Ansvarsområder
- Emneansvarlig for Coaching og Ledelse (ØKCOA1000)
- Underviser på ØKCOA
- Underviser på ORL1000
Kompetanse
Susann har vært en viktig bidragsyter for utvikling av coachingteori og praksis i Norden gjennom boken Coaching. Hva. Hvorfor. Hvordan. (Gjerde, 2003; 2010) som er oversatt til dansk og svensk, samt leveranse på lederutviklingsprogrammer som har tatt i bruk coaching for omtrent tusen ledere.
Susann har undervist i ledelsesrelaterte emner siden 2001 ved en rekke handelshøyskoler i Skandinavia, slik som BI, OsloMet, og Copenhagen Business School og er en etterspurt foredragsholder. Hun har vært forsker ved Lunds Universitet og hatt gjesteforskeropphold ved bla. Henley Business School. Hun har også vært leder i et konsulentselskap, men trives bedre med å forske på og utvikle andre i lederrollen enn å utøve ledelse selv.
CV
Utdanning
2011 – 2015 PhD in Economics (Organisation and Leadership) at NMBU Business School, The Norwegian University of Life Sciences, Ås (Oslo, Norway)
2013 – 2014 Visiting PhD scholar at Henley Business School, Reading University (UK)
2010 – 2011 MSc in Business and Economics with a Major in Leadership & Organisational Psychology at BI Norwegian Business School (Oslo, Norway)
2003 Certified Professional Co-Active Coach (CPCC) (London, UK)
2001 CCC og Co-Active Coaching advanced courses (London, UK)
1995 – 1996 Master in Business Administration (Licence en Science économiques et sociales) at Université de Fribourg (Switzerland)
1995 – 1996 Master thesis: Intercultural Leadership Norway and Switzerland
1992 – 1995 Bachelor in Business Administration (Demi licence) at Université de Fribourg
Publikasjoner
Artikler i fagfellevurderte tidsskrift:
Gjerde, S., & Alvesson, M. (2019) Sandwiched: Exploring role and identity of middle managers in the genuine middle. Human Relations, 0018726718823243
Gjerde, S. & Ladegård, G. (2018) Leader Role Crafting and the Functions of Leader Role Identities." Journal of Leadership & Organizational Studies. 1-16.
Gjerde, S. (2018) Ledelse som Løvetann. Kritiske perspektiver på ledelse i kontekst. Magma (5). Fagbokforlaget: Bergen.
Ladegård, G., & Gjerde, S. (2014) Leadership coaching, leader role-efficacy, and trust in subordinates. A mixed methods study assessing leadership coaching as a leadership development tool. The Leadership Quarterly, 25(4), 631-646.
Artikler ved fagfellevurderte konferanser:
EGOS, 2020, Sub-theme 39: Organizing Identities: Sustaining the Agile Self
Einola, K., Alvesson, M. & Gjerde, S. (2020) The identity dynamics of the leader/follower relation.
IPLS, 2020, Interdisciplinary Perspectives on Leadership Symposium
Gjerde, S. (2020) Back to Basic? Leadership Development in Context.
IPLS, 2020, Interdisciplinary Perspectives on Leadership Symposium
Alvesson, A., Einola, K. & Gjerde, S. (2020) Leader/Follower Relations in Context
IPLS, 2018, Interdisciplinary Perspectives on Leadership Symposium
Gjerde, S. (2018) Challenging authentic leadership. An in-depth, longitudinal study of authentic leaders’ actions and words
BAM, 2016, British Academy of Management Conference
Gjerde, S. & Alvesson, M. (2016). Managing space under the umbrella. Leadership in higher education.
EAWOP 2015, European Association of Work and Organizational Psychology Congress.
Gjerde, S. (2015). Developing leader identities.
AoM, 2015, Academy of Management Conference
Gjerde, S., & Ladegard, G. (2015). Crafting the leader role: Strategies and dynamics in creating person-to-role fit. Academy of Management Proceedings, 1, p. 14532,
Fagfellevurderte bokkapitler:
Sveningsson, S., Gjerde, S. & Alvesson, M. (2021) When, why and how is identity (work) important in organizational life? In Demuth, C. and Watzlawik, M. (Eds.) Cambridge Handbook of Identity. Cambridge University Press.
Alvesson, M. & Gjerde, S. (2020) Meddling in the middle. The middle manager yo-yo on a constant move. In Jaser, Z. (Ed.) The Connecting Leader, Serving concurrently as a Leader and a Follower. (IAP) Information Age Publishing.
Gjerde, S. & Benner, M. (2020) Paraply eller tratt? Att agera mellanchef i akademin.
In Sveningsson, S. & Alvesson, M. (Eds.) Antologi om Høyere Utdanning. Studentlitteratur: Lund.
Bokkapitler:
Gjerde, S (2017). Lederutvikling. In O. Johannesen & H. Sætersdal. HR og Personalledelse. Fagbokforlaget: Bergen.
Gjerde, S. (2012). Coaching og vaerdikartlegging. In F. Orsted Andersen, & G. Christensen (Eds.), Den positive psykologis metoder. Forskning, assessment, tets, udviklingsarbejde og intervention: 125-140. Dansk Psykologisk Forlag.
Monografier/bøker:
Gjerde, S. (2015). Mastering the Leader Role: How individuals in leader roles increase leader role efficacy and trust in subordinates, (re)construct leader identities, and attempt to craft leader roles that fit. Unpublished thesis. Thesis number 2015:34, ISSN 1894-6402, ISBN 978-82-575-1282-8
Gjerde, S. (2012). Coaching, vad-varför-hur (2. ed.). Lund: Studentlitteratur.
Gjerde, S. (2010). Coaching. Hva, hvorfor, hvordan (2. ed.). Bergen: Fagbokforlaget. Gjerde, S. (2006). Coaching, vad-varför-hur. Lund: Studentlitteratur
Gjerde, S. (2004). Coaching-hvad, hvorfor, hvordan: Samfundslitteratur.
Gjerde, S. (2003). Coaching. Hva, hvorfor, hvordan. Bergen: Fagbokforlaget.