Bruk solbriller selv om det er skyer

Mann med solbriller

Visste du at du bør bruke solbriller også når det er lett overskyet? UV-strålingen reflekteres i snø og vann selv om ikke sola stråler fra klar himmel.

Elise Dees Krekling, førsteamanuensis i optometri ved Universitetet i Sørøst-NorgeDet er mye å velge mellom når du skal velge solbriller. Her er noen gode tips fra førsteamanuensis Elise Dees Krekling. Hun er programansvarlig på bachelor i optometri og på master i optometri og synsvitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge.

Hun understreker at det ikke bare er viktig å bruke solbriller i påskefjellet – det er også viktig å bruke riktige briller.

Tenk på dette når du velger solbriller

• Se etter et merke som viser at solbrillen er CE-godkjent. CE-godkjenningen betyr at solbrillen gir deg god nok beskyttelse mot UV-stråling.
  • Nesten alle solbriller i Norge som selges hos optiker eller i andre butikker er CE-merket. Men solbriller som selges fra strandboder eller på gaten kan ofte være feil-merket, det vil si at det står at de er CE-merket uten at de faktisk er det.
  • Velg riktig farge på glassene: bronsefargede glass beskytter for eksempel best mot sterkt lys, mens gule og oransje glass gir gode kontraster og passer godt ved flatt lys.
  • Speilglass fjerner reflekser
  • Polariserte glass fjerner også mye av reflekser fra snø og vann.
  • På solrike dager i påskefjellet anbefaler vi mørke solbriller som også dekker siden av øynene, typisk «raske briller».

Tips om solbriller til barn

Det er smart å venne barna til å bruke solbriller fra de er små. Unge øyne er ømfintlige for stråling, så start med solbriller fra de sitter i pulken. Solbriller til barn skal ha samme CE-godkjenning som solbriller for voksne.

Elise Dees Krekling understreker at solbrillene bør beskytte mot innstråling også fra siden, og de kan gjerne være bøyelige slik at de er lette og ta av og på. Av sikkerhetsmessige årsaker bør solbriller til barn ha uknuselig brilleglass og ikke ha deler som kan løsne – det gjelder særlig for små barn.

Krekling forteller også at barn ikke bør ha briller med for mørke glass, fordi det kan virke forstyrrende når de ser og leker. Og selv om det kan være vanskelig så pass gjerne på at solbrillene er rene, slik at barnet ser godt gjennom glassene

Elise Dees Krekling anbefaler å kjøpe solbriller hos en optiker:

– En optiker har god kompetanse til å veilede slik at du får en solbrille som er mest mulig tilpasset det du oftest bruker den til. Vi kan ha ulike behov, og når valgmulighetene er så store vil mange ha god nytte av den profesjonelle veiledningen de får hos en optiker.

LES MER: Solbriller er en selvfølge i påskefjellet

Fakta:

• Riktig bruk av solbriller kan redusere risikoen for å få grå stær. Grå stær rammer 50 000 nordmenn hvert eneste år.
  • Riktig bruk av solbriller er viktig for å unngå snøblindhet.
  • Snøblindhet er små forbrenninger i det øverste cellelaget i hornhinna på øyet.
  • Snøblindhet oppstår fordi sollys reflekteres i snø og is. Det kan utsette øyet for mer UV-stråler enn øyecellene tåler.
  • Refleksjoner i vann kan også gi samme effekt – så de som tilbringer påsken til sjøs bør og bruke solbriller.
  • Bruk solbriller selv om det er et lite skylag. UV-strålingen kan likevel være sterk og reflekteres i snø og vann.