– Åpent, inkluderende og avslappet

ROOTS COLLECTIVE: Året på Notodden resulterte i studentband for (f.v.) Sadhna Rustand, Øyvind Smeby og Lene Nevisdal. (Foto: Maren Sandbakk, USN)

Et nytt kull med studenter har fullført året på bluesstudiet i Notodden. – Det har gitt mye, forteller studentbandet Roots Collective.

Det er to år siden USN for første gang kunne ønske nye studenter velkommen til bluesstudiet på Notodden, det eneste i sitt slag i Europa. For studentene Lene Nevisdal, Sadhna Rustand og Øyvind Smeby har året gitt både faglig utvikling og et nytt musikalsk samarbeid.

– Har gitt mye

De kom til studiet med hver sin musikalske bakgrunn, og har brukt året til å fordype seg i bluesen, dens stilarter og former. Her formidles også bluesens historie og hvilken betydning blues har hatt for utvikling av dagens populærmusikk, og hvilken posisjon den har i samfunnet i dag.

– Alle kom med sin individuelle målsetting for studiet. For min del ville jeg ha nye impulser, utvide hovedinstrumentet og være i et aktivt miljø, i en sjanger som var ukjent for meg. Jeg har nådd de målene jeg satte meg; det har vært kjempegøy, åpent, inkluderende og avslappet, og det har vært en kjempefin klasseromssituasjon. Det har gitt mye, sier Rustand.

Studiet gir også mulighet til å lære seg nye instrumenter.

– Jeg har lært mye om munnspill og hatt en veldig merkbar progresjon. Vennene mine sier også at de kan høre det når jeg synger, så året har gjort noe med vokalen, sier Nevisdal.

LES OGSÅ: Starter bluesstudium i Notodden

Samspill er sentralt

Samarbeid studentene imellom står sentralt i bluesstudiet. Basert på egne beskrivelser av hva de selv ønsker å oppnå gjennom året, blir de delt inn i grupper med andre studenter. For Rustand, Nevisdal og Smeby resulterte året i studentbandet Roots Collective.

– Jeg har lært mye om kommunikasjon og samspill. Det har vært en opplevelse å jobbe tett med mennesker og lage det samspillet sammen. Jeg har gjort det jeg hadde lyst til å gjøre dette året, som var å synge og spille blues. Og jeg er glad det er plass nok i studiet til å spille forskjellig blues, sier Smeby.

Nå som året er over er framtiden usikker for studentbandet, men de utelukker ikke at samarbeidet fortsetter.

– Vi har fått mye positiv tilbakemelding og oppfordring om å fortsette. Det er hyggelig å få den formen for støtte og anerkjennelse. Jeg ser for meg at vi kan gjøre ting sammen framover også, sier Rustand.

Vil du studere blues på Notodden?

Les mer om bluesstudiet her