerer på campus Vestfold skal vite at jeg bare er en Skype- eller telefonsamtale unna.

Rett før jul signerte USN og Den Norske Kirke ved Agder og Telemark og Tunsberg Bispedømmeråd en avtale der DNK avgir en prest i 100% stilling for å utføre tjenester knyttet til studentenes behov for samtaler, veiledning og kursing samt å rådgi ledelsen ved HSN i beredskaps- og krisesituasjoner.

Prest på bortebane

Astrup, som er vokst opp i Oslo, sier hun er veldig bevisst på sin posisjon som prest i et livssynsåpent samfunn.

- Campus er ikke en kirke, så her er det jeg som er på bortebane. Jeg tar imot alle, uavhengig religiøs tro eller livssyn. Og ingen må være redd for at de fornærmer meg ved at de ikke er troende, for det blir jeg absolutt ikke. Jeg er her for å lytte til studenter, og hjelpe dem med deres problemer så godt jeg kan - uansett hva det gjelder.

«Uansett problem» er noe Astrup legger vekt på.

- Ingen problemer er for store eller for små til å tas opp med meg. Studenter skal vite at det er trygt å komme til meg med problemene sine. Som ansatt gjennom Den Norske Kirke har jeg full taushetsplikt, og problemene må ikke være religiøst begrunnet. Mange studenter er i en livsfase hvor man søker etter en mening, som like gjerne kan handle om meningen med studieløpet som meningen med selve livet.

Pernille Astrup lytter til kursdeltakere under Mindfulness-kurset hun holdt 15. november.

Bærer på problemer i årevis

Astrup er ikke fremmed for at studenter bretter ut om sine problemer med ensomhet, stress og prestasjonsangst.

- Mange sliter også med å finne en mening med selve studiene. «Hva ønsker jeg egentlig å oppnå med graden min?» «Hvorfor skal jeg i det hele tatt ta en utdanning?» «Hvorfor har jeg valgt dette spesifikke studieprogrammet?» «Er det fordi jeg selv vil, eller fordi mamma og pappa mener jeg bør ta det?» Dette er spørsmål jeg har hørt før, og som kan være vanskelig å finne ut av på egenhånd. Går man og grubler for mye alene kan det bli slitsomt og tyngende i lengden.

Astrup har selv sett hva det kan gjøre med folk å tviholde på problemer for lenge.

- Det har kommet studenter til meg, som sier de har vært veldig usikre på om de kan ta opp problemene sine her. Så letter de litt på sløret om plagene, også kommer gjerne tårene. Mange har båret på problemene i månedsvis, kanskje år, uten å snakke med noen om det. Det har ingen godt av.

Godt kurset

I tillegg til å ha jobbet som prest i 14 år, har Astrup fullført et utdanningsløp innen parrelasjon. Hun tar nå en utdanning innen nevroaffektiv personlighetsutvikling, som handler om å forstå mer av hvordan mennesker utvikler sin personlighet i kontakt med andre.

- Du kan si at utdanningen min hjelper meg til å bedre møte studenter der de er, til å se deres ressurser og ta utgangspunkt i det når jeg støtter dem til å ta små skritt videre i riktig retning.

På toppen av det hele er hun godt kurset i mindfulness – noe hun nå selv holder kurs i for både studenter og ansatte ved USN.

- Mindfulness handler om å bruke egne teknikker til å finne ro. På kursene jeg holder lærer deltakerne hvordan de skal ta i bruk slike mentale verktøy.

LES OGSÅ: NRK har også vært tilstedet på et av Pernilles Mindfulness-kurs, saken er også tilgjengelig på NRK Radio og NRK TV.

- Lær knepene før eksamen

Astrup mener det er en stor fordel å være i stand til å regulere sitt eget stressnivå.

- Studenter har for eksempel mye press på seg, særlig knyttet til eksamen. Og av den grunn anbefaler jeg dem å lære seg teknikkene i forkant av eksamensperiodene. Gå gjerne på kurs i den perioden av semesteret hvor du har mest tid. Så lærer du deg å bruke verktøyene før eksamens- eller semesteroppgavestresset begynner å gjøre seg gjeldene igjen.

Til nå har mindfulness-kursene kun blitt holdt på campus Vestfold. Som fulltidsansatt er Astrup nå klar for å holde kurs andre campus.

- Klasser, kollokviegrupper eller lignende må bare ta kontakt hvis de skulle ønske et kurs, så finner vi en passende tid. Jeg drar dit der er ønske og behov.

Her finner du kontaktinformasjon til Pernille.