Eksempler på temaer og problemstillinger vi utforsker er:
- Underviseres digitale kompetanse
- Digital equality
- Playful learning
- Gamification
- Learner autonomy
- VR og simulering
- Vurdering og vurderingskompetanse (assessment literacy)
- Tilbakemelding og tilbakemeldingskompetanse (feedback literacy)
- Generativ kunstig intelligens i høyere utdanning
- Universitets- og høgskolepedagogisk kompetanseutvikling
- Pedagogiske utviklingsarbeid
- Innovasjonsprosesser i høyere utdanning
- Tverrprofesjonell utdanning og tverrprofesjonelt samarbeid
Hvordan forsker vi?
Vi bruker en rekke ulike forskningsmetoder, og utvikler og prøver ut nye metoder for forskning og formidling.
Vår forskning foregår både som del av pedagogisk utviklingsarbeid ved USN, og i samarbeid med forskere ved andre institusjoner, nasjonalt og internasjonalt.
Samarbeidspartnere og nettverk
Nasjonalt samarbeid: Høgskolen Kristiania, Høgskolen på Vestlandet, Universitetet i Stavanger, VID Vitenskapelige høgskole, Lovisenberg Diakonale høgskole, Universitetet i Oslo, Oslomet, Norges arktiske universitet (UiT).
Medlem av Norsk nettverk for universitets- og høgskolelpedagogikk.
Internasjonalt samarbeid: Örebro universitet (Sverige), University of Portsmouth (UK), University of Graz (Austria), University of Granada (Spain), Private University College of Teacher Education Augustinum (PPH, Austria), University college of Teacher Education Styria (Austria), University of Padova (Italy), University of Tallinn (Estonia).
Pågående forsknings- og utviklingsprosjekter
Approaches to AI in higher education
Prosjektets formål er å
1) Bidra til kunnskap om hvordan utdanningsledere på ulike nivåer, fra programansvarlige til rektorer, leder organisasjonens arbeid knyttet til generativ KI i læring, undervisning og vurdering
2) Bidra til å utvikle og styrke utdanningslederes arbeid med problemstillinger knyttet til generativ KI.
Prosjektstart: Mai 2024
Prosjektmedlemmer: Ester Fremstad og Anna Steen-Utheim (USN),
Camilla Bjelland og Anja Møgelvang (HVL).
VuKomp: Vurderingskompetanse i en skiftende hverdag.
Prosjektet undersøker vitenskapelig ansattes vurderingskompetanse gjennom en spørreundersøkelse og en intervjustudie. Mer informasjon om prosjektet her.
Prosjektmedlemmer: Anna Steen-Utheim (USN), Hanne Maria Bingen (LDH), Aleksandra Sæheim (VID)
EQui-T (European Quality Development System for Inclusive Education and Teacher Training) - Erasmus+ prosjekt.
EQui-T er et internasjonalt samarbeidsprosjekt som fokuserer på utvikling og deling av åpne inkluderende læringsressurser (Open Educational Resources - OER). I dette prosjektet ønsker vi å utvikle og formidle kunnskap om det å finne, lage og dele innovative, høykvalitets (og teknologistøttede) ressurser for inkluderende undervisning.
Prosjektstart: Juni 2023 – Juni 2026
Prosjektmedlemmer: Fazilat Siddiq, Anna Steen-Utheim, Liv Lofthus, Caroline Cruaud, Cecilie Kristoffersen
Jeu, play & games: translating Henriot as a means of understanding the meaning of ‘jeu'
This project uses the collaborative translation of Henriot’s “Le jeu” to explore the concept of jeu and its English counterparts play and games. Through translation, dialogue, and self-reflection, the project members document their journey into Henriot's text and its philosophical meanings.
Project start: Autumn 2024
Project members: Caroline Cruaud, Laura Barclay (University of Portsmouth, UK)
Valg av Digitale Læringsressurser for undervisning (VaDiLæR)
I denne studien ønsker vi å lære mer om hvordan norske lærere søker etter digitale ressurser til deres undervisning og hvordan de vurderer kvaliteten på det de finner.
Prosjektstart: Juni 2025
Prosjektmedlemmer: Fazilat Siddiq, Anna Steen-Utheim, Liv Lofthus, Caroline Cruaud, Cecilie Kristoffersen
Learner Autonomy in Virtual Exchange COIL (LAViE)
This study investigates students’ potential emergence and development of learner autonomy when working within a virtual exchange COIL module, through the analysis of students’ logbooks and focus group interviews.
Project start: Autumn 2025
Project member: Caroline Cruaud
Avsluttede prosjekter
Escape games for learning
Prosjektet var et samarbeid mellom en læringsteknologibedrift og USN, med midler fra Forskningsrådets FORREGION-satsing, hvor målet var å utforske læringspotensialet i escape games. Sluttrapport.
Prosjektstidlinje: 2020 – 2021
Prosjektmedlemer: Caroline Cruaud, Eirik Brazier, Liv Lofthus.