USN-ansatte inviterer studenter hjem i julen

Pia og Mario på hver sin side av et juletre på campus Vestfold
Pia Bing-Jonsson, dekan på fakultet for helse- og sosialvitenskap, åpner hjemmet sitt for Mario Eskaroos fra Egypt denne julen.

Mange internasjonale studenter har i år ikke mulighet til å reise hjem til jul. 40 studenter er nå invitert hjem til USN-ansatte i romjulen.

26 år gamle Mario Eskaroos skal for første gang feire jul uten familien i Egypt. Det er trist å ikke kunne være med dem, men han er først og fremst glad for å få oppfylt drømmen om å studere i Europa, på masterstudiet i mikro- og nanosystemteknologi ved campus Vestfold.

Marios er invitert hjem til to USN-familier i jula.

– Jeg gleder meg til å bli kjent med nye mennesker, møte norske familier, oppleve et typisk norsk hus og spise norsk mat. Det er kjempe-kjempebra at universitetetsansatte inviterer internasjonale studenter hjem. Jeg er veldig glad for å komme på besøk til dem.

Pia Bing-Jonsson er en av dem som Mario skal besøke i jula. Hun har også vært masterstudent i utlandet og husker med stor glede at hun ble invitert hjem til en walisisk famile. Pia hadde besøk av internasjonale studenter også i fjor og forteller at det var et hyggelig, spennende og annerledes innslag i jula. Nå ser hun fram til å få Mario på besøk.

– Vi skal spise middag med hele familien, og siden han gleder seg til å spise norsk mat skal han få servert ribbe og alt som hører til. Det gleder jeg meg til, sier Pia Bing-Jonsson, dekan på fakultet for helse- og sosialvitenskap.

Ønsker å bli kjent med nordmenn

Karolis Keturka er 29 år, kommer fra Litauen og studerer Norsk språk og samfunnskunnskap for utenlandske studenter. Han har jobbet som nordlysguide i jula i Tromsø i to år, og håpet kanskje å komme hjem til familien i år. De savner han og han savner familien, men med koronaviruset synes han det vil være uansvarlig å reise hjem. Karantenereglene gjør det også utfordrende.

Internasjonal student Karolis Keturka og førsteamanuensis i reiseliv Ingeborg Nordbø ser frem til å feire julen sammen.

Karolis forteller at det er vanskelig å bli kjent med nordmenn, og han gleder seg derfor ekstra til å besøke Ingeborg Nordbø ved campus Bø 2. juledag. De to møttes for første gang denne uka og fant fort tonen.

Ingeborg Nordbø underviser i reiseliv. Hun tok deler av utdanningen i Chile og vet godt hvordan det er å savne familien og egne juletradisjoner:

– I Chile ble jeg invitert hjem til en familie i julen. Selv om det var veldig annerledes var jeg svært glad for det. Det er flott å kunne gjøre det samme for noen i Norge.

Ingeborg berømmer initiativet fra universitetet. Hun har mye kontakt med internasjonale studenter og vet at de savner å komme i kontakt med nordmenn. Å invitere internasjonale studenter hjem i jula bidrar både til å redusere det litt såre over ikke å kunne reise hjem til jul, og å oppfylle ønske om å blir mer kjent.

Overveldende respons

Nesten 50 ansatte meldte seg bare i løpet av helgen når Maija Heinilä og Pernille Astrup fra utdanningsavdelingen sendte ut epost om å be internasjonale studenter hjem til seg i romjulen.

– I disse tider kan mange føle på ensomhet. Flere av våre internasjonale studenter er i tillegg forhindret fra å reise hjem til jul. Vi hadde så lyst til å sikre oss at de i alle fall får én hyggelig opplevelse i løpet av juledagene.

Det sier studentprest Pernille Astrup, som ble helt overveldet over all hyggelig respons hun fikk på eposten.

Til NRK sa Pernille at studentbesøk hos ansatte kunne være gøy å gjenta neste jul og andre ganger i året.