Anne Pernille Schjelderup

Førstelektor
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for pedagogikk
Campus Vestfold (C2-7)
Anne Schjelderup har bakgrunn innen pedagogikk og filosofi med bred kompetanse og erfaring fra barnehage, skole og høyere utdanning. Hun har vært seniorrådgiver i Kunnskapsdepartementet og blant annet vært med å skrive rammeplan for barnehager og SFO. Hun er spesialisert innen temaer knyttet til danning og kritisk tenkning, som utforskende læring, dybdelæring, vurdering og elevmedvirkning.

Kompetanse

Anne Schjelderup har hovedfag i pedagogikk med støttefag filosofi, organisasjons- og arbeidslivspsykologi og livssyn- og etikk.

Hun har bred undervisningserfaring, blant annet som klasselærer i offentlig grunnskole og ved Steinerskolen, som spesiallærer, som sosiallærer på videregående skole, seminarleder ved universitetet i Oslo,  og som filosofisk samtaleleder for voksne og barn. I den forbindelse utviklet hun en egen tilnærming til ledelse av klassesamtaler, ved systematisk bruk av filosofisk metode for å lede faglige drøftinger i større grupper. Undervisningsmetoden er beskrevet i boken Kritisk tenkning i klasserommet

Anne Schjelderup har også erfaring fra barnehager, hun har jobbet som fagleder og som daglig leder av barnehager og som høgskolektor i pedagogikk ved tidligere førskolelærerutdanning ved Høgskolen i Vestfold. Hun har ledet en rekke pedagogiske utviklingsprosjekter i barnehager, og utviklet sin egen tilnærming til barnehagepedagogikk, redegjort for i boken Danning gjennom omsorg, lek og læring i barnehagen.

Anne Schjelderup har erfaring innen offentlig forvaltning. Hun har vært ansatt som  seniorrådgiver i Kunnskapsdepartementet i Avdeling for Barnehage og grunnskole, der hun blant annet har bidratt i arbeidet med stortingsmeldinger, lover og forskrifter for barnehage og skole, inkludert rammeplan for barnehage og SFO.

CV

Utdannelse:

01.94- 03.06    Cand. polit                                                                         Universitetet i Oslo

 

Arbeidserfaring:

04.14- 07.22    Seniorrådgiver                                    Kunnskapsdepartementet                   

01.09-  03.14   Fagleder for Plan og Utvikling           Bydel Søndre Nordstrand, Oslo  

11.07- 06.09    Høyskolelektor                                    Høgskolen i Vestfold

08.07-10.07     Sosiallærer                                          Bjørnholt videregående skole

09.06- 07.07    Prosjektleder/manusforfatter            Transformlearning AS

06.06-09.06     Norsklærer                                          Rosenhoff voksenopplæring

08.05-06.06     Filosofisk samtaleleder                      DeltaK/ Østfold Fylkeskommune    

06.01-06.04     Prosjektutvikler                                   Barne- og Ungdomsfilosofene

08.03- 06.06    Seminarleder                                       Universitetet i Oslo

02.02- 06.02    Klasselærer                                          Bjørlien skole

08.01-02.02     Klasselærer                                          Steinerskolen i Moss

12.00-06.01     Engelsklærer                                        The British School        

10.97-07.98     Støttepedagog                                      Steinerskolen på Paradis

                             

 

Publikasjoner

Schjelderup, Anne (2015): Danning gjennom omsorg, lek og læring i barnehagen, Oslo: Kommuneforlaget, Publisert digitalt her; Søk i hundretusenvis av bøker på nett | e-bøker | Nasjonalbiblioteket (nb.no)

Schjelderup, Anne (2012): Kristisk tenkning i klasserommet – filosofisk metode i undervisning og veiledning. Oslo: Kunnskapsforlaget. Publisert digitalt her; Kritisk tenkning i klasserommet : filosofisk metode i undervisning og veiledning (nb.no) 

Schjelderup, Anne (2009): Filosofisk metode for bearbeiding av fagstoff, I; S. Knudsen, D Skjelbred og B Aamotsbakken (red): Lys på lesing, Oslo: Novus forlag. 

Schjelderup, Anne (2009): Learning science through philosophical dialogues, I: Farhang vol.22, no. 69, Spring 2009 (engelsk oversettelse av "Filosofisk metode for bearbeiding av fagstoff") publisert digitalt her; Learning science through philosophical dialogues (psu.edu)

Schjelderup, Anne (2009): Filosofisk metode mot totalitarisme, I: Ræligionspedagogisk Forum 2009/3, publisert digitalt her; Filosofiske samtaler som motgift mot totalitær tenkning (yumpu.com)

Schjelderup, Anne (2006): Filosofi i skolen som demokratisk dannelse, UiO: Hovedoppgave i pedagogikk. Kan leses her; Filosofi i skolen som demokratisk dannelse : i hvilken grad og på hvilken måte kan filosofiske samtaler i skolen forberede elevene på demokratisk deltagelse i henhold til Hannah Arendts politiske handlingsteori? (uio.no)

Schjelderup, Anne m.fl. (2006): Skolen og den filosofiske samtalen" kronikk publisert i magasinet Utdanning sin nettversjon Skolen og den filosofiske samtalen (utdanningsnytt.no)

Schjelderup, Anne (2005): "Filosofiske samtaler i skolen" I: Pedagogisk Profil - Sosialisering, årgang 12 nr. 4/2005

 

Publikasjoner i Cristin