Innovasjon i team – Et svar på arbeidslivets behov

«Innovasjon i team» skal styrke arbeidsrelevansen i utdanningene vi tilbyr ved USN.

Dette skal skje gjennom mer kontakt og bedre samspill mellom studenter og ansatte OG offentlig og privat arbeidsliv, særlig i regionen hvor campusene våre ligger.

«Innovasjon i team» består av studenter fra ulike studieretninger, en prosjektpartner fra arbeidslivet, og en eller flere veiledere fra USN. Sammen skal teamet utforske og finne nye løsninger på arbeidslivets bærekraftsutfordringer.

Etterlyser  ferdigheter

Arbeidslivet etterlyser i stadig større grad generiske egenskaper og ferdigheter, i tillegg til faglig kunnskap og kompetanse (Meld. St. 16 (2016-2017).

Generiske ferdigheter inkluderer kritisk tenkning, samfunnsbevissthet, kommunikasjons- og samarbeidsevner, selvrefleksjon, og sosiale og emosjonelle egenskaper (Meld. St. 16 (2016-2017)

Disse ferdighetene blir stadig viktigere i et arbeids- og samfunnsliv som står ovenfor stadig mer komplekse utfordringer.

«Innovasjon i team» bidrar til å tilfredsstille arbeidslivets kompetanse- og ferdighetsbehov, slik det er beskrevet i Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning 2019-2028.

En ny modell

Studenter og arbeidsliv, med støtte fra vitenskapelig ansatte, skal arbeide sammen i tverrfaglige team for å finne nye løsninger på komplekse utfordringer knyttet til bærekraft, som arbeidslivet står overfor.

Modellen bidrar også til at studentene tidlig får møte arbeidslivsrelevante problemstillinger. Dermed kan de bygge faglig kompetanse og generiske ferdigheter mens de fortsatt er i utdanning.

Dette skiller «Innovasjon i team» fra andre modeller og læringsaktiviteter som er tatt i bruk ved USN, og forsterker USNs egen strategiske hovedprofil om å være entreprenørielt, samfunns- og arbeidslivsintegrert, og bidra til bærekraftig samfunnsutvikling.

Tilgjengelig på hele USN

I tillegg er ambisjonen at «Innovasjon i team» på sikt blir implementert så bredt i USNs studieportefølje at alle studenter ved USN skal kunne ta del i modellen, og at den involverer vitenskapelig ansatte i USNs fulle bredde.

«Innovasjon i team» vil bygge relasjoner og åpne nye samarbeidsmuligheter på tvers av etablerte faglige skillelinjer internt og eksternt. Slik vil «Innovasjon i team» styrke vår felles identitet internt og universitetets identitet som samfunnsbygger.