Christine Rendahl Stenersen

Christine Rendahl Stenersen

Universitetslektor
Institutt for pedagogikk
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Campus Vestfold

Ansvarsområder

Forskningsprosjekter

Undervisning

Master i pedagogikk (MP-SUL) Uformelle læreprosesser i barne- og ungdomskulturen

Master i pedagogikk (MP-UPR4300) Utdanningspolitikk og reform

Profesjonsfaget i lektorutdanningen (PROF1001-1 21H) Master i historie ved Handelshøyskolen 

Veiledning

Veileder master i pedagogikk

Forskergruppe

Verv

  • Ph.d. utvalget for doktorgradsprogrammet i kulturstudier (2020-2023)
  • Prosjektgruppe utvikling av NORCAM ved USN (2024-dd)

CV

Universitetslektor, Universitetet i Sørøst-Norge (2025 - dd) 

Ph.d. stipendiat i utdanningsvitenskap (2018 - 2025)

 

2017 -  Tverrfaglig master i samfunnsvitenskap

Universitetet i Sørøst-Norge

Tittel masteroppgave: Relevant jobb - ikke til enhver pris: En kvalitativ studie av sosiale nettverks rolle i jobbsøkningsprosessen for høyere utdannede

 

2009 -  Bachelorgrad i psykologi

UiT Norges arktiske universitet

 

Publikasjoner

Prøitz, T. S., Dieude, A., & Stenersen, C. R. (2025). School leader experiences with local education authorities – extended policy frames of well-functioning relationships across contexts of time. Scandinavian Journal of Educational Research, 1–15. https://doi.org/10.1080/00313831.2025.2550267

Aasen, P., Sørensen, V., Stenersen, C. R., Borgen, J. S., & Prøitz, T. S. (2025). Partnerskap i politikkutforming og utdanningspraksis (Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge, Issue 176). https://hdl.handle.net/11250/3200698

Stenersen, C. R. (2023). Competing Policy Ideas in Classroom Practice: The Case of Student Group Work. In T. S. Prøitz, P. Aasen, & W. Wermke (Eds.), From Education Policy to Education Practice. Policy Implications of Research in Education (Vol. 15, pp. 247–264). Springer Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-36970-4_13

Mausethagen, S., Prøitz, T. S., Fekjær, S. B., Stenersen, C.R., & Finnanger, T. S. (2021). «En fot i begge leire hadde vært ypperlig» - En studie av offentlig ph.d. i utdanningsfeltet. [“One foot in both places had been wonderful” – A study of public sector Ph.D. in the field of education]. Oslo Metropolitan University Report.

«En fot i begge leire hadde vært ypperlig». En studie av offentlig ph.d. i utdanningsfeltet

Stenersen, C. R. & Prøitz, T. S. (2020). Hva skjedde med ideen om en kultur for læring i skolen? Bedre Skole 2020 (4) s. 87-92

Hva skjedde med ideen om en kultur for læring i skolen?

Dieudè, A.; Stenersen, C. R.; Gjølstad, C.; Berg, P. J. & Prøitz, T. S. (2020). Skolelederen som endringsagent - hva nå under Fagfornyelsen? Skolelederen 2020 (05) s. 20-21
Skolelederen som endringsagent - hva nå under Fagfornyelsen? | Fagpressenytt

Stenersen, C. R., & Prøitz, T. S. (2020). Just a Buzzword? The use of Concepts and Ideas in Educational Governance. Scandinavian Journal of Educational Research. doi:https://doi.org/10.1080/00313831.2020.178815

Presentasjoner på konferanser:

Stenersen, C.R. & Prøitz, T. S. (2024, september). Learning Outcomes as a Policy Frame for Student Engagement – Complexity Frames and Nuance Shifts in Classrooms. Paper presentert på Earli conference in Bari.

Stenersen, C.R. & Prøitz, T. S. (2024, august). Learning Outcomes as a Policy Frame for Student Engagement – Complexity Frames and Nuance Shifts in Classrooms. Paper presentert på Åsgårdstrandseminaret.

Aasen, P., Sørensen, V., Stenersen, C. R., Borgen, J. S., & Prøitz, T. S. (2024, august). Emergent structures for operationalisation of partnerships. (Presentert av Sørensen og Stenersen) 

Stenersen, C.R. (2022, juni). Teacher instructions of student assignments: a multiple case study in lower secondary school. Paper presentert på NERA conference in Reykjavik.

Stenersen, C.R. (2021, august). Teacher framing of student group work in an individual and merit-oriented policy context. Paper presentert på Earli JURE conference online.

Stenersen & Prøitz. (2019, mars). Exploring discourses on learning culture in Norwegian educational policy: A discourse-inspired approach to document analysis. Paper presentert på NERA conference in Uppsala.

Prøitz, Dieudè & Stenersen (2019, januar). School leader - municipal relationships in school development work. Paper presentation at ICSEI Conference in Stavanger.