Alle vil ha lokalmat til jul

REKO-ringen i Sandvika. Foto
Mange var innom REKO-ringen i Sandvika onsdag 16. desember. (Foto: Per Egil Pedersen/USN) Kopirett: Per Egil Pedersen/USN

Pinnekjøtt og frilandsgris er storselgere i REKO-ringene, som har over 600 000 medlemmer i Norge.

– Onsdag 16. desember ble det solgt lokalmat for 1.5 millioner på en parkeringsplass i Sandvika i løpet av 2 timer. Og mange kunne ha solgt enda mer, hadde de ikke vært utsolgt for de mest populære julevarene, sier professor Per Egil Pedersen ved USN Handelshøyskolen.

Han er prosjektleder for Digifood-prosjektet. Det er finansiert av Forskningsrådet, og kartlegger og støtter utviklingen av REKO-ringene i Norge. Forskerne har blant annet sett på omsetningsutviklingen i noen av ringene.

– Det har vært spesielt interessant å se på utviklingen nå rett før jul. Vi så det samme i fjor, at ringenes omsetning økte kraftig før jul, vinterferie og påske, men i år har det vært eksepsjonelt. I Drammen er omsetningen i desember nesten 5 ganger høyere enn gjennomsnittsomsetningen ellers i året, sier Pedersen.

Pinnekjøtt og frilandsgris

Nå, rett før jul er lokalt produsert pinnekjøtt og ribbe fra frilandsgris selvsagt populært. Men Pedersen sier mange produsenter også har vært kreative og laget gavepakker av unike matopplevelser, enten det er variasjonspakninger av lokal ost, konfekt eller gammeldags sukkerflesk.

– Mange er nok på REKO-ringen nå før jul for å finne den unike gaven som ikke finnes i butikkene. Også alternative drikkevarer som hyllebærsaft og kombucha, og ikke minst lokalfanget fisk er enormt populært, forteller Pedersen.

Gourmetmat til folk flest

Da nedstengningen kom i mars, var det mange lokalmatprodusenter som ble lidende siden omsetning gjennom markeder, festivaler og restauranter ble hardt rammet. REKO-ringene har stort sett hatt utleveringer over hele landet i perioden og har blitt redningen for mange produsenter, forteller professor Pedersen.

– Derfor har vi også fått mange unike produkter i ringene, slik som gressforet biff, frilandsgris og fersk sjøkreps. Dette er gourmetmat som normalt ville ha gått til de beste restaurantene.

Han sier modellen som REKO-ringene bruker, reduserer både transportbehov og matsvinn, fordi alt bestilles på forhånd.

Professor Per Egil Pedersen ved USN fortalte landbruksminister Olaug Bollestad om et nytt forskningsprosjekt på REKO-ringene i Norden.

Sandvika på toppen

Utviklingen i Norge kan gjerne illustreres med REKO-ringene i Drammen og Sandvika. Begge startet omtrent samtidig. Drammen har nå 19500 medlemmer og Sandvika har 21300.

– Det som er spesielt med Sandvika, er medlemmenes engasjement og betalingsvilje. Mens andre ringer har mange passive medlemmer (opp til 90% av medlemsmassen) er andelen aktive kunder vesentlig større i Sandvika, og det blir det omsetning av. På første utlevering nå i november var omsetningen i Sandvika fire ganger høyere per medlem enn i Drammen, forteller Pedersen.

Gratis markedsføring

Noe av det unike med REKO-ringene er at annonsering og bestilling skjer i en helt vanlig Facebook-gruppe. Det betyr at Facebook hjelper produsentene med gratis annonsering. For eksempel viste Facebook annonsene til de 30 mest populære produsentene mer enn 200 000 ganger i Facebook feeden til medlemmene.

– Dette er gratisannonsering som ville ha kostet lokalmatprodusentene mye, dersom de skulle oppnå samme eksponering med betalte annonser. At dette foregår på Facebook stimulerer også andre kunder og produsenter. Det er lett for en kunde å se hva andre kunder synes er populært, og det er lett for produsentene å se hva som selger og hva slags annonser som er gode. Det gjør at det hele tiden også kommer nye produsenter til som vil prøve seg, og kundene får stadig nye produkter å velge blant. I Sandvika var det for eksempel nødvendig av smittevernhensyn å sette et tak på 60 produsenter på siste utlevering, til tross for at mange flere ønsket å være med, forteller professor Per Egil Pedersen.

REKO-ringene i Norge pr. desember 2020

Antall medlemmer: 640 000 personer

Aktive ringer: 92

Andelen aktive som handler: Ca 10%

Samlet omsetning i 2020: Ca 300 mill. kroner

Fylke med flest ringer: Viken med 21 ringer

Mest populære juleprodukter: Ribbe fra frilandsgris og pinnekjøtt

Slik selges maten

REKO-ringene består av en privat Facebook-gruppe, der produsenter av lokal mat annonserer varer for utlevering hver 14 dag, og kundene foretar sine bestillinger.

Utleveringen av varer skjer på et lett tilgjengelig sted, der kunder og produsenter møtes for å hente det de har bestilt. På den måten kan kundene hente lokalmat fra mange produsenter i løpet av en halvtimes tid, og produsentene har full sikkerhet for at de får solgt varene de har med seg.

Mer informasjon og kommentarer

Professor Per Egil Pedersen, USN Handelshøyskolen, mob: 906 55 321, Per.E.Pedersen@usn.no